Barna i Læringsverkstedet Flekkerøy barnehage lot seg inspirere av Vebjørn Sand og laget utstillingen «Pop-Up Vebjørn Sand». Den kan sees på Flekkerøy Kunst- og Kulturlag på Høyfjellet.
Barna i Læringsverkstedet Flekkerøy barnehage lot seg inspirere av Vebjørn Sand og laget utstillingen «Pop-Up Vebjørn Sand». Den kan sees på Flekkerøy Kunst- og Kulturlag på Høyfjellet.

Barnehagebarna og kunstneren Vebjørn Sand ble inspirert av hverandre

Gjennom årene har barna i Læringsverkstedet Flekkerøy barnehage jobbet med mange ulike kreative prosjekter. Denne gangen ble de inspirert av Vebjørn Sand. 

Publisert Sist oppdatert

– Det er så befriende å se barnetegninger, de ser ting fra sitt perspektiv, det åpner opp for nye verdener, sa Vebjørn Sand til barna i Læringsverkstedet Flekkerøy barnehage, ifølge en mail fra barnehagen til barnehage.no.

De har nemlig latt seg inspirere av kunstverkene hans, og laget en egen utstilling. «Pop-Up Vebjørn Sand» kan sees på Flekkerøy Kunst- og Kulturlag på Høyfjellet. Kunstneren selv har fått med seg utstillingen, og sier til barnehagen at han lar seg inspirere.

– Jeg kan få nye idéer av å se på barnetegninger som dette, det inspirerer.

– Det er veldig stas at han har tatt seg tid til vår kunst, repliserer store og små i barnehagen.

Gjennom årene har barna i Læringsverkstedet Flekkerøy barnehage jobbet med mange ulike kreative prosjekter, og de har bidratt til egne utstillinger de siste ti årene. De har blant annet latt seg inspirere av Van Gogh og laget solsikker, av Monet og laget vannliljer, og jobbet med ulike kunstneriske uttrykk i sine egne tolkninger av Munchs «Pikene på broen». I det samme prosjektet lagde også barna skrik-bilder av seg selv. De har latt seg inspirere av lokale kunstnere, og besøk til Nupenparken og Oksøy fyr - og blitt inspirert av Tall ship races.

– Pedagoger og andre ansatte i barnehagen er veldig interessert i kunst, og de formidler mange av sine kreative idéer sammen med barna.

Akkurat dette prosjektet startet med en idé fra pedagogisk leder Heidi Pedersen Holm.

Barna fikk blant annet utforske kullstift i arbeidet med utstillingen.
Barna fikk blant annet utforske kullstift i arbeidet med utstillingen.

– Situasjonen dette året har vært spesiell, så vi måtte bruke fantasien og tenke litt nytt. Vebjørn Sand formidler en kunst som både barn og voksne kan kjenne seg igjen i, og ikke minst leve seg inn i. For barna er det lett å være konkrete og kreative, og derfor syntes vi Vebjørn Sand var helt perfekt å bruke, sier hun, og forteller at hun tok kontakt med den lokale kunstkafeen og spurte om de fikk lov å stille ut tingene barnehagen hadde laget i en Vebjørn Sand-utstilling.

Det fikk de.

Livet i Arktis var noe barna ikke visste så mye om fra før, så det ble mye bra læring om pingviner og isbjørner.

– Barna brukte maleriene til Vebjørn Sand som inspirasjon til å lage egne tegninger av pingviner. De fikk i tillegg prøve ut nytt materiell, kullstift. De opplevde at kull har andre egenskaper enn vanlige farger ved at de kunne gni og tegne videre på kullstrekene og skape gråtoner, sier Holm.

Pedagogisk leder Kristina Kittelsen jobbet med de minste barna i prosjektet.

– Hos oss tok vi utgangspunkt i vinterlandskapene og følesansene, siden de yngste barna er mer opptatt av prosess enn det endelige produktet. Vi tok inn snø, og de fikk trø barbeint oppi en kasse og ta på snøen med hendene uten votter. De fikk leke med et minilandskap med falsk snø, vann og arktiske plastdyr. På akvarellarkene fikk de leke med isbiter, vann, malekost og konditorfarge. Dette minnet om et vinterlandskap og det ble dekorert med pingviner og isbjørnfigurer som barna trykket ut av hvit silkedeig. De eldste barna fikk også lære litt fakta om ulike arktiske dyr, og vi hadde bilder og tekst om disse dyrene laminert og tilgjengelig på avdelingen, sier hun.

Mens pedagogisk leder Irene Øien Berg jobbet med keramikk i prosjektet.

– Barna fikk inspirasjon fra maleriet «Sammen», hvor Vebjørn Sand bruker både pingviner og isbjørner sammen som venner i ett av bildene. Vi formet pingviner i keramikk, dessuten brukte vi samme teknikk som ovenfor når det gjelder bilder med silkedeig. Vi brukte temaet «Sammen» og «To pingviner» som inspirasjon fra bildene til Vebjørn Sand som et gjennomgående tema i hjertesamlingene våre og kreativiteten vår, sier hun.

– Barna fikk inspirasjon fra maleriet «Sammen», hvor Vebjørn Sand bruker både pingviner og isbjørner sammen som venner i ett av bildene, forteller pedagogisk leder Irene Øien Berg.
– Barna fikk inspirasjon fra maleriet «Sammen», hvor Vebjørn Sand bruker både pingviner og isbjørner sammen som venner i ett av bildene, forteller pedagogisk leder Irene Øien Berg.
Powered by Labrador CMS