Skolestarterne Olav og Olea er på inspeksjon i barnehagen.
Skolestarterne Olav og Olea er på inspeksjon i barnehagen. (Foto: Silje Wiken Sandgrind )

I denne barnehagen passer barna på at søppelet havner der det skal

– Noe av det aller viktigste vi kan lære barna er at det nytter å gjøre noe, sier pedagogisk leder Lene Lysell i Huseby barnehage. Dette året er barnehagen miljøambassadør for miljøhovedstaden Oslo.

– Mat i restavfallet. Det skal ikke ligge der, sier Olav og ser bort på Olea.

De to skolestarterne er på inspeksjonsrunde i barnehagen for å sjekke om alt avfall har havnet i riktig søppelbøtte.

– Da blir det tommel ned her, sier Olea.

Hun finner frem et laminert bilde av en hånd med tommelen vendt nedover og henger den på veggen over søppelbøttene.

– Vi må nok skjerpe oss, konstaterer en av de ansatte som jobber på avdelingen.

Barna nikker og går videre til neste avdeling. Her ligger søppelet på riktig plass og Olav henger opp et smilefjes med tomlene vendt opp.

Inpiserer bydelsadministrasjonen

Det var for to år siden at «miljøpolitiet» i Huseby barnehage i Oslo så dagens lys.

Med jevne mellomrom tar skolestarterne på seg de grønne vestene sine for å gå på inspeksjonsrunde i barnehagen.

– Når barna etablerer gode vaner tidlig, kan de også dra med seg familiene sine og ha god innvirkning på vanene i hjemmet, sier Lene Lysell. Foto: Silje Wiken Sandgrind

Ettersom barnehagen holder til i samme bygg som bydelsadministrasjonen i Bydel Vestre Aker, hender det at barna også tar turen innom deres kontorer for å inspisere, forteller pedagogisk leder Lene Lysell.

– De er ikke redde for å si ifra hvis ikke alt er på stell der, sier hun med et smil.

Plasthvalen gjorde inntrykk

Lysell forteller at barnehagens miljøengasjement for alvor ble tent etter de store oppslagene i media om «plasthvalen».

Hun referer til gåsenebbhvalen som strandet og ble avlivet på Sotra i Hordaland i 2017. Da magen ble åpnet fant forskere at magesekken var fylt av plast. Over 40 plastposer, plastsekker og store plastflak lå trykket sammen som en stor ball.

– Det gjorde veldig inntrykk på barna og de ansatte, sier Lysell.

Hun forteller at de siden den gang har jobbet for at miljøbevissthet skal gjennomsyre barnehagehverdagen.

– De ulike prosjektene vi har hatt har handlet om å vise barna hva det betyr å være miljøbevisst. Avfall er veldig håndfast, så det har vi jobbet mye med. Blant annet ved å snakke om hvorfor vi sorterer og ved å vise barna hvordan vi sorterer, sier Lysell.

Miljøambassadører

I år er Oslo europeisk miljøhovedstad og Huseby barnehage er plukket ut som en av byens miljøambassadører.

– For oss handler det å ta vare på miljøet mye om å bli glad i naturen og vi er opptatt av å lære barna å ta vare på den. Vi har skogen rett utenfor døren og bruker den mye, fortsetter den pedagogiske lederen.

Hun forteller at barna er ivrige på å plukke opp søppel de finner når de er på tur.

– De er veldig opptatt av at dyrene ikke skal spise søppelet, sier Lysell.

Fra panteflasker til grønnsakshage

Barnehagen har også laget sin egen «panteautomat» og de oppfordrer barna til å ta med panteflasker hjemmefra og putte dem på den fargerike «automaten».

– Alle pengene som samles inn skal gå til grønne prosjekter som kommer hele barnehagen til gode, forteller Lysell.

Pengene som ble samlet inn forrige barnehageår har nå blitt brukt til å anlegge grønnsakshage på barnehagens uteområde.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Barnehagens panteautomat. Alle innsamlede midler går til grønne prosjekter som skal komme hele barnehagen til gode, forteller Lene Lysell.

Kreativiteten blomstrer

Etter at barnehagen fikk økt fokus på miljø har det skjedd endringer i hva slags materialer som er tilgjengelig for barna, opplyser den pedagogiske lederen.

– Nå passer vi på å alltid ha masse gjenbruksmateriell tilgjengelig som stort sett er ting vi har fått av bedrifter i nærområdet eller av andre, sier Lysell.

Økt innslag av gjenbruksmateriell har fått kreativiteten til å blomstre, forteller hun.

– Tidligere kunne vi tenke at vi ville lage nisser til jul og så hadde vi nærmest en mal for hvordan de skulle se ut. Det gir ikke barna muligheten til å utrykke seg kreativt, sier den pedagogiske lederen.

Nå legger de ansatte istedenfor frem materialer uten å ha en formening om hvordan sluttproduktet skal bli.

– Det er mye morsommere når man kan la kreativiteten løpe løpsk. Jeg mener det er kjempeviktig å utvikle barnas kreative tankegang. Det er noe de kan ta med seg videre, sier Lysell.

– For tiden har vi et prosjekt der vi skal lage en ladestasjon til utelekeområdet vårt. Da skal vi hovedsakelig bruke andres avfall. Barna skal være med på hele prosessen – fra å samle inn overskuddsmateriell fra lokale bedrifter, til selve utformingen av ladestasjonen.

Mindre forbruk

Lysell forteller at de legger vekt på å minske barnehagens forbruk.

– Før vi kaster ting tenker vi på om vi kan bruke det til noe annet eller om vi kan reparere det. Jeg har for eksempel tatt med meg symaskinen til barnehagen for å vise at det går an å reparere ødelagt utkledningstøy istedenfor å bare kaste det og kjøpe nytt, sier den pedagogiske lederen, og fortsetter:

– Nylig overtok vi bord fra en av skolene i nærheten. Bordene vi har fra før skrur vi fra hverandre slik at vi kan bygge noe annet av materialene. Det gjør vi både fordi det er gøy for barna å prøve å snekre litt, men også fordi vi ønsker at de skal få erfare at ting kan bli til noe annet.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Pedagogisk leder Lene Lysell sammen med skolestartere i Huseby barnehage. Foto: Silje Wiken Sandgrind

Miljøhovedstaden

Anita Lindahl Trosdahl er prosjektleder for miljøhovedstaden 2019. Hun forteller at Huseby barnehage ble utnevnt til miljøambassadør på grunn at sitt gjennomgripende fokus på miljø, og roser dem for arbeidet de gjør.

– I likhet med Huseby barnehage, har mange barnehager dette som en naturlig del av sin pedagogikk i dag. Det er veldig bra at barnehageansatte setter miljø på agendaen. Med det økte fokuset som er på miljø, er det viktig at man også får god informasjon ut til de yngste barna, sier hun.

Anita Lindahl Trosdahl, prosjektleder for Oslo europeisk miljøhovedstad 2019. Foto: Hampus Lundgren

Gjennom hele dette året har Oslo kunnet smykke seg med tittelen «Europeisk Miljøhovedstad», en tittel kommunen har fått av EU-kommisjonen.

Trosdahl forteller at målet er å bruke denne anledningen til å spre kunnskap, engasjere, inspirere og mobilisere befolkningen, næringslivet og organisasjonslivet.

– Barn og unge er en spesiell målgruppe for oss fordi de er fremtiden og fordi vi ser at de kan være gode ambassadører som kan spre kunnskap til foreldre, besteforeldre og andre i sine omgivelser, sier hun.

I løpet av året er det blant annet satt i gang et klimaløft i Osloskolen for å styrke klima- og miljøundervisningen.

– Vi har også mange flotte barnehager i byen som har hatt ulike aktiviteter. Mange har jobbet med temaene avfall og natur, sier Trosdahl.

– Noen barnehager har laget plastskulpturer. Noen har ryddet i nærområdet sitt. Noen har jobbet med kildesortering, og noen har jobbet med planting og dyrking, forteller hun.

Etablere gode vaner

– Miljøprosjektet vårt har påvirket oss som barnehage og alle de som jobber her, både i hvordan vi tenker og hva vi gjør i hverdagen. Det at vi har vært miljøambassadører dette året har også gitt oss en ekstra boost, sier Lene Lysell i Huseby barnehage.

Lysell har tro på at det er viktig å starte tidlig med å etablere gode vaner og holdninger.

– Som voksen er det lett å tenke «ingen ser meg nå, så da kan jeg jukse litt». Barn gjør ikke det. Jeg tror at noe av det aller viktigste vi kan lære dem er at det nytter å gjøre noe, sier hun.

– Klarer vi å gi barna gode vaner og holdninger, kan de også dra med seg familiene sine og ha god innvirkning på vanene i hjemmet, sier Lysell.

Tommel opp

Klokken nærmer seg 11 og Olea og Olav inspiserer søppelkassene på en av barnehagens småbarnsavdelinger.

– Ser det greit ut? spør Lysell.

Et smilefjes henges opp på veggen til avdelingen. Foto: Silje Wiken Sandgrind

Olea titter ned i samtlige søppelkasser før hun svarer:

– Ja!

Hun finner frem et smilefjes og henger det opp på veggen.

Dette var siste stopp på inspeksjonsrunden og de to skolestarterne kan fornøyd henge fra seg sine grønne vester etter vel gjennomført innsats.

Debatt

Til toppen