Mats-Kristian Stokke Presterud er utviklingsleder i Norlandia-barnehagene og medlem av gruppa som blant annet arbeider for å rekruttere flere menn til bergensbarnehagene.Foto: Silje Wiken Sandgrind
– Det eksisterer fortsatt noen «vedtatte sannheter» om menn som jobber i barnehage
Vi må utfordre disse «sannhetene», mener Mats-Kristian Stokke Presterud.
Nylig var over 300 mannlige barnehageansatte, styrere og
barnehagelærerstudenter samlet i Høgskulen på Vestlandet sine lokaler på
Kronstad i anledning konferansen «Menn i barnehagen».
– Det er viktig at menn som jobber i barnehage har en mulighet
for å bygge fellesskap, at vi har arenaer der vi kan møtes og snakke om de
utfordringene vi eventuelt står i, sier Mats-Kristian Stokke Presterud.
Han er utviklingsleder i Norlandia-barnehagene, og sitter
i Arbeidsgruppen for menn i barnehagen som arrangerte konferansen. Gruppa
ble opprettet på initiativ fra Bergen kommunes samarbeidsforum og
består av representanter fra kommunale og private barnehager samt Fagforbundet
og Utdanningsforbundet.
– Overrasket og rørt
Presterud mener praksisfortellinger fra
konferansedeltakerne nettopp viser hvor viktig det er å ha slike møteplasser for
mannlige barnehageansatte:
– Det kom frem eksempler på at enkelte foreldre har
ønsket at mannlige ansatte ikke skal få skifte bleie på barna deres, og at man
opplever å bli uglesett ut ifra kjønnet sitt, sier han.
– Hva tenker du når du hører slike historier?
– Erfaringen fra denne samlingen er at det fortsatt
eksisterer noen vedtatte sannheter der ute om hvordan det er å være mann i
barnehage. Og jeg tenker at vi som samfunn og vi som jobber i barnehage må
tørre å utfordre disse. I bunn og grunn handler det om å fremme kunnskap.
– Jeg ble både overrasket og rørt av å høre så
praksisnære historier. Vi ønsket å åpne opp for at deltakerne kunne dele, men
vi var ikke sikre på om noen kom til å ta ordet. Det gjorde de. Det kom både
spørsmål og svar, og det ble refleksjoner og diskusjoner som jeg tenker at vi
må løfte enda høyere, sier Presterud.
Fordommer og forventninger
Annonse
Blant foredragsholderne denne dagen var de tre
barnehagelærerne Kine Iren Bergsvik, Hilde Landro og Janette Hatløy, som holder
kurs om barn og seksualitet og har skrevet bøkene Hele Meg, om kropp og
grenser i barnehagen og Lilly blir kjent med kroppen.
Under konferansen snakket de om nevnte tema, men også om
betydningen menn har for mangfoldet i barnehagen.
I forkant av konferansen la de tre pedagogene ut en liten spørreundersøkelse der menn som jobber i barnehage blant annet ble spurt om de
har støtt på fordommer knyttet til yrkesvalget sitt. Og i så fall, hvilke?
– En av tingene som ble nevnt i undersøkelsen er at det
eksisterer en fordom om at menn ikke er like gode på å gi omsorg som kvinner.
Det er feil. Det vet vi som jobber i barnehage, sa Janette Hatløy.
Andre ting som ble trukket frem av respondentene var forventninger
om at menn i barnehagen er feminine, at alle menn som jobber i barnehage elsker
friluftsliv og natur, at menn er mer lekne og fysisk aktive enn kvinner, og at alle
menn som jobber i barnehage er «handy» og liker praktiske oppgaver.
En fordom om at menn i
barnehagen kommer til å begå overgrep, ble også trukket frem av flere respondenter.
– Vi synes det er veldig urettferdig at menn skal måtte
gå og føle på at de må forsvare sin posisjon i barnehagen. At dere må bevise at
dere er gode omsorgspersoner, sa Hatløy.
Barnehagelærer Kine Iren Bergsvik.Foto: Silje Wiken Sandgrind
– Må gjelde alle
Under foredraget kom pedagogene også inn på tiltak i
barnehagen som kan slå uheldig ut:
– Vi har både hørt om og sett at ledelsen i enkelte
barnehager prøver å lage tiltak og handlingsplaner som er i beste mening, men
som slår virkelig uheldig ut når det gjelder å sette menn i bås. Tiltak som
også går direkte utover en stor del av yrket vårt, nemlig det som handler om å
gi omsorg til barn, sa Kine Iren Bergsvik.
Eksempler på tiltak hun og kollegene har sett er: «I vår
barnehage skal ingen menn skifte bleie» og «Menn får ikke følge på
svømmetrening».
– Hva signaliserer dette ut til de ansatte, til
samfunnet, foreldrene og barna? Jeg er for at vi skal ha tiltak som forebygger
uheldige situasjoner med barn, men disse tiltakene må gjelde alle
ansatte, og de må være godt gjennomtenkt. Og ikke minst sikre barns rett til
privatliv, sa Bergsvik.
– Ha gode rutiner for situasjoner som kan oppstå. For
eksempel: Hva er gode rutiner når vi skal i svømmehallen? Hva er gode rutiner
på yttervaktene? Rutiner som ikke setter noen i bås eller gjør at noen sitter
igjen med vonde følelser, men som gjelder alle ansatte og som sikrer alle barn,
la hun til.
– Vi trenger et mangfold av både kvinner og menn i
barnehagen, påpekte Janette Hatløy under konferansen.
Da får barna se og oppleve at det er mange måter å være
kvinne og mann på.
Hun understreket også viktigheten av å reflektere over
kjønnsstereotypier for å unngå at ulike antakelser man kan ha om menn eller
kvinner skal påvirke for eksempel fordeling av arbeidsoppgaver.
– Bruk personalmøter til å diskutere antakelser dere måtte
ha om hverandre basert på kjønn, blant annet knyttet til hvilke egenskaper man
har. Å bli satt i bås ut ifra kjønnet sitt er veldig begrensende, så det kan
være lurt å drøfte dette i teamet deres. Vi tillegger ikke hverandre egenskaper
vi kanskje ikke har hvis vi snakker om det. Drøft også: Hva har dere lyst til?
Hva er dere gode på? Har man en god arbeidsgiverkultur, så har man også et
miljø der man kan snakke om disse tingene, sa Hatløy.
Når det blåser som verst
Videre kom de tre pedagogene inn på viktigheten av å
ivareta de ansatte når det er vanskelige saker i media, for eksempel om
overgrep begått i en barnehage.
Under konferansen fortalte flere deltakere at de kan føle
seg mistenkeliggjort som menn i barnehagen når det blåser som verst i media
rundt slike saker.
– Hvis det oppstår saker der en barnehageansatt er
mistenkt for overgrep mot barn, som jo har skjedd de siste årene, så er det
viktig å ha rutiner for oppfølging av de ansatte. Ta en check-in særlig hos
mennene i barnehagen din: Hvordan går det? Hva tenker du på? Hvordan kan jeg
ivareta deg? Hvordan kan jeg gi deg trygghet på arbeidsplassen? Det er ikke
alle som har behov for å snakke, og det må vi ha respekt for. Men det er
kjempeviktig å ha mulighet til å prate om hvordan man har det i stressende
situasjoner, sier Kine Iren Bergsvik.
– Rutiner og rammer som gir trygghet
Mats-Kristian Stokke Presterud er enig i at det er viktig
å ta en ekstra sjekk med sine ansatte når det er vanskelige saker i media.
– Hvordan jobber man i Norlandia med å ta
vare på sine ansatte, og med å rekruttere menn?
– Jeg opplever at vi jobber bevisst for å skape trygge og
inkluderende arbeidsmiljø for alle ansatte – også for menn, som ofte er i mindretall
i barnehager. Det handler om både struktur og kultur. Vi må ha tydelige rutiner
og rammer som gir trygghet, men også være til stede for hverandre som kolleger
og ledere – særlig når det blåser i media eller når noen står i krevende
situasjoner, sier Presterud, og legger til:
– Vi jobber nå systematisk med hele medarbeiderreisen –
altså hvordan vi rekrutterer, følger opp og utvikler ansatte gjennom ulike
faser av arbeidsforholdet. Konferansen ga oss verdifull innsikt, og jeg tar
spesielt med meg hvor viktig det er med mentorordninger, muligheter til å
reflektere sammen og inkluderende rutiner. Dette er tiltak som ikke bare
støtter enkeltpersoner, men som bygger en kultur for trygghet og fellesskap.
Presterud tror også det er avgjørende å samarbeide på
tvers av sektoren – kommunale og private barnehager, fagforeninger og
utdanningsinstitusjoner – for å utvikle gode løsninger sammen.
– Samtidig tror jeg noe av det viktigste vi kan gjøre, er
å samle folk. Når menn i barnehagen møtes, deler erfaringer og kjenner seg
igjen i hverandre, skapes det en type fellesskap som både gir styrke og ny
innsikt. Jeg tror på kraften i profesjonsfellesskapet – at vi utvikler oss som
barnehageansatte når vi deler praksis og bygger relasjoner, på tvers av både
kjønn og geografi. For meg handler rekruttering av menn ikke først og fremst om
kampanjer, men om å ta vare på dem som allerede er der. Det gir ringvirkninger,
sier han.
Claus Jervell ledet mannsutvalget.Foto: Silje Wiken Sandgrind
– Blir en «representant»
Presterud er også veldig enig med konferansens andre
foredragsholder, Claus Jervell, som i sitt innlegg understreket at det må en
langsiktig politisk satsing til for å få flere menn til å velge en karriere i barnehage.
Jervell ledet mannsutvalget som i 2022 fikk i oppdrag å
utrede hvilke likestillingsutfordringer gutter og menn møter i det norske
samfunnet, og hvilke tiltak som bør settes inn.
Utvalget leverte sin rapport i april 2024. Et av
tiltakene de foreslår er en nasjonal satsing for å rekruttere gutter til
helse-, omsorgs-, sosial- og pedagogiske fag i høyere utdanning.
– Hvis du er del av en minoritet på en arbeidsplass, blir
du fort en representant for det som gjør at du skiller deg ut, for eksempel
kjønn. Når det er et større mangfold får folk i større grad være den de er. Jeg
mener at bedre kjønnsbalanse vil øke muligheten for både kvinner og menn til å
være personer. Vi i mannsutvalget er opptatt av dette, og har derfor et forslag
som går på å ha en tiårig nasjonal satsing på å få flere menn inn i barnehage,
skole, sosialtjenester og så videre, sa Jervell som jobber som faglig sekretær
i Fellesforbundet.
– Et av problemene når det gjelder rekruttering av menn,
er at det er kampanjer her og der, men det jobbes ikke langsiktig, la han til.
– Vil gjøre tjenestene bedre
Likestillingsarbeidet de siste tiårene har ført til at kvinner
velger yrker friere, påpekte Jervell.
– Flere tidligere «mannsyrker» har nå blitt
kvinnedominerte. Kvinner har fått utvidet sin rolle, mens menn har stått altfor
mye stille. Så å si at vi trenger flere menn i barnehagen og jobbe systematisk
for det, er viktig, sier han.
Mannsutvalget mener dette er viktig av flere grunner:
– Det er viktig for både gutter og jenter å ha mannlige
rollemodeller gjennom hele livet. Vi tror også at bedre kjønnsbalanse i alle
yrker vil gjøre det lettere for ungdom å velge fritt, altså at du velger yrke ut
fra hva du er interessert i og ikke hvilket kjønn du har. Og så tror vi at et
mangfold vil gjøre tjenestene bedre, sa Jervell.
– Må satses bredere
Ifølge SSB utgjorde menn 10,9 prosent av alle ansatte i
norske barnehager i 2024. De siste fem årene har andelen mannlige
barnehageansatte ligget på rundt ti prosent.
Det er altfor lavt, mener Mats-Kristian Stokke Presterud:
– Som gutt i Norge kan du gå gjennom et helt
utdanningsløp, fra barnehage og ut videregående, uten å ha hatt et mannlig
forbilde. Det trengs politiske satsinger og vi trenger arenaer der menn som
jobber i dette yrket kan samles, for meningsutveksling og erfaringsdeling. For
jeg tror på at menn avler menn. Hvis vi først og fremst fokuserer på å beholde
de mennene som allerede er der, så tror jeg det igjen vil føre til at flere
søker seg til yrket, sier Presterud.
Han forteller at arbeidsgruppen for menn i barnehagen har et ønske om å få til flere konferanser, og også mer uformelle treff for mannlige
barnehageansatte i fremtiden.
For å øke rekrutteringen mener Presterud det også bør
satses mer på tiltak som lekeressurs, som gir ungdomsskoleelever mulighet til å
jobbe i barnehage i en begrenset periode.
– Dette er et kjempebra prosjekt som ikke krever så store
økonomiske midler. Elevene får erfaring fra barnehage samtidig som de får lønn
for arbeidet. Jeg tenker det er kjempeverdifullt for deres fremtidige
yrkesvalg. Man bør få i gang en ny nasjonal satsing på dette. For det kan ikke
bare være sånn som det er nå, at en kommune her og der finner penger til det.
Det bør være en større og bredere satsing, sier han.