Ved å møte ulike situasjoner og følelser i bøker får barnet mulighet til å studere og reflektere over følelser fra trygg avstand, skriver Anniken H. F. Henriksen.Illustrasjonsfoto: Getty Images
«Det er behov for et større fokus på å fremme barnets emosjonelle robusthet i barnehagen»
«Allerede så tidlig som 3-4 årsalderen kan barn bli opptatt av å være like «flinke», «fine» eller «kule» som andre» skriver artikkelforfatteren.
AnnikenH. F. Henriksenutdannet sykepleier og nå barnehagelærerstudent ved OsloMet
Publisert
Annonse
Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
En rekke undersøkelser viser en
bekymringsverdig økning av psykisk uhelse blant barn og unge. Siden 2011 har
økningen i selvrapporterte psykiske plager i Ungdata vært på omkring 30 prosent. For
jenter har økningen vært hele 44 prosent og henholdsvis 14 prosent for gutter (Folkehelseinstituttet,
2018).
Ifølge rammeplanen skal
barnehagen ha en helhetlig tilnærming til barnets utvikling, og fremme livsmestring. Barnas fysiske og psykiske
helse skal fremmes. Barna skal få støtte i å mestre motgang, håndtere
utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser (Kunnskapsdepartementet, 2017). Hvordan personalet bør tilnærme
seg livsmestringsbegrepet tilknyttet psykisk helse fremstår derimot mindre
konkretisert.
Regjeringen fremlegger i Meld. St. 23
(2022 –2023) Opptrappingsplan for
psykisk helse, at de vil
vurdere tiltak for å styrke barnehagen som psykisk helsefremmende arena. Det
psykisk helsefremmende arbeidet innebærer blant annet økt fokus på mestring,
selvbilde og evne til å håndtere motgang og belastninger i livet. Her belyses
det som sentralt at personalet har kunnskap om ulike typer risikofaktorer og
barns ulikhet. Regjeringen har påpekt at et av de største problemene i det
norske utdanningssystemet er at vi har minst kompetanse rundt barna i den tiden
som betyr mest for deres utvikling (Meld. St. 23, 2022-2023, s.25).
Dokumentaren Mental health and resilience - the secrets of inner strength belyser
psykologiske og vitenskapelige perspektiver rundt hvilken betydning robusthet
har for individer i møte med motgang i livet. Emosjonell robusthet innebærer individets evne til å tilpasse seg endringer, usikkerhet og følelsesmessige
utfordringer på en adaptiv måte. Emosjonelt
motstandsdyktige individer opplever
ikke nødvendigvis mindre stress, sorg eller angst enn andre. I stedet håndterer
de følelsene på en hensiktsmessig måte slik at de blir i stand til å mestre
livets realiteter. Individer er født mer eller mindre robuste enn andre, men
robusthet er samtidig noe som kontinuerlig kan utvikles, forutsatt
hensiktsmessig sosial støtte og veiledning (DW documentary, 2024).
Ifølge den danske psykologen
Susan Hart har det vest-europeiske samfunnet lagt hovedfokus på kognitiv og
motorisk utvikling. Den emosjonelle utviklingen har fått en langt mindre
betydningsfull plass. Hart fremhever at den emosjonelle utviklingen er helt elementær
i utviklingen av psykisk robusthet og god psykisk helse. Her belyses det behov
for at fagfolk ser barnets emosjonelle utvikling i lys av den nære
utviklingssonen (RVTS sør, 2019). Hva har barnet behov for av støtte og
veiledning for å utvide sin emosjonelle mestringssone?
Med ovennevnte i grunn virker det
rimelig å hevde at et større fokus på å styrke barnets emosjonelle robusthet i barnehagen vil kunne fremme barnets
psykiske helse og livsmestring.
Denne teksten vil videre belyse to pedagogiske
tilnærmingsmetoder som jeg tenker kan bidra til å støtte barnets utvikling av emosjonell robusthet.
Prestasjonssamfunnet og det evige behovet for
bekreftelse fra andre
Gjennom tilknytningsrelasjoner utvikler
barnet gradvis en større forståelse av seg selv. Allerede så tidlig som 3-4 årsalderen kan barn bli opptatt av å være like «flinke», «fine» eller «kule» som andre,
eller ønske å være bedre. Sosial sammenligning blir vanlig, der barnet begynner
å vurdere seg selv i forhold til andre. Vi har fått et navn;
«prestasjonssamfunnet». Det handler om å prestere, i noe. Det blir stadig
større behov for ytre bekreftelse for at «jeg er god nok».
I overgangen fra barnehage til skole blir
dette fokuset gjerne enda større. Barnet møter her i tillegg en annen
virkelighet der de i større grad blir nødt til å møte livets realiteter på
egenhånd.
En måte jeg tenker vi kan begrense det ytre
bekreftelsesbehovet på, er ved å styrke barnets egen selvfølelse og
selvbekreftelse. Generiske utrykk som eksempelvis: «Flink», «fin» og «kul» er
erfaringsmessig i svært utbredt bruk blant barnehagepersonalet i ulike
kontekster. Personalet bør heller begynne å anvende mer undrende spørsmål som byr opp
til samtale:
Annonse
Hva lager du/har du laget?
Hva tenker/tenkte du?
Hva synes du er/var det morsomste?
Hvordan føles/føltes det for deg?
Hva er du mest stolt av?
Hva er du fornøyd med?
Hva synes du selv?
Eksemplene over viser til en voksen som
gir barnet større rom til å uttrykke seg og anerkjenne seg selv. Barnet oppfordres til selvrefleksjon og selvbekreftelse.
Oppmerksomheten er rettet mot prosessen, ikke bare et endelig produkt. Dette er
verdifulle erfaringer som kan hjelpe barnet med å bedre forstå egne følelser og
tankeprosesser som igjen kan bidra til styrket selvinnsikt.
La oss balansere ut fokus på behov for bekreftelse fra
andre, til et behov for selvbekreftelse først og fremst. Vis at barnets egne
tanker og vurderinger er av betydning.
Et generelt større fokus på en undrende tilnærming gir
barnet større rom til å sette ord på egne tanker og følelser og vil kunne
styrke barnets problemløsningsevne, selvtillit, selvfølelse og
mestringsfølelse.
«Den beste læreren er den som viser deg hvor du skal lete, men ikke forteller
deg hva du skal se.» (Sitat av ukjent
opphav).
Litteraturformidling som døråpner til undring
over følelser og vanskelige temaer
Nevrologistudier viser til at
fiksjon stimulerer hjernen til de samme kognitive og affektive responsene som
den virkelige verden. Vi lager bilder i hodet og vi ser det levende for oss,
hjernen får oss til å tro at vi føler det samme. Vi involverer oss som lesere
fordi vi ønsker å forstå egne og andres følelse- og tankeprosesser (Nikolaveja,
2013 i Syversen, 2020).
Litteratur kan være en måte å
stimulere evnen til mentalisering. Det
innebærer at individet klarer å se bort ifra sin nåværende verdensforståelse,
og sette seg inn i en annens. Samtidig blir det viktig å være bevisst over at
andres sinn kun er delvis tilgjengelig for oss. Dette gjelder også vårt eget
sinn. Vi har alle våre subjektive forestillinger av verden, men det gjenspeiler
ikke hele verden. Det viser kun til vår egen måte å se verden på. Evne til
empati forutsetter på denne måten evne til mentalisering,
som beskrives som en sentral del av barnets sosiale kompetanse,
identitetsdannelse, samt opplevelse av seg selv og andre som subjekter
(Skårerud, 2016 i Syversen, 2020).
Ved å møte ulike situasjoner og
følelser i bøker får barnet mulighet til å studere og reflektere over følelser
fra trygg avstand – et mer objektivt ståsted. Her kan den voksne tilrettelegge
for trygge møter med temaer og kontekster barnet er kjent med, men også
scenarioer barna ikke har direkte erfaring med. Det blir selvfølgelig sentralt
å tilpasse litteraturen i forhold til barnets modenhet og forutsetninger.
Ved å skjerme barna fra
følelsesmessig utfordrende temaer og situasjoner skaper vi uvisshet. Uvisshet
skaper usikkerhet, og usikkerhet skaper gjerne forestillinger som ikke har rot
i virkeligheten. Her handler det om å gå verdens realitet i møte på en sensitiv
og undrende måte sammen med barnet.
Emosjonell robusthet og
mentalisering viser begge til betydningen av individets evne til å forstå
og håndtere følelser, samt hensiktsmessig navigere seg i sosiale interaksjoner.
Det vil derfor være naturlig å tenke at disse komponentene vil påvirke
hverandre gjensidig.
Anerkjennende øyeblikk
Personalet må balansere mange
hensyn og behov i løpet av en barnehagedag. Å kunne møte og bekrefte alle barna
i alle situasjoner blir derfor lite realistisk. Dog har man med relativt enkle
pedagogiske grep i hverdagen mulighet til å skape potensielt verdifulle og
anerkjennende øyeblikk for hvert enkelt barn.
Kanskje vil disse øyeblikkene
etter hvert gjøre barnet emosjonelt
robust nok til å takle flere situasjoner hensiktsmessig på egenhånd?
Kunnskapsdepartementet (2017). Rammeplan
for barnehagen: Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Udir.
Rammeplan for barnehagen | udir.no