KRONIKK

Espira barnehagebibliotek.
«Vi har ingen lister på hvem som låner bøker, det viktigste er at bøkene er i omløp, og de aller fleste kommer tilbake» skriver innleggsforfatterne.

Les bok, bli glad og klok!

Linda Holskog og Inga Solberg skriver om gleden og nytten av å ha et eget bibliotek i barnehagen.

Publisert Sist oppdatert
  • Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.

Forskning viser at leselyst og leseglede er i negativ utvikling i Norge. Ved å tilrettelegge for lesing og leseglede i barnehagen håper vi å kunne være med å motvirke denne utviklingen. Derfor har vi etablert barnehagebibliotek – eller spirebibliotek – som vi kaller det i Espira - i barnehagene våre. I barnehagen ønsker vi å bade barna i bøker. Vi leser for barna hver dag, og vi har fokus på å spre leseglede. Vi har spirebibliotek på alle avdelinger. Det er bøker tilgjengelige i hele barnehagen – både inne og ute.

Fra venstre: Inga Solberg, styrer i Espira Sånum barnehage og Linda Holskog, styrer i Espira Lindesnes Barnehage.

Ifølge resultatene fra PISA-undersøkelsen leser norske elever dårligere enn noensinne, og i den internasjonale undersøkelsen PIRLS som er gjennomført i 65 land kommer det frem at norske 10-åringer har lavest leseglede av alle. Det er derfor viktig å rette fokus mot leseglede tidlig – altså allerede i barnehagen. Leseglede er grunnleggende for å skape gode leseferdigheter. Det aller viktigste vi kan gjøre i barnehagen er å gi barna leseglede. Leseglede betyr ikke at du er god til å lese, men at du finner glede i å lese bøker. Dette jobber vi aktivt for at alle barn skal oppleve hos oss.

Fantasi, fakta, det abstrakte og det konkrete

Et av våre satsingsområder er språk. Vi vet at høytlesing er bra for barns språkutvikling. Høytlesing skaper samhørighet og gir gode opplevelser mellom barn og voksne, samtidig som ordforrådet og konsentrasjonen øker. God barnelitteratur kan være kilde til kunnskap, refleksjon og undring. Gjennom litteraturen blir barna kjent med ulike forfattere og illustratører. God litteratur i barnehagen bør inneholde både fantasi, fakta, det abstrakte og det konkrete. Vi ser at bøkene blir lest når de er tilgjengelige, og blir på den måten en naturlig del av barns lek som er barnas arena for utvikling og læring.

En studie ved lesesenteret ved Universitetet i Stavanger (På Sporet) peker på bøkers betydning for senere lese- og skriveferdigheter. Barn som blir lest for hjemme har bedre forutsetninger når de begynner på skolen. Spirebibliotekene i barnehagen er lett tilgjengelig, og vi i barnehagen legger stadig ut hyggelige påminnelser om at bøkene er til for å lånes slik at alle barn får anledning til å låne med bøker hjem. Barn liker å lese den samme boka flere ganger, og vi legger gjerne en bok vi vet barnet liker på barnets plass som kan lånes med hjem.

Vi erfarer at mange barn og foreldre ønsker å låne med seg, og lese, anbefalte bøker fra barnehagen hjemme. I en travel hverdag kan nettopp det å låne med seg en god bok fra barnehagen være avgjørende for om det blir en lesestund den dagen.

Ingen lister

I Spirebibliotekene våre har vi ingen lister på hvem som låner bøker, det viktigste er at bøkene er i omløp, og de aller fleste kommer tilbake. Dersom en bok ikke blir levert har den kanskje havnet et sted der noen har stor glede av den. Vi har også samarbeid med folkebiblioteket og helsestasjonen i kommunen, så bøkene kan lånes og leveres på alle steder.

Vi håper at vi kan inspirere flere barnehager til å starte med barnehagebibliotek. Vi opplever at det er til stor glede og nytte for barn, foreldre og oss ansatte.

Les bok, bli glad og klok!

Powered by Labrador CMS