DEBATT

Vi viser frem klemmer, men utdanner kompetente barnehagelærere
«I et debattinnlegg spør Remi Kaldhussæter om Universitetet i Innlandet ikke finner bedre grunner enn klemmer for å jobbe i barnehage. Det gjør vi, noe vi er opptatt av å synliggjøre ikke kun i en TikTok-video, men i mange kanaler året rundt» skriver kommunikasjonsdirektør Tore Høyland.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Vi takker Remi Kaldhussæter for at han har tatt seg tid til å se videoen vår og for debattinnlegget hos barnehage.no.
At flere engasjerer seg for studentrekruttering til barnehagelærerutdanningene i Norge er positivt. Vi ønsker å få satt det på dagsordenen, og faglige innspill og diskusjoner rundt kampanjene våre kan bidra til at vi kan treffe enda bedre med våre budskap i fremtiden.
Forteller ikke hele historien
Så er det slik at en video på TikTok på drøyt femti sekunder ikke rekker å ta for seg alle de gode grunnene til hvorfor man bør velge barnehagelærerutdanning hos oss. Målet er at filmer som dette skal vekke en interesse hos de som vurderer å ta høyere utdanning, og at de potensielle studentene deretter søker til seg mer informasjon. På INNs nettsider, primært i våre studieomtaler, finner de mange gode grunner til å ta barnehagelærerutdanning ved INN.
I denne produksjonen med ansatte i barnehage kom klemmer opp som en av mange positive ting i arbeidshverdagen deres, og etter flere opptak bestemte vi oss for å vinkle historien i den retningen.
Naturligvis forteller ikke filmen hele historien om utdanningen eller yrket, men den formidler trolig en følelse mange kjenner seg igjen i, også hos seere som kanskje ikke har sett på barnehagelærer som et aktuelt utdanningsvalg. Noen lytter mest til hjertet, andre til hodet når de tar store beslutninger, som et utdanningsvalg er. Vi valgte å rette oss primært mot de første i denne filmen, der målet var å skape engasjement i en ung målgruppe.
Sånn sett har vi på et vis lykkes når filmen er tema på nettsidene til barnehage.no, men om vi lykkes helt i møte med målgruppen potensielle studenter kan absolutt diskuteres, noe Kaldhussæter gjør godt i sitt debattinnlegg.
Utgangspunktet for videoen er at vi ønsker å synliggjøre våre barnehagelærerutdanninger for å sikre god rekruttering til yrket. Det har aldri vært meningen å snakke ned viktigheten av faglig dyktige barnehagelærere og det fundamentet som utdanninger og barnehager rundt i Norge er tuftet på.

Våre barnehagelærerutdanninger
Kommer man som student til oss, får man kanskje en klem, men ikke minst et faglig og sosialt miljø som utdanner mennesker til å bli nøkkelpersoner for barns utvikling og læring. Det i seg selv bør være en god grunn til å velge barnehagelærerutdanning ved INN.
Universitetet i Innlandet utdanner profesjonelle barnehagelærere. Vi tilbyr barnehagelærer både på heltid og arbeidsplass- og samlingsbasert, slik at folk med jobb og/eller familie kan studere hos oss, og vi har fortsatt ledige studieplasser.
Hos oss får studentene blant annet 100 dager i praksis i barnehage, kunnskap om barns utvikling, lek og næring og veiledningskompetanse.
Som Kaldhussæter ønsker vi flere som utdanner seg til å bli barnehagelærere, og da må vi være villige til å lytte til faglige innspill og tilbakemeldinger på det vi produserer.
Opptakstallene viser en nedgang til barnehagelærerutdanningene, og selv om denne markedsføringen kun er en liten del av forsøket på å rekruttere nye studenter så er det en fordel om de positive sidene med yrket også kommer tydelig frem.
Produserer mye innhold
Vi ved INN jobber med dette året rundt. Nylig laget vi en større reportasje om overgangen fra barnehage til skole, der en av våre forskere er intervjuet sammen med flere ansatte i en barnehage i Lillehammer og en skolestarter om hva både barnehagen og skolen kan gjøre for å sikre en så god overgang som mulig for skolestarterne.
Vi finner ikke ut av hva som er det beste med å jobbe i barnehage uten tett dialog med blant annet nåværende barnehagelærere. Derfor er det nyttig for oss med konstruktive tilbakemeldinger fra personer som Kaldhussæter.
Klemmer utgjør ingen profesjon, men samtidig tror vi at følelser, litt varme, humor og glede kan ha en innvirkning på studievalget til mange som er opptatt av barns utvikling.
Vi lytter gjerne til utdannede barnehagelærere med erfaring fra yrket, og kanskje vil dette inspirere oss i fremtidige kreative prosesser.
At det i denne omgang har resultert i en konstruktiv debatt om rekrutteringen og markedsføringen av barnehagelærerutdanningene ønsker vi velkommen.
Positivt engasjement rundt utdanningen og barnehagelærer er noe av det vi trenger for å få flere til å velge dette yrket, og ikke minst, bli værende.