Kari Vassbotn i Trygg Trafikk og fylkesråd for samferdsel, Svein Eggesvik (Sp), er begge glade over at det igjen skal bli belte på alle bybussene i Nordland. Foto: Nordland Fylkeskommune
Kari Vassbotn i Trygg Trafikk og fylkesråd for samferdsel, Svein Eggesvik (Sp), er begge glade over at det igjen skal bli belte på alle bybussene i Nordland. Foto: Nordland Fylkeskommune

Hørte på barnehagene – nå blir det belte i alle bussene

19 barnehager i Bodø slo alarm om at busser uten setebelter kan stoppe barnehagene fra å dra på tur med barna. Nå har fylkesrådet vedtatt at alle nye busser skal ha belte.

- Barnehagenes engasjement har vært viktig. Det samme har engasjementet fra foreldre som har meldt ifra om at de ikke vil ta med barna sine på buss når de ikke vet om det er belte i den eller ikke, sier fylkesråd for samferdsel i Nordland, Svein Eggesvik (Sp), til barnehage.no.

Fylkesrådet har vedtatt at det i framtiden skal være sikkerhetsbelte i alle busser i Nordland, også bussene som bare kjører i byene.

- Dette er kjempebra! Det har begrenset oss ganske mye at ikke alle bussene har setebelter. For oss som holder til sentralt i Bodø, må vi bruke buss for å komme oss ut i marka. Ettersom vi ikke vil være med busser uten at vi kan sikre barna, har vi noen ganger måttet stå over avganger og ventet for å se om neste buss har belter, sier daglig leder i Norlandia Stadionparken barnehage, Berit Wiik Moland.

Skrev til fylket

Det var vinteren 2016 at Nordland fylkeskommune bestilte de første belteløse bussene til bruk i noen av de sentrumsnære rutene i Bodø.

I juni samme år skrev Berit Wiik Moland til Nordland fylkeskommune der hun påpekte at barnehagen er godkjent som trafikksikker barnehage og at de verken kan eller vil ta barna med på busstur uten belter.

- Jeg meldte deretter saken inn for Samarbeidsutvalget i barnehagen. De tok saken og fikk med seg mange andre barnehager på å engasjere seg i denne saken, sier Berit Wiik Moland.

19 barnehager med felles krav

I mars 2017 omtalte barnehage.no et brev fra 19 barnehager i Bodø, der de beskrev ironien i at det kjører busser rundt i Bodø uten belte samtidig som Bodø kommune har erklært seg som trafikksikker kommune.

«Dette betyr at vi ikke kan dra lenger enn barna kan gå. Barnehagene i byen kommer seg ikke ut av bykjernen og ut i skog og mark, og barnehagene utenfor bykjernen får ikke benyttet seg av tilbudene i byen», het det i brevet.

Trygg Trafikk fornøyd

I såkalt klasse 1-busser, som bare brukes i ruter med fartsgrense under 70 km/t, er det ikke krav om belter. Argumentet for å droppe belte i bybusser er å spare tid ved på- og avstigning. Fylkeskommunen forsvarte kjøpet av belteløse busser med at det var lov.

– At en ting er lov, betyr ikke nødvendigvis at det er lurt, sa Kari Vassbotn i Trygg Trafikk Nordland til Avisa Nordland i 2016.

Hun er mer fornøyd med fylket nå enn da.

- Nordland fylkeskommune viser med dette vedtaket at de tar trafikksikkerheten på alvor. Vi mener det er like viktig å kunne sikre seg i buss som i bil, og nå blir det en mulighet for alle reisende i fylket, sier Kari Vassbotn i en pressemelding.

Kan ringe dagen i forveien

Fylkesråd Svein Eggesvik er glad for å stille krav om belter på nye busser. Men han peker på at de åtte bussene i Bodø som i dag er uten belte vil være uten belte til de blir faset ut.

Men også før den tid skal det være trygt for barnehager å reise med buss i Bodø.

Eggesvik ber barnehager som planlegger å dra ut på tur om å ta kontakt med busselskapet dagen i forveien. Da vil selskapet kunne styre inn busser med belte på de aktuelle rutene.

De neste anbudene som skal ut, gjelder for Bodø. Der vil det komme nytt bussmateriell med belter fra 2020. Mo i Rana og Narvik, som også har belteløse bybusser, må vente litt lenger.

- Med dette tiltaket ønsker vi i Nordland å være et foregangsfylke. Vi har en visjon om null drepte og null hardt skadde i trafikken. Da er bruk av sikkerhetsbelte et viktig virkemiddel. Drømmen er at det på sikt skal bli belte i alle busser i hele landet, sier Svein Eggesvik.

Debatt

Til toppen