«Pride i barnehagen handler om å fremme verdier som mangfold, likeverd og inkludering – innenfor rammer som er pedagogisk forsvarlige» skriver Jonas Smebye Wiksén.Foto: Getty Images
Hvordan bør barnehager markere Pride?
«Utfordringen oppstår når ansatte står i et verdimessig krysspress: Mellom kommunale forventninger og foreldre som uttrykker sterk skepsis» skriver innleggsforfatteren.
JonasSmebye WiksénSU-representant i Stovnerfaret barnehage og utdannet barnehagelærer
Publisert
Annonse
Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Barnehagestyrere
i Oslo klør seg i hodet. På den ene siden oppfordrer kommunen barnehagene til å
synliggjøre og feire kjønns- og seksualitetsmangfold som en del av sin
verdiformidling. På den andre siden opplever flere styrere betydelig motstand
fra foreldre. I bydel Grorud signerte hundre foreldre et opprop mot
Pride-markering i barnehagen våren 2023. I noen tilfeller har protester ført
til at styrere velger å avlyse planlagte markeringer, og i barnehager som
gjennomfører dem, blir barn i enkelte tilfeller holdt hjemme.
Erfaringer
tyder på at denne motstanden ofte bygger på misforståelser knyttet til hva
Pride-markering i barnehagesammenheng faktisk innebærer. Til forskjell fra
etablerte tradisjoner og merkedager, representerer Pride noe nytt og potensielt
ukjent for mange foreldre. Mens alle vet hva som skjer på nissefesten, skaper
Pride usikkerhet – og i noen tilfeller motstand.
Jonas Smebye Wiksén, SU-representant i en Oslo-barnehage.Foto: Privat
Derfor
er det avgjørende å klargjøre hva Pride-markering i barnehagen ikke
handler om. Det handler ikke om weird sex. Det handler ikke om
ytterpunktene. Det handler ikke om kjønnsskifteoperasjoner. Pride i
barnehagen er ikke en arena for indoktrinering. Tvert imot handler det om å
fremme verdier som mangfold, likeverd og inkludering – innenfor rammer som er
pedagogisk forsvarlige. Enhver barnehageansatt er kjent med doktrinen om at all
pedagogisk aktivitet skal være tilpasset barnas alders- og modenhetsnivå, slik
barnehageloven og rammeplanen krever.
Utfordringen
oppstår når ansatte står i et verdimessig krysspress: Mellom kommunale
forventninger og foreldre som uttrykker sterk skepsis – eller åpne fordommer.
Kommunens handlingsplan Stolt
og fri – handlingsplan for kjønns- og seksualitetsmangfold 2024–2028
gir en generell oppfordring til å delta i markeringer under Oslo Pride, bruke
OXLO- og regnbuesymboler, og å ha egne arrangementer i forbindelse med Oslo
Pride. Men for
barnehageansatte i møte med motstand fra foreldre, gir dette lite konkret
støtte. Det eksisterer verken praktisk veiledning i håndtering av
verdikonflikter eller tydelige føringer for hvilke prinsipper som er
ufravikelige i barnehagens verdigrunnlag.
Resultatet
blir at enkelte ansatte trekker seg tilbake av hensyn til foreldrenes
reaksjoner – noe som svekker barnehagens mandat som verdiformidler. Markeringen
av Pride kan derfor ikke være overlatt til den enkelte barnehages skjønn. Det
må etableres en felles Oslostandard – en kommunalt forankret praksis som gir
styrere både ryggdekning og et klart verdigrunnlag å støtte seg på.
I
tillegg må barnehagene – i samarbeid med samarbeidsutvalget (SU) – utarbeide
tydelig, tilgjengelig og flerspråklig informasjon til foreldrene. Det holder
ikke å anta at aksept for barnehagens verdigrunnlag følger automatisk med
tildeling av barnehageplass. Pride representerer et tydeligere og mer konkret
verdibudskap enn mange av de mer generelle formuleringene i barnehagens
styringsdokumenter. Derfor må vi sikre at alle foreldre forstår hva markeringen
faktisk innebærer – før de tar stilling til den.
En
barnehagelærer uttrykte i Utdanningsnytt (19.05.2024): «Når majoriteten av
foreldrene ikke ønsker at Pride skal markeres, lurer jeg på hvem sitt behov
barnehagen ønsker å dekke.» Svaret er enkelt: Barnehagen skal dekke samfunnets
behov for verdiformidling og opplysning – i tråd med nasjonalt vedtatte verdier
og pedagogiske prinsipper. Barnehagen skal forberede barn på å bli aktive,
trygge og inkluderende medborgere i det samfunnet de vokser opp i.
Og når
ansatte møter motstand i dette arbeidet, må kommunen stå tydelig bak dem.