Hva gjør Henry? – Han skader seg!
Førstehjelpsdukka Henry skal øke barns bevissthet om, kjennskap til og interesse for førstehjelp - og han finnes allerede i rundt halvparten av landets barnehager. I Glomfjord barnehage har han blitt ekstra godt kjent med barna.
– Henry skader seg! Her har han besvimt, her har han skjært seg, og her har han fått en kul i panna!
– Hva kan man gjøre med det, da?
– Plaster!
Barna i Glomfjord barnehage er både engasjerte og nesten rørende omsorgsfulle når pedagogisk leder Silje Horsberg Hagen henter Henry.
For: Henry er uheldig. Han faller ned fra treet, får kul i hodet, skjærer seg, klemmer hånden sin og får skrubbsår på kneet. Målet med dukken er å lære barn hva de kan gjøre for å hjelpe, hvem som skal hjelpe han og hvor man skal ringe. Henry – førstehjelp for barnehagebarn er et pedagogisk læringsopplegg utviklet for barn mellom 3-6 år, og driftes av Røde Kors.
– Vi har jobbet med Henry i tre år, og i fjor hadde vi et større prosjekt med den nest eldste barnegruppa. Da sendte vi han hjem til hvert av barna, så da var han på 20 hjemmebesøk, sier pedagogisk leder Charlotte Leonhardsen.
Hun forteller om historiene som ble gjengitt i både ord og bilder da han kom trygt tilbake til barnehagen igjen. Aldri uskadd, men med livet i behold.
– Han både datt ned trappa og skada seg på de mest utrolige måter. Han var på ridekurs, og besøkte besteforeldre. Han var til og med i bassenget, men uten å bade heldigvis. Alt ble dokumentert av foreldrene, og vi hengte bildene opp i barnehagen. Det var stor stas.
Nødnumrene sitter spikra
Henry-settet inneholder en Henry-dukke, en liten førstehjelpssekk, et pedagogisk veiledningshefte, en minnepinne med musikk og en flipover med illustrasjoner av Henrys uhell.
– Hva lærer barna?
– Det første de lærer, er at de må hente hjelp. Skjer det noe, skal de alltid hente en voksen. De vet også at det er kjempeviktig å fortelle hva det er som har skjedd. Dessuten har de veldig god kontroll på at det hjelper med plaster. Det trenger ikke være blod - plaster hjelper uansett, sier Leonhardsen med et smil.
Bare noen sekunder etter at Henry er ute av eska si, er han overstrødd med fargerike plasterlapper.
– De har også lært seg at man må ringe 113. Gjennom Bæbu-sangen har de full kontroll på nødnumrene, legger Hagen til.
Mens kollegaen medgir at det ikke bare er barna som har hatt nytte av den: Etter tre år med Henry sitter de spikra også hos de ansatte.
– Til og med jeg synes den sangen er genial, sier Leonhardsen.
Flere nyttige funksjoner
De to pedagogiske lederne forteller at siden Henry ble introdusert i barnehagen, er det han som har stått for opplæringen av førstehjelp. Men det er ikke bare der han kan bidra.
Henry har blant annet vært et viktig element i jobbingen med språk. Noe de forteller har vært nyttig i en barnehage med i alt 69 barn fra i alt 13 ulike land.
– Når vi tar fram bildene av Henry, inviterer vi til å snakke sammen om hva som har skjedd. Barna forteller hva de ser og hva de tror har skjedd.
De to barnehagelærerne sier arbeidet med førstehjelpsdukken også kan forankres flere steder i rammeplanen:
– Barns medvirkning kom veldig godt fram da barna fikk ta Henry med seg hjem. En annen barnegruppe hadde en dag i barnehagen der barna fikk lov til å bestemme hva han skulle oppleve den dagen, og hva som hadde skjedd, sier Hagen, og fortsetter:
– Etterpå så vi at dette hang igjen i leken. Vi kjøpte inn en del leker, og har lekt mye doktor.
– En morgen lå alle barna strødd, da var de syke. Jeg har aldri fått så mange sprøyter i hele mitt liv, sier Leonhardsen og ler.
Henry har også blitt tegnet på store plakater, og i ulike farger. Kunst og kreativitet er også viet oppmerksomhet i rammeplanen.
– Det var litt artig å observere når han ble fargelagt. Det ble masse rødt blod, han ble grønn fordi han var kvalm eller lilla fordi han ikke fikk puste. Det ble mye jobbing med språk også da, sier Leonhardsen.
– Man får også jobba med former og rom, og får inn veldig mange fagområder. Til og med det som handler om kontakt med nærmiljøet: Vi var på besøk på brannstasjonen, og der også var førstehjelp tema. Brannmennene ble veldig imponert over hvor mye barna kunne, sier Hagen.
Utviklet i samarbeid med barnehagene
Iselin Tanum er nasjonal prosjektleder i Røde Kors for Henry - Førstehjelp for barnehagebarn. Hun forteller at opplæringspakken kan gis som en gave til barnehage ved hjelp av økonomisk støtte fra Gjensidigestiftelsen. Det er utviklet av Rogaland Røde Kors og Laerdal Medical AS.
– Henry er nå et nasjonalt prosjekt, men startet i Rogaland Røde Kors og driftes herfra. Bakgrunnen er barnehageansatte som ønsket opplæring i førstehjelp tilpasset barnehagen. Utviklingen skjedde også i dialog med barnehagene. Målet var at opplegget skulle være nedpå, slik at de ansatte kan bruke det sammen med barna, tilpasset deres barnehagehverdag, sier prosjektlederen.
Selv om Henry er ute i rundt halvparten av landets barnehager, vil hun gjerne nå ut til enda flere.
– De som ønsker det, kan henvende seg til oss for å bestille. Vi sender ut så lenge vi har, sier hun, og legger til at enkelt steder i landet tilbyr Røde Kors også besøk av lokallag for å holde korte kurs, eller for å komme innom med ambulansen.
– Men det er ikke alle steder det er mulig. Røde Kors er drevet på frivillig basis, så vi kan ikke sette en standard og si at det skal være slik. Men de stedene vi har vært på besøk i barnehagene, har det vært et veldig stort engasjement, sier hun.
Henry under lupen
Henry jobber ikke på egenhånd: Han er en del av «Sammen redder vi liv», en nasjonal dugnad for å lære befolkningen førstehjelp, en satsing i regi av Helsedirektoratet.
– Der har Røde Kors ansvar for barnehagene, mens andre aktører har ansvar for andre stadier. LLH har for eksempel ansvar for skolene, mens Norske Kvinners Sanitetsforening har ansvar for eldre. Målet er livslang opplæring i førstehjelp, sier Tanum.
Nå er Røde Kors i gang med en stor evaluering for å finne ut hvor nyttig Henry faktisk er.
– Så langt har vi ikke kunnet måle hvor mange som faktisk bruker materialet, men nå er vi i gang med en undersøkelse i samarbeid med Læringsmiljøsenteret til Universitetet i Stavanger, avdeling Porsgrunn. I den forbindelse har vi sendt ut en undersøkelse til de barnehagene som har fått Henry, og vi har snakket med barn både før og etter at de har tatt materialet i bruk. I alt skal vi snakke med 150 barn, og da håper vi det kan gi en indikasjon på hvor nyttig dette er.
Selv om resultatene fra undersøkelsen ikke er klare før i løpet av neste år, har Tanum allerede fått en liten pekepinn fra enkeltbarnehager.
– Det er litt artig, for det er mange som har tatt seg tid til å skrive kommentarer. De tilbakemeldingene vi har fått så langt er veldig positive, sier hun.