Fra venstre: Egil Hansen i EcoQuest Norge, assisterende daglig leder Bente Svendsen i Børesvingen barnehage og Ralf Iwersen i EcoQuest Norge.

Håper NASA-teknologi kan bidra til å stoppe sykdom i barnehagen

Teknologien er utviklet for å rense luften i romferger. Til høsten får Børesvingen barnehage se om den kan holde flere friske når omgangssyken herjer.

Publisert Sist oppdatert

Når omgangssyken først har inntatt barnehagen, kan det være vanskelig å bli kvitt den igjen. Det har Børesvingen barnehage på Hundvåg i Stavanger kommune fått erfare. De har vært igjennom flere runder med omgangssyke i høst og vinter.

– Vi har desinfisert, vasket og gjort de hygieniske tiltakene vi kan gjøre, samt vært strenge på 48-timersregelen, men vi har liksom ikke klart å bli helt kvitt det, forteller assisterende daglig leder i barnehagen, Bente Svendsen.

Dette var den bakenforliggende årsaken til at barnehagen sa seg villig til å være en av de første til å prøve ut et nytt apparat som er utviklet for å rense inneluften og nøytralisere uønskede mikroorganismer.

Teknologi utviklet av NASA

På flere av barnehagens stellerom henger det nå en boks høyt oppe på veggen som skal redusere vond lukt og mikrobiologisk vekst på overflater. Det skal den gjøre ved hjelp av en spesiell UV-pære og en fotokatalytisk enhet som skaper en oksideringsprosess bestående av «vennlige» oksidanter, ifølge produsenten selv.

Teknologien som benyttes – RCI-teknologi (Radiant Catalytic Ionization) – er opprinnelig utviklet av forskere fra NASA for å rense luften i romfergene. Blant annet for å kunne dyrke mat inne i romfergene uten at plantene visner for raskt, når det en gang blir aktuelt å legge ut på den lange ferden til «den røde planet» Mars.

– Teknologien er basert på naturens egen måte å rense seg på, forteller daglig leder Ralf Iwersen i EcoQuest Norge, bedriften som står bak boksen som har fått navnet VentiBox Mini.

– Naturen har en egen oppskrift på hvordan den skal håndtere ulike forurensningskilder. Tar du for eksempel E.coli-bakterien med ut, vil naturen ta knekken på den. Vi utnytter de aktive ingrediensene i frisk uteluft som er med på å bryte ned patogene (sykdomsfremkallende) bakterier og virus. Du kan aldri bli helt kvitt dem, men du kan redusere det såpass mye at det er kjennbart. Teknologien kommer opprinnelig fra NASA og så har EcoQuest og activeTek som er vårt moderselskap i USA videreutviklet den, fortsetter han.

Trenger noen bakterier

Iwersen og kollega Egil Hansen har jobbet med inneklima i 15 år og har levert luftrensere til alt fra privatpersoner til hoteller og barnehager. De understreker at det ikke er et mål å skape et sterilt innemiljø.

– Det er mange bakterier som er vennlige for oss og som vi bør ha i og på oss. Det er kun de bakteriene vi helst ikke vil ha i miljøet vårt vi ønsker å forbygge fremveksten av, forklarer Egil Hansen, salgssjef i EcoQuest Norge.

– Hvordan kan denne teknologien skille mellom de «snille» mikroorganismene og de «slemme»?

– Siden teknologien lager «vennlige», naturlige oksidanter, vil ikke disse bryte ned mikrober som har deres virke i et økosystem, som for eksempel på huden. Peroksidene tar bare patogene bakterier, virus og muggsopp som ikke hører hjemme rundt mennesker, dyr og planter, på lik linje med det naturen gjør ute, sier Ralf Iwersen i EcoQuest.

Håper på en friskere høst

Børesvingen barnehage hadde testet ut boksene i noen uker da barnehage.no var på besøk. Assisterende daglig leder, Bente Svendsen, kan derfor foreløpig ikke si så mye om effekten av apparatet.

– Men det blir veldig spennende å se til høsten, som er en spesielt utsatt tid i barnehagen og perioden da sykefraværet vanligvis er på topp, sier hun.

– Vi vet at det er umulig å unngå smitte helt, spesielt på en småbarnsavdeling. Små barn putter ting i munnen – det er deres måte å utforske på –  men hvis vi klarer å redusere smittefaren noe vil det hjelpe, fortsetter hun.

Svendsen håper at dette siste tiltaket i kombinasjon med gode hygienerutiner, vil kunne bidra til lavere sykefravær for både barn og voksne i tiden fremover.

– Vi ønsker å ha de faste voksne på jobb som er kjente og trygge for ungene, avslutter hun.

Vanskelig å tolke

Barnehage.no har vært i kontakt med forsker Terje Christensen ved avdeling for overvåking og forskning i Statens strålevern, angående Ventibox Mini.

Han kan ikke uten nærmere undersøkelser gå god for at produktet har noen effekt.

– Informasjonen produsenten har på sin nettside, er ufullstendig og vanskelig å tolke.  Det er mulig produktet kan fjerne vond lukt og bakterier, men det er vanskelig for meg å uttale meg om dette på grunn av den ufullstendige informasjonen produsenten gir, skriver han i en e-post til barnehage.no.

UVC-stråling

Terje Christensen fortsetter:

– Basert på annen informasjon som finnes om denne teknologien på nettet, ser det ut til at boksen kan sende ut farlig ultrafiolett stråling (UVC).

Christensen påpeker at det i produktbeskrivelsen advares mot å se direkte på boksen når den er i bruk.

– Det er ikke noen plikt i strålevernforskriften til å søke om godkjenning for å bruke ultrafiolett stråling på denne måten. Barnehagen må selv finne ut om dette produktet er trygt å bruke, og vi i Statens strålevern kan gjerne gi råd, sier Christensen i e-posten.

Monteres høyt oppe på veggen

Ralf Iwersen, daglig leder i EcoQuest Norge, understreker at ingen bør se inn i et UVC-, UVX-, eller UV-lys i lengre tid.

– Når det gjelder Ventibox Mini, er det forskriftsmessig, spesielt når service utføres, at den skal være frakoplet strømtilførsel, og man skal ikke se direkte inn på pæren. Når apparatet er montert, kan man ikke se direkte inn i boksen hvor pæren sitter. Det eneste som vises da er et blått lys som man kan skimte på begge sider, sier Iwersen, og forklarer at apparatet bør monteres høyt oppe på veggen.

Ifølge Iwersen samsvarer apparatet med alle EU-direktivene som også gjelder i Norge.

Følg barnehage.no på Facebook og Twitter.