Elise Waagen (Ap) under Stortingets behandling av barnehageloven tirsdag.Foto: Silje Wiken Sandgrind
Vedtok nye rammer for finansiering med klar margin
Forliket om nytt system for regulering og finansiering av private barnehager er nå et faktum. Delvis mot stemmene til partiene bak det opprinnelige barnehageforliket.
Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Venstre, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus sørget for at endringene i barnehageloven ble vedtatt med klar margin.
– Jeg er glad for at seks partier nå står sammen om en ny
barnehagelov. Alle partier har strukket seg for å få til dette, til det beste
for ungene. Og når loven behandles i Stortinget har veien hit vært usedvanlig
lang og kronglete, innledet saksordfører Elise Waagen (Ap).
En årrekke med utredninger, høringer og ekspertutvalg ligger
bak. Og i over ett år har det vært jobbet med ny lov i Stortinget – etter at regjeringen
valgte å invitere opposisjonen inn til samtaler.
Slik presenterer KD endringene i barnehageloven
Kunnskapsdepartementet oppsummerer i en pressemelding sendt ut tirsdag kveld. Her er et sammendrag av innholdet i denne:
Nasjonale regler for tilskudd
Det skal fortsatt være nasjonale regler for hvordan kommunene skal beregne tilskudd til private barnehager. De har rett til et grunntilskudd basert på utgifter til drift i kommunale barnehager.
Samtidig kan noen barnehager ha spesielle driftsforutsetninger eller behov i barnegruppen, og det åpnes for at disse kan få ekstra tilskudd. Det kan for eksempel være barnehager i levekårsutsatte områder som trenger penger til ekstra bemanning.
Mer innflytelse til kommunene
Med de nye endringene får kommunen større mulighet enn i dag til å bestemme om, hvor og hvilke typer barnehager de trenger i kommunen. Det åpnes også for at de kan prioritere ideelle barnehager.
Åpner for likeverdige pensjonsvilkår
Et sentralt punkt er hvordan offentlige tilskudd til pensjon for ansatte i private barnehager skal beregnes. Nå skal pensjonstilskuddet ta utgangspunkt i de faktiske lønnskostnadene og pensjonsvilkårene i private barnehager. Dette legger bedre til rette for at ansatte i private barnehager kan ha likeverdige pensjonsvilkår med ansatte i kommunale barnehager.
Tydeligere krav til pengebruk
Blant annet presiseres det nå i loven at barnehagen ikke kan kjøpe varer og tjenester som går utover barnehagens behov. Barnehagene skal heller ikke belastes kunstig høye husleier.
Anmodningsvedtak
Stortinget har også fattet en rekke anmodningsvedtak som fulgte med innstillingen fra Utdannings- og forskningskomiteen knyttet til blant annet pensjonstilskudd og eiendomstilskudd til private barnehager:
I
Stortinget ber regjeringen i forskrift fastsette tre sjablonger for beregninger av pensjonstilskudd til private barnehager, hvorav en av sjablongene representerer bransjestandard.
II
Stortinget ber regjeringen legge opp til at søknadsordningen beskrevet i lovforslaget ikke skal være tidsavgrenset, og at ordningen evalueres etter tre år.
III
Stortinget ber regjeringen innføre en ny søknadsordning. Søknadsordningen må være forutsigbar, med tydelig regelverk, ha et rimelig tak, og være utformet slik at barnehagene får dekket dokumenterte pensjonskostnader. Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en konkretisering av modellen.
IV
Stortinget ber regjering komme tilbake til hvordan søknadsordningen for pensjonstilskudd for private barnehager, kan bidra til å kompensere barnehager for midlertidige høye utgifter i enkeltår, eksempelvis i forbindelse med innføring av AFP.
V
Stortinget ber regjeringen gjøre en helhetlig vurdering av treffsikkerheten i tilskudd til eiendom og private barnehagers eiendomskostnader, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte. Vurderingen skal gjøres i lys av nytt tallgrunnlag og erfaringene med nytt eiendomstilskudd, den mulige ordningen for støtte til rehabilitering av barnehagebygg samt øvrige endringer i tilskuddsregelverket.
VI
Stortinget ber regjeringen utrede en ordning for at private barnehager skal kunne få støtte til rehabilitering av barnehagebygg, i form av låneordning i Husbanken eller andre innretninger som vil oppfylle det samme formålet. Ordningen skal legge vekt på behovet til små og ideelle barnehager. Utredningen må gjøre rede for eventuell statsstøtteproblematikk og behov for krav knyttet til salg av barnehagebygg det er mottatt støtte til.
VII
Stortinget ber regjeringen i arbeidet med mer treffsikre vurderinger av eiendomskostnader for private barnehager, vurdere om det er behov en egen regel om bruk av tilskudd til eiendomskostnader, og hvordan denne eventuelt kan utformes slik at den treffer formålet med reguleringen.
VIII
Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan det kan tas ytterligere hensyn til barn med særskilte behov ved opptak, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
IX
Stortinget ber regjeringen utrede om det er behov for å stille ytterligere krav til definisjonen av ideelle barnehager for at den skal virke etter intensjonen, herunder om det må stilles krav til andre ledd i organisasjonen hvis en ideell barnehage er del av et konsern eller eierstruktur.
X
Stortinget ber regjeringen vurdere om forskrift om tildeling av tilskudd til private barnehager § 8 fjerde ledd andre punktum bør endres, slik at kommunen ikke har anledning til å legge et annet barnetall til grunn, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
Målet om et bredt forankret nytt regelverk, var også årsaken
til at så mange holdt ut så lenge, poengterte flere av forlikspartiene under stortingsdebatten
tirsdag.
Forskriftene gjenstår
Foruten Arbeiderpartiets Waagen, fikk særlig Høyres Kari-Anne
Jønnes ros for arbeidet.
– Norske barnehager er gode. De leverer et tilbud av høy
kvalitet som foreldrene er fornøyd med. Vi har en barnehagesektor andre land
ser til for å lære. Likevel har sektoren de siste årene vært preget av uro og
usikkerhet. Regjeringens opprinnelige forslag til ny lov om styring og
finansiering av private barnehager vakte sterke reaksjoner, og var forankret i
venstresidens ideologi. Gjennom forhandlinger har regjeringen snudd på punkt
etter punkt, sa Jønnes.
Kari-Anne Jønnes (H).Foto: Silje Wiken Sandgrind
I løpet av debatten minnet hun om at utgangspunktet var «langt
ute på venstresiden», og at Arbeiderpartiet kunne ha søkt flertall mot venstre.
Slik ble det ikke. Mange har understreket viktigheten av et
nytt lovverk som står seg over tid, og gjennom perioder med skiftende flertall på
Stortinget.
– I dag vedtar vi rammeverket. Fortsatt gjenstår mye jobb
med utarbeidelse av forskrift. Det er avgjørende med involvering og godt samarbeid
med partene i sektoren. Vi har ikke råd til ikke å lykkes i dette arbeidet. For
barnehagene er det helheten som teller. Summen av tilskudd, og forutsigbarheten
et nytt lovverk skal gi dem, sa Jønnes.
– Dette er en merkedag for barnehagesektoren, og for alle
som bryr seg om barns oppvekstsvilkår i hele landet. Et bredt flertall på Stortinget
står nå bak en ny og viktig enighet om styring og finansiering av barnehagene. Og
etter flere år der debatten om barnehagesektoren har vært preget av uro og
usikkerhet, var det viktig å få en avtale som gir arbeidsro både for private og
kommunale barnehager, sa Senterpartiets Kjerstin Wøyen Funderud.
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap), ordla seg slik:
Statsråd Kari Nessa Nordtun (Ap).Foto: Silje Wiken Sandgrind
– De siste ti årene, kanskje lenger, har mye av det offentlige
ordskiftet om barnehage handlet om hvem som eier barnehagen. For mye. Mange
andre viktige tema har havnet i skyggen. De lovendringene Stortinget behandler
i dag vil rydde plass også til andre debatter. For vi løser utfordringene hele
barnehagesektoren nå står i, sammen.
– Barnehagesektoren har endret seg mye siden barnehageforliket
i 2003. Det er bred enighet om behovet for et oppdatert regelverk. Derfor er jeg
glad for at et flertall av partiene på Stortinget har blitt enige om de store
linjene for hvordan finansieringen og styringen av barnehagesektoren skal se ut
framover.
Ville returnere saken
Himanshu Gulati (FrP) fant grunn til å fremheve det
opprinnelige barnehageforliket.
Et forlik som Siv Jensen fra hans eget parti og SVs Øystein
Djupedal meislet ut. Bygget på prinsipper om makspris og likebehandling.
Himanshu Gulati (FrP).Foto: Silje Wiken Sandgrind
– I løpet av få år fikk man bygget ut tusenvis av
barnehageplasser og køene forsvant etter et samarbeid mellom private aktører og
det offentlige. Det har tjent samfunnet, barnefamilier og Norge som helhet godt,
sa Gulati.
Denne gang er ikke FrP med på forliket, fordi man ikke mener
det ivaretar private barnehagene godt nok, etter senere års kutt i
tilskudd og innstramminger i lovverket – under regjeringen Støre. I stedet har partiet foreslått å sende proposisjonen tilbake til regjeringen.
– Jeg er glad for at flere av de tingene som var i proposisjonen
nå er rettet på, men det som ligger på bordet er etter Fremskrittspartiets
mening ikke godt nok, forklarte Gulati, og pekte særlig på likebehandlingen av private
og offentlige barnehager.
Han ga likevel honnør til avtalepartiene for «i tolvte time» å
ha kommet til enighet om en søknadsordning for dekning av pensjonsutgifter – noe
FrP lenge har jobbet for.
– Mangler folk
Heller ikke Sosialistisk Venstreparti har vært med på forliket
denne gang. Årsaken partiet oppga da de trakk seg fra forhandlingene, var at
regjeringen ikke kom dem i møte på å få flere ansatte i barnehagene.
Da lovsaken om styring og finansiering var oppe i Stortinget
tirsdag, ble den etter ønske fra Utdannings- og forskningskomiteen debattert
samtidig med et representantforslag fra Rødt om økt grunnbemanning i barnehage.
Grete Wold (SV).Foto: Silje Wiken Sandgrind
– Vi står midt oppe i en bemanningskrise i barnehagene våre.
Det er irrelevant om de er kommunale, ideelle eller i denne sammenhengen også
kommersielle. Det mangler folk til å gi barna det de har krav på hver dag når
de er i barnehagen, sa SVs Grete Wold.
– Det er stadig færre som søker seg til
barnehagelærerutdanning. Det er en bekymring vi som utdanningspolitikere deler.
Dessverre så kan vi nok også bidra til å forsterke det problemet, ved at vi
snakker så mye om utfordringene og hvor krevende det er å jobbe i barnehage, at
vi også snakker ned yrket på en slik måte at færre ser det som en spennende og
ikke minst høyst meningsfull jobb. Men vi kan ikke la være å adressere det som oppleves som en krise rundt i landet, fortsatte hun.
– Avgrenset prosess
– Vi har fått en del kritikk for at vi ikke har avtalt
kvalitetsforbedringer, som for eksempel økt bemanning. Til det vil jeg si at
avtalen vi har inngått ikke skulle handle om dette. Vi har avgrenset denne
prosessen til å handle om styring og finansiering av private barnehager, sa
Irene Ojala fra Pasientfokus – som ellers ga uttrykk for at hun satte stor pris på å være
med på prosessen.
Ola Elvestuen (V) begynte med å takke for tålmodigheten til de
som driver, jobber i, går i eller har barn i private barnehager.
– Det er ropt varsko om situasjonen i private barnehager over
lang tid. Det er gitt tydelig tilbakemelding om at regjeringens opprinnelige
forslag til ny lov om private barnehager ville vært kroken på døra for
mangfoldet i barnehagesektoren. De tilbakemeldingene har vi i Venstre tatt med
oss inn forhandlingene med regjeringen.
– De siste fem årene har det forsvunnet over 300 private
barnehager. Cirka 80 kommunale har forsvunnet i samme periode. Vi vet at særlig mange små private barnehager har måttet legge ned. Derfor har det fra KrFs side
vært viktig å gjøre noe med tilskuddsordningen sånn at vi kan sikre
bærekraften i barnehagesektoren og sikre mangfoldet, sa Kjell Ingolf Ropstad
(KrF).
– Private barnehager trenger bærekraftig økonomi og forutsigbarhet, og det vil sørge for at det er nok trygge ansatte, som igjen fører til at trygge gode barnehager.
Nedstemt
– Ja til ideelle gode barnehagekjeder, men nei til
kommersielle konsern som driver med investering i eiendom, oppsummerte Wold om
det andre forholdet som opptar SV i saken om regulering og finansiering av barnehagesektoren.
Hege Bae Nyholt (R).Foto: Silje Wiken Sandgrind
Bemanning og kommersialisering var også temaene Hege Bae
Nyholt fra Rødt adresserte i sitt innlegg.
– Med hundre mandater til Venstre kunne Stortinget i dag
endelig fått til en innstramming i barnehagesektoren, sa Nyholt - som i likhet med SV, og FrP måtte se sine mindretallsforslag nedstemt i Stortinget.
– Nå står vi her omsider og får på plass en ny lov. Det er
en lov som står seg over tid. En lov som sørger for at vi rydder unna mye
usikkerhet. Dette er et forlik som vi ikke nødvendigvis er hundre prosent enig
i – det tror jeg ikke noen av partiene som står bak forliket er – men det er
det som er et forlik. At vi finner sammen til beste for barnehagene og ungene,
og sørger for at vi enes om det som er mulig. Det er norsk politikk på sitt
beste, sa Elise Waagen (Ap).
Også hun poengterte at detaljene i regelverket skal utformes i forskriftsarbeidet.
– Så snart som mulig
I den forbindelse kan det legges til at statsråd Nordtun svarte bekreftende på spørsmål fra Kari-Anne Jønnes om at en ikke tidsavgrenset søknadsordning for dekning av private barnehagers pensjonsutgifter søkes innført fra tilskuddsåret 2026 - i tråd med innstillingen fra flertallet i Forsknings- og utdanningskomiteen.
– Forslag
til forskriftsregulering av den nye søknadsordningen vil bli sendt på offentlig
høring så snart det lar seg gjøre, sa Nordtun.
Loven skal etter rutinen behandles for andre
gang på Stortinget om kort tid. Noen av endringene skal etter planen tre i kraft
i 2026 og resten i 2027, opplyser Kunnskapsdepartementet.