DEBATT
Nå må politikerne lytte til barnehageansatte, er oppfordringen fra studenter ved Høgskulen på Vestlandet.
Illustrasjonsfoto: Mariell Tverrå Løkås
Politikerne svikter - barna betaler prisen!
Politikernes manglende prioritering av barnehagesektoren truer barnas beste. Vet de egentlig hva vi gjør?
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Stadig får vi høre hvor vi
viktige og uunnværlige vi er, vi som jobber i barnehage. Barna våre blir
trukket fram som vår viktigste ressurs. Likevel kan det se ut til at det er
barna politikerne er minst opptatt av.
Barnehageloven sier at barnets beste
skal være et grunnleggende hensyn for alle handlinger og avgjørelser som berører
barn. Et hensyn som politikerne ser ut til å ha glemt? Når det gjøres
økonomiske innstramminger og valg som får en direkte konsekvens for kvaliteten
på barnehagetilbudet, er det faktisk barna våre det går mest
utover. Konsekvenser som i verste fall bryter barnehageloven og gjør det
umulig å arbeide i tråd med forskriften om rammeplan for barnehage.
Igjen
sitter ansatte med en frustrasjon over manglende forståelse for sektoren de
jobber i.
Å arbeide i barnehage er
komplekst og krever gode rammebetingelser for å sikre kvalitet i
barnehagetilbudet. Samtidig handler det om faglig autonomi, bygget på tillit
til at viktige samfunnshensyn og faglige standarder ivaretas. Dette krever at
politikerne anerkjenner og prioriterer rammebetingelsene som er nødvendige for
en velfungerende sektor - til barnas beste.
Barna tilbringer store deler
av hverdagen sin i barnehagen, og det er vi som jobber i barnehagen som har
kunnskapen og kompetansen om hva som trengs for å ivareta barns behov for lek,
omsorg og allsidig utvikling. Som barnehagelærere har vi kunnskapen om hva et
godt barnehagetilbud skal inneholde. Lek, for eksempel, er en sentral del av
barnehagehverdagen. En viktig del av jobben er å være på gulvet med barna
og leke. Det handler om å være sammen med barn som utforsker og oppdager
verden og tar de første stegene ut i samfunnet.
Slik situasjonen er nå, med
store bemanningsutfordringer, mangel på vikarer og høyt sykefravær, står leken
faktisk i fare!
Vi trenger å være med i leken.
Fordi, gjennom vår utdannelse som pedagoger har vi
ekspertkompetanse på hva lek innebærer og hvorfor den er helt avgjørende for
barns utvikling og læring. Leken er indre motivert. Gjennom leken bearbeider
barn inntrykk og opplevelser, slik at grunnleggende ferdigheter og forståelse
for verden kan utvikles. Vi som pedagoger jobber målrettet og intensivt for å
fremme barns utvikling gjennom et møysommelig arbeid der vi både direkte og
indirekte tilrettelegger for gode lekemuligheter. Dette er bare en av de
brikkene som skal være på plass i et puslespill som også består av kontakt med
foreldre, grunnleggende omsorg, samarbeid med eksterne instanser,
utviklingsarbeid, arbeidsmiljø og så mye mer. Derfor er det på høy tid at vår
profesjon blir sett og anerkjent, og at samfunnsmandatet vi er satt til å
forvalte, tas på alvor!
Nå må vår stemme bli hørt.
Det er på tide at politikerne tar ansvar!