Utdanningsforbundets forhandlingssjef Aina Skjefstad Andersen.
Utdanningsforbundets forhandlingssjef Aina Skjefstad Andersen.

Enige om avtale, men langt fra tilfreds: – Vi er skuffet og overrasket

Forhandlingene mellom Utdanningsforbundet og KS om arbeidstidsavtalen for barnehage ble avsluttet tirsdag. Partene er enige om å forlenge avtalen med to nye år.

Publisert Sist oppdatert

Kommunesektorens organisasjon redegjør slik på ks.no:

«Avtalen gir barnehagelærere og pedagogiske ledere minimum fire timer per uke til planlegging og for- og etterarbeid. I protokollen presiserer partene at det kan være grunnlag for å bruke mer enn fire timer, dersom det er behov for det. Videre understreker partene at partene gir rett til i gjennomsnitt fire timer med planlegging og for- og etterarbeid per uke, men behovet kan variere, og timene må ikke nødvendigvis fordeles jevnt gjennom barnehageåret.»

Og videre:

«Det er bemanningsutfordringer i mange barnehager. Derfor er det av og til vanskelig for pedagogene å få avviklet plantiden. Dersom plantiden må utgå på grunn av bemanningsutfordringer skal denne tiden erstattes på et senere tidspunkt.»

Selve avtalen forlenges uten endringer, og gjelder nå til 31.12.2025.

Utdanningsforbundets nettsider gir forhandlingssjef Aina Skjefstad Andersen uttrykk for at det har vært krevende forhandlinger, der partene sto langt fra hverandre. Og for skuffelse over at KS ikke benyttet muligheten til å forbedre avtalen sett fra barnehagelærernes ståsted.

– Vi er skuffet og overrasket over at KS ikke ville imøtekomme våre krav i denne vanskelige tiden for barnehagene. Vi trengte forbedringer for å sikre at barnehagelærere får gjort jobben sin, sier hun.

– KS har ikke vist nok vilje til å komme oss i møte på våre krav, og hadde motkrav som vi mener ville forverret arbeidstidsordningen fro våre barnehagelærere. Det harmonerer dårlig med den situasjonen som er i barnehagene i dag, fortsetter Utdanningsforbundets forhandlingssjef.

Hun er imidlertid fornøyd med presiseringene i protokollteksten som partene har forhandlet fram, og trekker fram at enigheten om at forpliktelsene som ligger i kommentarene til punkt 3.2 i avtalen, må følges opp.

Avtalens punkt 3.2 Pedagogisk personale (barnehager og skoefritidsordninger)

Den ordinære arbeidstiden er 37,5 timer pr. uke. Minst 4 timer i gjennomsnitt pr. uke av den ordinære arbeidstiden skal anvendes til planlegging, for- og etterarbeid for pedagogiske ledere/barnehagelærere. Organiseringen av denne tiden fastsettes i samråd med det pedagogiske personalet. Det er leders ansvar å sikre at dette arbeidet kan utføres som forutsatt, både individuelt og sammen med andre, og at de fysiske arbeidsforholdene er tilfredsstillende.

Kommentarer til punkt 3.2:

«Minst 4 timer» forstås slik at det også vil være grunnlag for å anvende tid utover 4 timer når det er behov for det. Dette for å sikre fleksibilitet i anvendelsen av tiden barnehagelærer og pedagogisk leder har til planlegging, for- og etterarbeid.

Behovet for tid til planlegging, for- og etterarbeid kan variere i løpet av et år, men skal minst være 4 timer i gjennomsnitt pr. uke for den enkelte. Organiseringen av denne tiden fastsettes etter drøftinger/i samråd med det pedagogiske personalet. Dette innebærer at styrer har et overordnet ansvar og må vektlegge den enkelte pedagogiske leders/barnehagelærers behov for tid. Betydningen av at det pedagogiske personalet sikres medinnflytelse understrekes.

Partene påpeker betydningen av og behovet for planlegging, for- og etterarbeid for å sikre god oppfølging av det enkelte barn og av barnegruppen. Det er viktig at pedagogiske ledere og barnehagelærere får bruke timene til formålet. Dersom det skulle oppstå situasjoner i barnehagen som fører til tap av tid til planlegging, for- og etterarbeid, skal denne tiden erstattes på et senere tidspunkt.

Kilde: SFS 2201 Arbeidstid barnehage

Utdanningsforbundet hadde tre krav med seg inn i forhandlingene.

  • Styrke barnehagelærers/ pedagogisk leders rett til avsatt planleggingstid.
  • Avsatt tid til planlegging skal brukes til pedagogisk planlegging
  • Partsamarbeid om livsfasetiltak tilpasset barnehagen.

Les også: Krever at tapt plantid skal erstattes

Powered by Labrador CMS