DEBATT
Tilvenning: Musikken som link til barnas hjertenøkkel
Musikk og opplevelsen av å gjenkjenne en melodi kan være en brikke i å skape trygghet og tilhørighet under tilvenning.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Aron er tre år og har sin første uke i barnehagen. Han kjenner ikke så mange barn enda og forstår bare noen få ord norsk. Hjemme snakker mamma og pappa arabisk og han snakker masse han også.
Aron er veldig glad i å danse hjemme. Når musikken fra hjemlandet Marokko settes på, skjer det noe i kroppen som gjør at han bare MÅ bevege seg. Han kjenner en glede som sprer seg fra tærne og helt ut i fingertuppene. I barnehagen synger de mange sanger på norsk. Han har begynt å synge med på noen av de: «Bæ, bæ… jimmi jamm...»
Han hører noen le bak han.. De andre barna synger av full hals, men Aron liker best å synge litt lavere.
I dag er det musikksamling og alle barna sitter i ring.
«I dag skal vi begynne med å reise oss, dere» sier Marthe entusiastisk.
Når alle barna reiser seg skjønner Aron at det skal han også og titter forsiktig rundt på de andre barna. Det er da han plutselig hører det... Musikken som starter... Det er den velkjente musikken hjemmefra! (Lettet sukk.)
Et stort smil brer seg om Arons munn mens han kjenner det begynner å krible nedenfra i tærne og oppover i hele kroppen.
***
Som mennesker har vi alle et grunnleggende behov for å høre til. Å kjenne at vi er en del av et fellesskap hvor vi blir akseptert og godtatt for den vi er. Det kan være blant venner, kollegaer, i familien - eller i barnehagen. Vi trenger å føle oss trygge for å kjenne tilhørighet.
Som barnehageansatte og foreldre har vi et felles tegn vi hele tiden lengter etter å se i tilvenningsperioden; tegn på at barn føler seg trygge. I fortellingen over ser vi et eksempel på hvordan musikken og opplevelsen av å gjenkjenne melodien kan være en brikke i å skape trygghet og tilhørighet for Aron under tilvenning. Musikken er med på å bygge bånd på tvers av språk.
Sang og musikk har en vesentlig plass i DoReMi-barnehagene i Læringsverkstedet. Gystadmarka DoReMi barnehage er blant barnehagene som har jobbet med å bygge grunnlaget for denne tryggheten allerede før sommeren. Fra foreldrene takker ja til barnehageplass til tilvenningen starter i august har de brukt muligheten til å bygge både kontakt og relasjon med barn og foreldre for å skape en positiv ventetid.
Barnehagen inviterte til DoReMini-samlinger for søkere og nye barn i løpet av vårhalvåret hvor de sang sanger og ble kjent med instrumenter. Samlingene har vært en gyllen mulighet for både barn og foreldre til å bli kjent med sangene som brukes i barnehagen. Disse har de kunnet synge sammen med barna gjennom sommeren. Personalet spør også foreldrene om hva barnet liker å synge og spille hjemme, og henger opp dette på barnets skap, da er det lett tilgjengelig for å bruke det i hverdagen.
Lotte, pedagogisk leder i Gystadmarka DoReMi barnehage, forteller: «Vi opplever at når vi bruker sanger og musikk barnet er vant til å høre på hjemme blir dette et slags overgangsobjekt; en link til barnets hjertenøkkel.
Hilde, pedagogisk leder, sier: «Når vi synger sammen snakker vi «samme språk», vi forstår hverandre. Og sang frigjør «lykkehormonet» oksytocin i både små og store kropper. Jeg tar ofte fram gitaren eller legger instrumenter utover golvet. Da blir dette en del av leken, et inkluderende fellesskap der vi utforsker, synger, snakker og spiller sammen. Instrumentene fanger oppmerksomheten til barna og bidrar til å bygge relasjoner.»
Dette er gylne eksempler på hvordan sang og musikk bidrar til kontakt og relasjonsbyggende bånd mellom barn og voksne. Det formidles glede, humor, trygghet, trøst og mange andre følelser gjennom musikken. Musikken er et godt verktøy for å skape et trygt sted hvor barna kan få oppleve tilhørighet - en unik nøkkel, alle som jobber i barnehage bør vite om og benytte seg av.