KRONIKK
Barnehagedagen markeres 11. mars.
Foto: Fyllpå barnehage
Oppdag barnas magiske verden, hvor tid og sted forsvinner!
«Når man er i lek, er man i flyt» skriver pedagogene i Fyllpå barnehage.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
11. mars markeres Barnehagedagen over hele landet,
og i år er temaet «La leken leve!».
Leken er det som
best beskriver den norske barnehagens egenart. Å gi tid til lek, er noe av det
viktigste personalet i en barnehage kan gjøre.
Leken er barns egne
måte å lære på. Gjennom leken lærer barna livets spilleregler og det er GØY å
leke.
Barns rett til lek
Det er nedfelt i
FNs barnekonvensjon at alle barn har rett til å leke.
Målet vårt i Fyllpå
barnehage er at de ansatte skal ha kunnskap om barns rett til lek, lekens
betydning og lekens egenverdi. Barn er lekende mennesker. Det er gjennom leken
barna forstår og utforsker verden. De leker ut inntrykk og opplevelser som de
får ute i samfunnet eller hjemme (Melvold, 2019, s. 268-269).
Barna utrykker seg
gjennom leken. Eksempler på dette kan være en ferietur til Tyrkia hvor alle
pakker kofferten, kjører fly og bader når man er fremme. Eller de kan leke
frisør, bibliotek, dansetrening eller noe de har sett på TV.
Barn leker fordi
det er meningsfullt for dem og derfor gir vi mye plass til den frie og spontane
leken.
«Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur»
(Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 20)
Et lite innblikk
Inne på avdelingen
er det mye lyd. I en krok har fire jenter satt opp madrasser. De har laget hus,
sier de. Her leker de familie. Huset er innredet med bøker. Grønne kasser
brukes som bord, og bordet er dekket på med koppestell og pyntet med noen
planter. Langs veggen står det fire stoler og på hver av stolene står det en
kopp. På to av stolene sitter det dukker. Jentene har på høyhælte sko og reiser
litt til og fra huset. «Klikk-klakk» sier det i gulvet når de går rundt.
Det sitter noen
barn ved tegnebordet og lager papirfly. To av dem lager en blink de skal henge
opp på veggen for å kaste papirflyene på senere. De sitter konsentrert og
samarbeider om å fargelegge blinken mens de prater sammen om hvor den skal
henge.
I andre enden av
rommet sitter det tre gutter og bygger med magneter og plus-plus. De har laget
hus til monsteret, roboten og løven. De veksler mellom lek hvor figurene sloss,
og å prate sammen. Da blir de enige om hvor badet skal være og planlegger at
det må bli stort nok sånn at alle figurene får plass der.
Inni kuben sitter
det to barn og «leser bok». De har tatt med seg to stoler inn, sitter ved siden
av hverandre og har lagt boka åpen på pulten foran seg. Kuben er dekket til med
tepper så de to sitter ganske skjermet der inne. Her prater de sammen om det de
ser i boka. De sier også noen setninger som de husker fra de har blitt lest
for. Det er latter og smil og de bytter på å bla om i boka de har foran seg.
Her ser man fire
sekvenser inne på en avdeling i barnehagen. Ofte skjer det mer enn det som er
beskrevet her. Utenfra kan man se på dette som lek, noen tenker til og med kaos.
Men hvem er det egentlig som kan definere leken?
Det hender at
ansatte i barnehagen setter seg ned og spør barna: «Hva leker dere?». Da kan vi
få et litt undrende blikk etterfulgt av: «Vi leker ikke, vi bare bygger».
Lek bidrar til utvikling og læring
Det er bare barna
selv som kan definere hva som er lek. For å gi barna rom for lek er det viktig
at vi tar leken på alvor, og at vi har kunnskap om hvor viktig leken er i et
barns liv (Melvold, 2019, s. 269).
Det ligger store
lærings- og utviklingsmuligheter i de øyeblikkene hvor barna er i lek. Gjennom lek
utvikler barn seg språklig, lærer å tenke abstrakt, tester egne grenser og
opparbeider seg ny kunnskap (Öhman, 2012, s.184). Barna utvikler seg også sosialt.
De lærer seg å balansere hvordan ta sin plass, ta hensyn til andre og hvordan
fungere i et fellesskap.
Lek kan også være utgangspunkt for utvikling av
emosjoner og motoriske ferdigheter. Barn utvikler i tillegg evnen til
konfliktløsning, turtaking og samarbeid. Når barna leker,
våger de også å ta ukjente roller og teste egne grenser uten at det er noen
fare forbundet til det (Olofsson, 1993a, s.16).
Tid og sted
forsvinner
Når man er i lek,
er man i flyt.
Du kan også oppleve
flyt om du leser en god bok, løper en tur, eller bruker god tid på noe. En
slags fordypningstid, hvor tid og sted forsvinner litt.
Små og store
trenger flyt i hverdagen sin.
Når man er i flyt
eller lek, er det ikke alltid så lett å bare stoppe opp. Som for eksempel når
foresatte skal hente i barnehagen, og barnet ikke er klar til å dra med en gang
fordi leken er spennende.
Man kan kanskje
sammenlikne det med når du sitter og ser på en gripende film eller fotballkamp.
Du er helt oppslukt, og uten forvarsel er det noen som skrur av og sier «nå
skal du lage middag». Eller har du kanskje en hobby eller interesse du driver
med som gjør at tiden bare flyr? Tenk om noen kom, tok deg i hånden og leide
deg ut mens du var midt i noe, uten at du har sjans for å avslutte.
Og med det
oppfordrer vi deg til å finne flyt! Gjør noe hvor du glemmer tid og sted.
Bli med og lek! Oppdag
barnas magiske verden hvor tid og sted forsvinner.