Illustrasjonsfoto

Tre myter om barns lek

Kari Pape er bekymret for at voksne leker for lite.

Publisert Sist oppdatert

– Dere er de eneste med tre års utdanning i lek. Dere er lekens mestere. Og har du valgt å jobbe med barn, må du finne frem det lekende i deg, sa førskolelærer Kari Pape til applaus fra 220 deltakende barnehageansatte på Kanvas Toddler-konferanse.

Hun er opptatt av at leken gir barn muligheter til å knytte varige vennskap med andre barn og nære relasjoner til voksne — og bekymringen hennes er at de ansatte i barnehager nedprioriterer leken til fordel for andre aktiviteter, som blant annet bordaktiviteter, og leker for lite sammen med barna.

Det tror hun bunner i tre myter om barnas lek:

• Leken kommer av seg selv
– Hjemme i nabolaget, så ja, men i barnehagen kan den ikke få lov til det. Det er mange som ikke lykkes i lek, og som trenger hjelp inn i leken. Leken krever innsats fra de voksne, sier Pape.

• Leken hører barna til
– Jeg kunne ikke vært mer enig. Men det er ikke alle barna som hører hjemme i lek, og vi har et stort ansvar for barna som er utenfor leken, sier Pape. (Rammeplanen s.16)

• Barna ønsker ikke voksnes deltakelse
– Jo! Som ansatt i barnehage må du ut av komfortsonen for å gjøre det som er godt for barn. Voksne må være mye mer i lekemodus, og tørre å tulle og tøyse litt, sier Pape.

Pape peker på at når voksne leker sammen med barna, oppstår det et felles fokus som gjør at de blir mer likeverdige.

Må prioritere leken

Pape påpeker at de voksne må arbeide systematisk for å gi alle barn gode forutsetninger for å lykkes i lek og samspill med andre barn. Her er hennes råd til hvordan ansatte i barnehagen kan bevege seg fra en praksis som skaper avstand til barna til en praksis som åpner for nærhet og sterke relasjoner med barna.

• Gå fra å ta avstand og hele tiden være i forbifarten, til å være tilstede her og nå.
– Er det viktig at barna gjør dette? Det er viktig spørsmål i barnehagen. Når man har nærhet til barna, så vil man forstå mer og oppdage flere barn med vanskelige opplevelser.

• Gå fra å overvåke og drive brannslukking, til å være deltakende og fungere som røykvarsler.
– Hva er det som kjennetegner brannmenn? Jo, de kommer for sent.

• Gå fra å være regelstyrt, til å se ting fra barnas perspektiv.

• Gå fra å prioritere alt annet enn lek og samspill, til å prioritere leken først.

• Gå fra å la seg forstyrre, miste fokus og dermed ødelegge leken, til å ikke la seg forstyrre i lek med barna.
– Hvis du ringer til en barnehage, er det ikke måte på hva den som svarer gjør for å få tak i personen du vil snakke med. Jeg har et herlig eksempel fra en barnehage. Hvis du ringer mellom klokken 9 og 11, så få du følgende beskjed på telefonsvareren deres: «Vi kan dessverre ikke ta telefonen, for nå leker vi.»

– Bare i nærværet kan vi oppdage barn som trenger hjelp. Og jeg er redd det er for mange fraværende voksne i barnehagen, sier Pape.

Powered by Labrador CMS