Å trene på munnmotorikk er viktig for lyddannelsen og uttalen. Klovnekortene er et verktøy som gjør dette enkelt og morsomt og kan anvendes på mange forskjellige måter. Stephanie Mertins datter Maya Lykke (ti mnd) er enda litt for lita, men er veldig interessert likevel.

Her er boksen som får barn i bevegelse

Den motoriske boksen er en skattekiste for barnehagebarn.

Publisert Sist oppdatert

Barnehagelærer Stephanie Mertins brenner for bevegelse. Og spesielt barns bevegelse. Som bevegelsespedagog i Bærum kommune, jobber hun hver dag for å inspirere barn og voksne til å røre mer på seg, både inne og ute.

Det var slik Den motoriske boksen ble til.

– Jeg utviklet den i samarbeid med Oslonaut for å gjøre det enklere for alle å være fysisk aktiv i barnehagehverdagen, sier Mertins.

Lavterskel

Dette var noe hun selv savnet som barnehagelærer og som inneholder enkle ting som absolutt alle kan ta i bruk.

– Det er lavterskelaktiviteter, legger Mertins til.

Boksens innhold er lagt opp til en gruppestørrelse av 16 barn og inneholder følgende:

Ballonger, fluesmekker, klovnekort for munnmotoriske øvelser, boka «Kom, og bli med!», chiffonskjerf, massasjeballer, klesklyper, erteposer, memoryspill (fokus på følelser) og borrelås.

Fokus på psykomotirikk

– Med boka håper jeg på å inspirere pedagoger, assistenter og foreldrene til en mer fysisk aktiv hverdag for barna. Der finner man en samling med bevegelsesaktiviteter og bevegelseshistorier som er enkelt å gjennomføre i barnehagen og hjemme, med hovedfokus på psykomotorikk. Det skal være gøy å erfare seg selv gjennom å være i bevegelse for både store og små, sier Mertins.

Mens hun snakker forsyner den ti måneder gamle datteren seg grovt av boksens innhold. Spesielt faller de myke og fargerike massasjeballene i smak. Bokstavelig talt. Plutselig forsvinner hele ungen med hodet først oppi boksen, på jakt etter flere morsomme ting. Men hun er like blid. For hun fikk jo tak i det hun strekte seg etter.

– Hun begynner i barnehagen til høsten, så greit at hun får brynet seg litt, ler Mertins og plukker Maya Lykke opp, triumferende med fluesmekkeren i hånda.

Forventningsfulle barn

Så hvordan bruker man boksen? Det kan fagarbeider Unni Holmvik i Stabekk barnehage på Stabekk, mye om. Hun jobber mye med barns motorikk og falt pladask for boksen da Mertins holdt kurs om bevegelse i barnehagen.

– Barna var på hodet oppi boksen første gang jeg tok den fram. Det var så spennende! Og nå som de kjenne innholdet, er det nesten mer spennende. For nå har de ideer og forslag til hva de skal finne på av nye aktiviteter. I tillegg til at de har forventninger om lekene de allerede kjenner, sier Holmvik.

Selve boksen har de mest brukt inne, selv om mange at aktivitetene de lærte av Mertins foregår ute. Som «Heks, heks» (Les mer om det her).

Noen av lekene kan gjøres i mindre rom, mens andre krever plass. Som ute eller i gymsal. Massasjeballene og erteposene er klare favoritter blant barna.

– Og ofte ser jeg at barna viderefører leken på egen hånd etter at vi er ferdige med boksen, legger Holmvik til.

Hverdagslige ting

– Boksen inneholder helt hverdagslige ting. Hvorfor landet du på disse?

– Dette er ting som jeg selv likte å bruke på jobb i barnehagen. De trigger nysgjerrigheten og passer alle barn uansett ferdigheter eller alder, sier Mertins.

Det er hverdagsligheten som tiltaler Unni Holmvik, faktisk. Som ballongene.

– De er runde, lette og triller ikke bort fra barna. De inkluderer alle!

– Ikke løp!

Mertins oppfordrer også til å ta i bruk alle barnehagens rom for å holde barna i aktivitet. I stedet for å sitte i ro og perle mens de venter på mat eller å bli hentet; hvorfor ikke finne på en fysisk aktivitet?

– I stedet for å be barna sitte pent i ro og ikke løpe rundt, ta heller korridorene i bruk og sett i gang en løpelek. Eller gi dem boksen og se hva som skjer, foreslår bevegelsespedagogen.

Holmvik nikker anerkjennende.

– Når vi tar fram boksen, skrus de liksom på. Du aner ikke hvor mange forslag til aktiviteter som hagler. Boksen setter i gang en kreativ prosess hos barna.

Barn er mer inaktive

– Hvorfor i det hele tatt lage en boks for å trigge fysisk aktivitet? Eller holde aktivitetskurs? Barna er vel fysisk aktive i barnehagen uansett?

– Barn trenger fysisk stimuli, og de ønsker å bruke kroppen, å bevege seg. Og hvis de ser at de voksne er med, blir de veldig engasjerte. Men ikke alle voksne i barnehagen vet hvordan de skal oppmuntre barna til å være aktive. Jeg ville lage noe som alle voksne – uansett tittel – kan bruke. Enten det er i samlingsstund, ute eller i ventesituasjoner. I store eller små grupper, uansett, forklarer Mertins.

Hun er enig i at bevegelse skulle vært en naturlig del av barnehagehverdagen, men har sett at det dessverre ikke alltid er slik. Barn er mer inaktive enn før.

– Jeg vet ikke hva jeg skal finne på

– Vi opplever ofte passive barn om ettermiddagen. De voksne er slitne og barna er gjerne overstimulerte og bråker. Saken med Den motoriske boksen, er at den ikke krever så mye av verken voksne eller barn. Om barna løper rundt og blir hysjet på av de voksne, bør vi kanskje tenke at de løper fordi de trenger det akkurat nå? Da kan vi voksne la dem gjøre det, bare i en mer organisert form.

Hun har ofte hørt setningen: Men jeg vet ikke hva jeg skal finne på. Og Mertins mener denne boksen er svaret på det spørsmålet. I tillegg til fysiske aktiviteter, kan den brukes til sansing og å trene på kognitive evner.

Nei til perling

Selv har Unni Holmvik tatt boksen i bruk for å kanalisere barnas energi mens de venter på å bli hentet. Da lager de menneskelige pizzaer.

– Barna ruller deigen – eller meg – på gulvet og legger på fyll i form av erteposer eller andre ting de finner i boksen. Så ruller vi ungene og lager småpizzaer. Eller så får barna komme med egne forslag til leker. Ikke alle ansatte er like fysiske – som Stephanie sier – og da er det greit å ha en boks full av ideer. Og du behøver ikke gå på kurs heller, for å bruke den.

Og når ungene spør om de kan perle – gjerne fordi det er det de alltid gjør om ettermiddagen – da sier fagarbeideren nei og tar fram Den motoriske boksen.

– Så gjør vi sang- eller bevegelsesleker i stedet. Det er mye bedre enn å sitte stille over et perlebrett.

  • Om Stephanie Mertins:
  • Udannet barnehagelærer fra Tyskland og videreutdannet bevegelsespedagog.
  • Jobbet som barnehagelærer, styrer og bevegelsespedagog i barnehager, idrettsforeninger og fitnessenter.
  • Er pedagogisk leder i Bærum kommune og holder foredrag om barn i bevegelse. «Kom, bli med!» er hennes første bok og en samling av praksisideer for en fysisk aktiv hverdag i barnehagen.

Du kan lese mer om tips til aktiviteter i barnehagen på Mertins hjemmeside, Barnas hjørne.

Powered by Labrador CMS