– Sett frem noe nytt, eller noe som er kjent, men i en ny setting. Når barna kommer inn på avdelingen kan de få oppdage det selv og så kan man bygge videre på interessen som har blitt trigget, sier Oda Bjerknes.
– Sett frem noe nytt, eller noe som er kjent, men i en ny setting. Når barna kommer inn på avdelingen kan de få oppdage det selv og så kan man bygge videre på interessen som har blitt trigget, sier Oda Bjerknes.

– Man trenger ikke fancy utstyr for å jobbe med realfag i barnehagen

– Bruk gjenbruks- og naturmaterialer, råder realfagspedagog Oda Bjerknes.

– Vi må jobbe med realfag på barnas premisser.

Det var budskapet til realfagspedagog Oda Bjerknes i Espira-parken da hun mandag holdt foredrag for barnehageansatte fra både kommunale og private barnehager i Haugesund.

Tilhørerne fikk blant annet tips til hvordan man gjennom det fysiske miljøet kan trigge barnas nysgjerrighet og interesse for realfag.

– Gjør det fysiske miljøet på avdelingen spennende. Sett frem noe nytt, eller noe som er kjent, men i en ny setting. Når barna kommer inn på avdelingen kan de få oppdage det selv og så kan man bygge videre på interessen som er blitt trigget, sier Bjerknes til barnehage.no.

– Ta utgangspunkt i det barna er opptatt av og tilrettelegg for aktiviteter rundt det. De yngste barna kan for eksempel synes at fjernkontroller og stikkontakter er spennende. Da kan man legge til rette for at de kan utforske denne typen materiell på en trygg måte, råder hun.

– Miljøet må være dynamisk

Bjerknes tar daglig imot barnehagebarn i Espira-parken - et «realfagsloft» eid av barnehagekjeden Espira, hvor barn og ansatte skal få møte realfag på nye måter gjennom ulike aktiviteter og et variert materiell.

Her legger hun stor vekt på å skape et miljø som vekker barnas nysgjerrighet.

– Jeg har blant annet mye kunstige planter som barna bruker i konstruksjonslek for å berike leken, og mye levende planter rundt omkring i lokalet. Det vekker interesse for planter og gir en god mulighet til å snakke om biologi. Når interessen for planter har vært særlig stor blant barna har jeg laget en egen plantestasjon med jord, potter, frø og sprayflasker til å vanne med. Da har de alt de trenger for å kunne så sine egne frø, forteller Bjerknes, som er tilhenger av å integrere realfag i hverdagsaktiviteter.

– Materiellet man setter frem trenger ikke bare stå fremme én dag og brukes til en spesifikk aktivitet. Det kan gjerne stå fremme i noen uker før man bytter det ut med noe annet, råder hun.

– Det fysiske miljøet må ikke fryse helt fast. Det må være dynamisk, legger Bjerknes til.

– Bruk det dere har

– Ikke alle barnehager har tilgang til så masse fancy utstyr som dere har på realfagsloftet deres. Har du noen tips til aktiviteter man kan gjøre i barnehagen uten at man trenger å gå til anskaffelse av mye nytt utstyr?

– Dette er en av tingene jeg er veldig opptatt av når jeg holder kurs. Jeg vil ikke at barnehageansatte skal dra tilbake til barnehagen og tenke at de må handle inn masse før de kan begynne å jobbe med realfag. Mitt råd er å bruke det man har, eller ting man kan finne i naturen, sier Bjerknes.

– Jeg er kjempefan av natur- og gjenbruksmaterialer, og av å bruke det man har rundt seg på en ny måte. Steiner kan være fint å bruke i matematikaktiviteter. Plastlokk kan også være spennende å utforske. Da kan man for eksempel utforske magnetisme. Grønnsakskassene og melkekassene mange har i barnehagen er fine å bruke i konstruksjonslek. Titt også gjerne på litt utradisjonelt materiell. En verktøykasse kan være veldig spennende å utforske, sier hun.

Bjerknes råder også barnehager til å spørre bedrifter i nærmiljøet om de har noe overskuddsmateriell de kan avse.

Realfagspedagog Oda Bjerknes er fan av å bruke gjenbruks- og naturmaterialer i realfagsaktiviteter. Foto: Kristin Vikse/Haugesund kommune

Realfagskommune

Det var Haugesund kommune som hadde invitert til kursdag om realfag i barnehagen denne mandagen. De ble realfagskommune høsten 2018.

Realfagskommuner er en del av strategien «Tett på realfag 2015-2019». Kommunene skal lage sin egen, lokale realfagsstrategi – og løfte matematikk, naturfag og teknologi i barnehage og skole.

Elisabeth Nygaard, barnehagesjef i Haugesund kommune og realfagspedagog Oda Bjerknes i Espira-parken. Foto: Kristin Vikse/Haugesund kommune

– Hvordan kommer det til uttrykk at dere nå er blitt en realfagskommune?

– Vi ønsker at barn og elever skal ha et variert og utforskende læringsmiljø. Vi skal tilrettelegge for at realfag kan oppdages og utforskes på barnas premisser gjennom materiell og fysiske miljøer. For barnehagene kommer dette til uttrykk ved at barna utvikler sin undring og nysgjerrighet, sier Elisabeth Nygaard som er barnehagesjef i Haugesund kommune.

– Realfag flettes inn i lek-, hverdags- og tilrettelagte aktiviteter. Teknologi og digitale verktøy tas i bruk ute og inne i arbeid med fagområdene. De ansatte i barnehagen og lærere tilbys kurs, modellæring og lærende nettverk. Det blir også kurs for foreldre til barnehagebarna i januar med Anne Nakken fra Matematikk-senteret, opplyser Nygaard.

– Ikke resultatet, men prosessen som er viktig

Oda Bjerknes i Espira-parken er opptatt av at realfag ikke trenger å handle om å sette to streker under et svar.

– Når jeg jobber med matematikk sammen med barnehagebarn handler det ikke om riktige og gale svar. Det handler om selve prosessen og om å utforske. I barnehagen er matematikk et muntlig fag som legger til rette for mye undring, sier hun.

– Det er ikke resultatet som er det viktige, men selve prosessen, avslutter Bjerknes.

Debatt

Til toppen