KRONIKK

«Bachelorprosjektet til din nyutdannede kollega er mer enn bare en studentoppgave» skriver artikkelforfatteren.

Kommer du til å lese bacheloroppgaven til din nyutdannede kollega?

«Det ville vært synd om den store jobben de har gjort det siste halvåret på utdanningen forblir taus kunnskap,» skriver universitetslektor Lisa Annika Brandt.

Publisert
  • Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.

Barnehagelærerstudenter leverer i disse ukene bacheloroppgaven sin. Om kort tid er studietiden over, og om ikke altfor lenge skal de ut i arbeidslivet som barnehagelærere.

Jeg vet at de nyutklekkede barnehagelærerne ser frem til å komme ut til dere i feltet, så jeg håper at dere vil ta imot dem med nysgjerrighet og åpne armer.

En fin måte å ta imot dem på, er å be dem legge fram bacheloroppgaven sin for deres nye kollegaer. De har skrevet om viktige temaer som kjønn, lek, inkludering, samlingsstunder, motorisk utvikling og høytlesing. Fra sidelinjen ser jeg hvordan de nøye velger tema og fremgangsmåte, og hvordan de graver seg gjennom bunkevis av relevant faglitteratur for å kunne skrive om akkurat det de ofte synes er noe av det mest spennende på barnehagefeltet. Tålmodig tar de imot veiledning og spisser problemstilling og tekst uke etter uke. De er ydmyke og nysgjerrige overfor feltet og prøver å forstå og se tingene fra mange forskjellige perspektiver.

Lisa Annika Brandt er universitetslektor ved Universitetet i Agder.

Jeg har selv hatt gleden av å veilede en flott og engasjert gjeng studenter i deres bachelorprosjekter i år.

Som veileder følger jeg med på opp- og nedturer, støtter og motiverer så godt jeg klarer. I motsetning til studentene mine, er det ikke nødvendigvis resultatet av oppgaven som jeg går og bekymrer meg for. Det jeg frykter er at de eneste som faktisk leser disse flott arbeidene, er studentene selv, sensorene og en håndfull stolte familiemedlemmer (selv om det siste jo er veldig hyggelig).

Vi vet at nyutdannede barnehagelærere har en tendens til å prøve å skjule sin faglighet fordi de er redde for å bli upopulære hvis de markerer seg for sterkt i sin nye jobbsituasjon. Derfor har jeg en bønn til dere i barnehagene: Kan dere være med å legitimere at også de nye barnehagelærerne får brukt sin faglige stemme, ved å spørre dem om og diskutere bachelorprosjektet deres?

Det ville vært synd om den store jobben de har gjort det siste halvåret på utdanningen forblir taus kunnskap. Prosjektet kan vise dere hva deres nye kollega er spesielt opptatt av, og kanskje til og med danne grunnlag for spennende faglige diskusjoner i personalgruppen.

Powered by Labrador CMS