– En trist dag for alle som brenner for yrket
Ved årets opptak er det nesten 20 prosent færre som har fått tilbud om å begynne på en lærerutdanning enn det var i 2022.
Det kom fram da årets opptakstall til høyere utdanning ble offentliggjort
mandag. Med dette er også lærerutdanningene det utdanningsområdet med størst
prosentvis nedgang, sammenlignet med i fjor.
– Dette er en trist dag for alle som brenner for læreryrket og for norske barnehager og skoler. Nå må regjeringen ta tak i problemet, sier leder for Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet, Kaspara Helkjelsvik, i en pressemelding.
Trend over flere år
Totalt sett har antallet som får tilbud om å begynne på en lærerutdanning gått ned over 30 prosent på tre år. Direktør i direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir), Sveinung Skule, kommenterer utviklingen slik:
– Selv om det totalt sett er mange som ønsker å bli lærer, ser vi at nedgangen i antallet tilbudte studieplasser fortsetter også i år. Nedgangen er størst i distriktene, men også læresteder i de større byene opplever nå lavere interesse for lærerutdanningene.
For første gang er det ledige studieplasser ved flere av lærerutdanningene ved Oslo Met, skriver universitetet i en pressemelding. På barnehagelærerutdanning var det 308 søkere til 336 plasser.
– Den negative utviklingen for lærerutdanningen har preget samfunnsdebatten det siste året, og tallene for årets opptak viser at denne fortsetter. Vi er helt avhengige av å finne ut hvordan vi kan snu denne trenden sammen – myndigheter, utdanningsinstitusjoner og arbeidsliv – slik at vi får flere til å velge dette viktige yrket, sier prorektor for utdanning, Silje Fekjær.
– Haster å ta grep
Også ved Høgskulen på Vestlandet (HVL) er man uroet over tallene. «Det haster med å ta gode og fremtidsrettede grep», heter det i pressemeldingen fra HVL.
– Det er altfor få som søker seg til disse viktige og samfunnsbærende utdanningene. Dette merker vi her på høgskulen, men det merkes ikke minst i kommunene som trenger denne viktige arbeidskraften i årene som kommer. Allerede nå er det merkbart flere steder, og kommuner melder om mangel på nødvendig arbeidskraft, sier prorektor for utdanning, Anne-Grethe Naustdal.
Høgskolen i Innlandet (HINN) opplyser at heller ikke de slipper unna den nasjonale trenden med stor nedgang på lærerutdanningene og sykepleierstudiene.
– Det er viktig for oss at unge mennesker har mest mulig fakta og et mest mulig nyansert bilde av lærerutdanningene og læreryrket når de gjør sine utdanningsvalg, som forhold rundt lønn, arbeidsforhold, trivsel og arbeids- og karrieremuligheter innenfor og utenfor barnehage- og skolesektoren. Vi trenger drahjelp i dette viktige arbeidet, sier prorektor utdanning, Stine Grønvold.
Ønsker bedre praksis
Ved Nord universitet opplyser prorektor Levi Gårseth-Nesbakk at man ligger på samme nivå som i fjor på antall kvalifiserte søkere til barnehagelærerutdanningen.
– Vi kan likevel ikke være fornøyd med disse tallene. Derfor skal vi fortsette å jobbe med tiltak, blant annet gjennom satsinger som rekrutteringsprosjektet LæreriNord, sier prorektoren i en artikkel på universitetets nettsidene til Nord.
Det viktigste man kan gjøre er å skape utdanninger som er relevante og ruster studentene til å møte lærerhverdagen på en god måte, mener Pedagogstudentene:
– Vi er nødt til å få mer av yrket vårt inn i utdanningene våre. Universitetene og høyskolene trenger mer ressurser for å kunne tilby bedre praksis, men vi må også se på hvordan lærerutdanningene kan bli bedre, sier Kaspara Halkjelsvik.
Hun etterlyser bedre finansiering.
– Hovedmotivasjonen til de som ønsker å studere til å bli lærere er at de ønsker å gjøre en forskjell for barn og unge. Vi må sikre gode møter med læreryrket gjennom lærerutdanningene. Dette vil gjøre at flere søker seg til, og færre faller fra utdanningene, fortsetter hun.