Fra venstre: Robert Kvinge, Mats-Kristian Stokke Presterud, Kjersti Bernes Drageide og Kristian Meyer. Alle sitter i arbeidsgruppen for menn i barnehagen i Bergen.Foto: Silje Wiken Sandgrind
– Det bør være et mangfold av både menn og kvinner i barnehagen
Barn som vokser opp i dag kan gå igjennom et helt utdanningsløp uten å oppleve mannlige rollemodeller. Det er uheldig, mener gruppa som blant annet arbeider for å rekruttere flere menn til bergensbarnehagene.
– Barnehagen
er barnas første møte med verdenen utenfor hjemmet. Her legges grunnlaget for
sosial, emosjonell og kognitiv utvikling. Når både kvinner og menn er til stede, får
barna et bredere perspektiv. Det bidrar til å bryte kjønnsstereotypier og styrke
målet om et likestilt samfunn helt fra start av.
Det sa vikarierende barnehagebyråd i Bergen, Christian
Haugen (FrP), da han ønsket velkommen til konferansen «Menn i barnehagen».
– Selv
om vi ser en liten økning av menn i barnehagene finnes det fortsatt barrierer.
Mange møter skepsis og noen opplever urettferdige mistanker. Vi må utfordre
holdninger og vise at menn har en naturlig og verdifull plass i barnehagen. Vi
må også legge bedre til rette for at flere menn velger dette yrket, innledet
Haugen.
Barnehagebyråd Christian Haugen (FrP).Foto: Silje Wiken Sandgrind
Samarbeider om rekruttering
Fredag er over 300 mannlige ansatte og
barnehagelærerstudenter samlet i Høgskulen på Vestlandet sine lokaler på
Kronstad.
Temaet for konferansen er menns rolle i barnehagen,
utfordringer knyttet til rekruttering og fordommer, samt hvordan man kan skape
et godt arbeidsmiljø for alle ansatte i sektoren.
– Det bør være et mangfold av både menn og kvinner i
barnehagen, sier Kjersti Bernes Drageide.
Hun sitter i Arbeidsgruppen for menn i barnehagen,
som står bak konferansen. Gruppa ble opprettet på initiativ fra Bergen kommunes
samarbeidsforum og består av representanter fra
kommunale og private barnehager samt Fagforbundet og Utdanningsforbundet.
– Vi er ganske mange medlemmer i gruppa og fant ut at vi
måtte dele oss. Den ene halvparten jobber nå med rekruttering, den andre med
tiltak for å beholde menn som allerede jobber i barnehagen, opplyser Drageide
som er hovedtillitsvalgt i Utdanningsforbundet Bergen.
Hun forteller at konferansen er ett ledd i gruppas arbeid:
Annonse
– Vi ønsket å lage et fora der mannlige ansatte kan få
kjenne på samhold – hvor man kan ta opp eventuelle utfordringer, men også ha
fokus på mangfold og hvorfor menn er viktige i barnehagen.
– Og når det kommer til andel mannlige ansatte i dag,
tenker jeg at vi absolutt kan bli bedre.
Ifølge
Statistisk sentralbyrå utgjorde menn 10,9 prosent av alle
ansatte i norske barnehager i 2024, en økning på 0,5 prosent fra året før. De siste fem årene har andelen mannlige
barnehageansatte ligget og vaket rundt ti prosent.
– Jeg tror at det å ha et mangfold i personalgruppa gjør
noe med arbeidsmiljøet, men også den faglige kvaliteten.
– En mann er ikke bare en mann, men også et individ. Menn
har ulike personligheter, interesser, tanker og erfaringer – akkurat som
kvinner. Derfor er det ikke nok å telle antall menn. Vi må også legge til rette
for at ulike menn trives og blir værende i barnehagen. Målet er ikke
kjønnsbalanse for balansen sin skyld, men fordi et mangfold av mennesker gir
barna et rikere erfaringsgrunnlag. Når barn møter voksne med ulike uttrykk,
bakgrunner og verdier, får de også flere måter å forstå seg selv og andre på.
Det bidrar til sosial utvikling, språklig variasjon og bedre samspill i
barnegruppa, sier Drageide.
Et bredere mangfold i personalgruppa – når det gjelder
kjønn, alder, kulturell bakgrunn og livserfaring – gir flere perspektiver inn i
faglige diskusjoner, påpeker hun.
– Det kan styrke
refleksjonene rundt lek, tilknytning, språk og grensesetting. Samtidig
blir det lettere å utfordre fastlåste normer og stereotypier. Når menn får være
hele mennesker i barnehagen, ikke bare «den fysiske lekekameraten», åpner det
også for en bredere samtale om omsorg, trygghet og profesjonsidentitet. Vi i arbeidsgruppa tror dette kan øke den faglige kvaliteten i barnehagen.
Oppsummerer mannsutvalgets funn
På konferanseprogrammet denne fredagen står blant annet et foredrag av de tre
barnehagelærerne Kine Iren Bergsvik, Hilde Landro og Janette Hatløy, som holder
kurs om barn og seksualitet og har skrevet bøkene Hele Meg, om kropp og
grenser i barnehagen og Lilly blir kjent med kroppen.
– De vil snakke om hvordan barnehageansatte kan forebygge
overgrep og styrke barns selvfølelse, men også om hvordan det kan oppleves å
være mannlig ansatt når det er medieoppslag om overgrepssaker i barnehagen. I
slike perioder, og på grunn av det mediene skriver eller uttalelser fra enkelte
foreldre i sosiale medier, kan man føle seg mistenkeliggjort og synes det er
utfordrende å jobbe i barnehage. Vi har derfor bedt Hele meg-gjengen komme med
råd om hvordan man kan ivareta personalet når det for eksempel er vanskelige
saker i media, forteller Drageide.
I tillegg vil lederen av mannsutvalget, Claus Jervell,
oppsummere funn fra rapporten Likestillingens
neste steg som kom i fjor.
– Der tas det blant annet opp hvor viktig det er å ha
menn i yrker som jobber med barn, både for likestilling og for fremtidig rekruttering av
menn til disse yrkene, sier Drageide.
– Det er veldig viktig for oss at når man går fra
konferansen, så skal man ikke bare ha med seg det som kan være utfordrende, men
også hvor viktig man er som en del av et mangfold i barnehagen.
– Håper vi dekker et behov
Drageide forteller at de har klart å stelle i stand
konferansen med få midler:
– Høgskolen stiller med gratis lokaler og
barnehagemyndigheten dekker de få utgiftene som er. Vi kjører samme program to
ganger, slik at barnehager med flere mannlige ansatte skal ha mulighet til å sende
alle sammen uten at alle må være borte fra avdeling samtidig.
– Vi håper vi møter et behov der ute og at vi kan arrangere
flere slike konferanser.
– Hvilke andre tiltak jobber arbeidsgruppa
med?
– Vi har et ønske om å på sikt skape flere plasser der
menn kan samles og snakke om ting man er opptatt av.
– Tidligere hadde vi lekeressurs som et rekrutteringstiltak
i Bergen kommune, der ungdomsskoleelever fikk tilbud om å
jobbe en periode i barnehage. Dette er også noe man vurderer å starte opp igjen
med.
– Verdens beste jobb
De siste årene har søkertallene til
barnehagelærerutdanningen gått kraftig ned. Det har ført til at universitets-
og høgskolesektoren i stor grad har flyttet fokuset fra å rekruttere flere menn,
til rekruttering generelt, påpeker Drageide.
– Vi trenger flere dyktige folk i barnehagesektoren. Vi
trenger også et mangfold. Og menn er en del av det mangfoldet som er lite
representert i barnehagen.
Barn som vokser opp i dag kan gå igjennom et helt
utdanningsløp uten å oppleve mannlige rollemodeller. Det er ikke godt nok,
mener Drageide og resten av arbeidsgruppa.
– Derfor er det viktig å jobbe for at også gutter ser på
barnehagen som en fremtidig yrkesarena. Dette er tross alt verdens beste og
viktigste jobb. Da må vi også ha de beste folkene – uavhengig av kjønn, sier hun.