DEBATT
«Barna i barnehagene våre skal bli møtt av voksne som gir mulighet for, legger til rette for og beskytter barnas lek» skriver artikkelforfatteren.
Foto: Getty Images
Vet du egentlig hva vi driver med?
Denne går til deg som leser dette. Denne går til regjeringen. Uansett hvem du er, klikket du deg inn her fordi du er nysgjerrig? Bra. Kanskje det var fordi en liten del av deg ikke egentlig vet hva vi driver med.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Hva er det vi barnehageansatte
egentlig gjør hele dagen, hver dag, i syv timer? Hvorfor maser vi om at vi
trenger flere ansatte på jobb? Det er jo tross alt en jobb hvor vi «bare»
passer på barn.
Da tar du like feil som en som
tror at det holder å være glad nok i barn til å kunne jobbe i barnehage. Da tar
du like feil som en som tror det holder å ha nok tålmodighet til å kunne jobbe
i barnehage. Da tar du også like feil som en som tror det holder å være leken
nok til å kunne jobbe i barnehage.
Flere hender
Når vi står opp om morgenen pusser
vi tennene, spiser frokost, gjør oss klar til dagen og reiser på jobb.
Rustningen vår er nok søvn, god nok ernæring, programmerte «hva-gjør-jeg-nå»-håndbøker
i hjernene våre som vi henter fram for å organisere dagen når vi trenger
stresshåndtering, konfliktløsning og hvordan opprettholde konsentrasjonen for å
kunne håndtere den viktige jobben vi skal gjøre.
Men rustningen vår er sist, men
ikke minst, hverandre. For å kunne utføre den viktige jobben vi har, er vi
avhengige av hverandre som et team. Det er fint med flere barnehagelærere i
barnehagene våre, men vi er ingenting uten flere hender. Det hjelper ikke å
være 50 prosent barnehagelærere når de plutselig blir syke eller borte fra jobb
av andre grunner, og vi står igjen med to ansatte på avdelingen.
Barna i barnehagene våre skal bli
møtt av voksne som oppfyller barnas behov for trygghet og omsorg. Barna i
barnehagene våre skal bli møtt av voksne som sørger for at de får en opplevelse
av tilhørighet som skal hjelpe barna å få en solid selvfølelse, selvbilde og
selvtillit for å bekjempe alt av mørke krefter livet kan kaste på oss. De skal
føle seg anerkjent nok til å kunne stå imot dårlige valg i livet, og leve livet
sitt med trygghet og glede fordi de har opplevd det som barn.
Barna i barnehagene våre skal bli
møtt av voksne som gir mulighet for, legger til rette for og beskytter barnas
lek. Barndommen kommer bare én gang i livet, og vi må kjempe for å beskytte og
ivareta leken i barndommen for alle barn, slik at de står igjen med gode, glade
minner om lek. Magiske stunder og gode verktøy for følelsesregulering. Sosiale
ferdigheter og verktøy for å minske sjansen for å utvikle psykiske lidelser
senere i livet.
Kan du hjelpe oss å øke
bemanningen?
Hvordan skal vi gi 24 barn mulighet til dette med to ansatte på jobb?
Klokken er 07:00. Vi er fire ansatte
på 24 barn. Tidligvakta er ferdig på jobb 14:30. Nå er vi tre ansatte på 24 barn. Mellomvakta er ferdig på jobb 15:30. Nå er vi to ansatte på 24 barn. Frem
til klokka blir 17:00. Det kan hende noen blir hentet tidligere, det kan hende
de ikke blir det. Hvis budsjettet tillater det, og hvis vi er så heldige å få
tak i en vikar, får vi en vikar. Der er vi dessverre ikke alltid så heldige.
To ansatte. På 24 barn. Tre timer
om dagen. Hver dag. Dette er bare ett scenario i en barnehage. Det kan være det
er annerledes for andre barnehager, men dette er dessverre realiteten i de
fleste barnehager i dag.
Hvordan skal
vi ivareta alle barns individuelle behov for omsorg og lek, for å nevne noe,
med bare to ansatte på jobb tre timer hver dag?
Derfor maser vi om å få flere
ansatte på jobb.
Hjelper det med mitt lille innlegg
om en liten del av den viktige jobben vi egentlig gjør, i håp om og forsøk på å
sette lys på dette? Jeg vet ikke. En liten del av deg klikket jo inn på denne
artikkelen fordi du kanskje ikke vet hva vi egentlig driver med? Vet du litt
mer nå? Jeg håper det.
Kan du, hvem enn du er som leser dette, da hjelpe oss å
øke bemanningen i barnehagene våre?