Universitetet i Innlandet, studiested Hamar.Foto: DroneTec Hamar / Universitetet i Innlandet
Vi viser frem klemmer, men utdanner kompetente barnehagelærere
«I et debattinnlegg spør Remi Kaldhussæter om Universitetet i Innlandet ikke finner bedre grunner enn klemmer for å jobbe i barnehage. Det gjør vi, noe vi er opptatt av å synliggjøre ikke kun i en TikTok-video, men i mange kanaler året rundt» skriver kommunikasjonsdirektør Tore Høyland.
Tore HøylandToreHøylandTore Høylandkommunikasjonsdirektør ved Universitetet i INnlandet (INN)
PublisertSist oppdatert
Annonse
Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Vi takker Remi Kaldhussæter for at
han har tatt seg tid til å se videoen vår og for debattinnlegget hos
barnehage.no.
At flere engasjerer seg for studentrekruttering til
barnehagelærerutdanningene i Norge er positivt. Vi ønsker å få satt det på
dagsordenen, og faglige innspill og diskusjoner rundt kampanjene våre kan bidra
til at vi kan treffe enda bedre med våre budskap i fremtiden.
Så er det slik at en video på
TikTok på drøyt femti sekunder ikke rekker å ta for seg alle de gode grunnene
til hvorfor man bør velge barnehagelærerutdanning hos oss. Målet er at filmer
som dette skal vekke en interesse hos de som vurderer å ta høyere utdanning, og
at de potensielle studentene deretter søker til seg mer informasjon. På INNs
nettsider, primært i våre studieomtaler, finner de mange gode grunner til å ta
barnehagelærerutdanning ved INN.
I denne produksjonen med ansatte i
barnehage kom klemmer opp som en av mange positive ting i arbeidshverdagen deres,
og etter flere opptak bestemte vi oss for å vinkle historien i den retningen.
Naturligvis forteller ikke filmen hele
historien om utdanningen eller yrket, men den formidler trolig en følelse mange
kjenner seg igjen i, også hos seere som kanskje ikke har sett på barnehagelærer
som et aktuelt utdanningsvalg. Noen lytter mest til hjertet, andre til hodet når
de tar store beslutninger, som et utdanningsvalg er. Vi valgte å rette oss
primært mot de første i denne filmen, der målet var å skape engasjement i en
ung målgruppe.
Sånn sett har vi på et vis lykkes
når filmen er tema på nettsidene til barnehage.no, men om vi lykkes helt i møte
med målgruppen potensielle studenter kan absolutt diskuteres, noe Kaldhussæter
gjør godt i sitt debattinnlegg.
Utgangspunktet for videoen er at vi
ønsker å synliggjøre våre barnehagelærerutdanninger for å sikre god
rekruttering til yrket. Det har aldri vært meningen å snakke ned viktigheten av
faglig dyktige barnehagelærere og det fundamentet som utdanninger og barnehager
rundt i Norge er tuftet på.
Kommunikasjonsdirektør ved Universitetet i Innlandet, Tore Høyland.Foto: Elen Sonja Klouman / Universitetet i Innlandet
Våre barnehagelærerutdanninger
Annonse
Kommer man som student til oss, får
man kanskje en klem, men ikke minst et faglig og sosialt miljø som utdanner
mennesker til å bli nøkkelpersoner for barns utvikling og læring. Det i seg
selv bør være en god grunn til å velge barnehagelærerutdanning
ved INN.
Universitetet i Innlandet utdanner
profesjonelle barnehagelærere. Vi tilbyr barnehagelærer både på heltid og
arbeidsplass- og samlingsbasert, slik at folk med jobb og/eller familie kan
studere hos oss, og vi har fortsatt ledige studieplasser.
Hos oss får studentene blant annet
100 dager i praksis i barnehage, kunnskap om barns utvikling, lek og næring og
veiledningskompetanse.
Som Kaldhussæter ønsker vi flere
som utdanner seg til å bli barnehagelærere, og da må vi være villige til å
lytte til faglige innspill og tilbakemeldinger på det vi produserer.
Opptakstallene viser en nedgang til
barnehagelærerutdanningene, og selv om denne markedsføringen kun er en liten
del av forsøket på å rekruttere nye studenter så er det en fordel om de
positive sidene med yrket også kommer tydelig frem.
Produserer mye innhold
Vi ved INN jobber med dette året
rundt. Nylig laget vi en større
reportasje om overgangen fra barnehage til skole, der en av våre forskere
er intervjuet sammen med flere ansatte i en barnehage i Lillehammer og en
skolestarter om hva både barnehagen og skolen kan gjøre for å sikre en så god
overgang som mulig for skolestarterne.
Vi finner ikke ut av hva som er det
beste med å jobbe i barnehage uten tett dialog med blant annet nåværende
barnehagelærere. Derfor er det nyttig for oss med konstruktive tilbakemeldinger
fra personer som Kaldhussæter.
Klemmer utgjør ingen profesjon, men
samtidig tror vi at følelser, litt varme, humor og glede kan ha en innvirkning
på studievalget til mange som er opptatt av barns utvikling.
Vi lytter gjerne til utdannede
barnehagelærere med erfaring fra yrket, og kanskje vil dette inspirere oss i
fremtidige kreative prosesser.
At det i denne omgang har resultert
i en konstruktiv debatt om rekrutteringen og markedsføringen av barnehagelærerutdanningene
ønsker vi velkommen.
Positivt engasjement rundt
utdanningen og barnehagelærer er noe av det vi trenger for å få flere til å
velge dette yrket, og ikke minst, bli værende.