Styrerne opplever at de står stødigere i lederrollen, heter det i rapporten.
Illustrasjonsfoto: Getty images
Styrerutdanningen roses i evaluering
Fafo anbefaler at det nasjonale studietilbudet opprettholdes og videreutvikles.
- Styrerutdanningen gir bedre ledelse og setter avtrykk i
praksis.
- Styrerutdanningen treffer godt uavhengig av
barnehagestørrelse og eierskap.
- Studiestedets faglige profil preger studietilbudet.
Det er hovedfunnene i sluttrapporten for evalueringen av den
nasjonale lederutdanningen for barnehagestyrere, som Fafo har utarbeidet på oppdrag
fra Utdanningsdirektoratet.
«Hovedkonklusjonen er at styrerne opplever at de står
stødigere i lederrollen etter å ha tatt styrerutdanningen», heter det i rapporten.
Vanskelig økonomi
Evalueringen viser at de som har tatt styrerutdanningen og
andre former for ledelseskurs opplever sin kompetanse i omstillingssituasjoner
langt bedre enn de som ikke har noen lederutdanning. (Denne forskjellen gjelder
ikke for det pedagogiske arbeidet i barnehagen.)
Av spørreundersøkelsene som er brukt, framgår at en klart
høyere andel av de som ikke har tatt lederutdanning, opplever regnskap og
økonomi som vanskelig. Samtidig viser evalueringen at de som har tatt
styrerutdanningen ønsker seg mer kompetanse på regnskap og økonomi. Noe Fafo
tolker som et tegn på at den økonomiske hverdagen i barnehagene er blitt mer
komplisert.
Regnskap og økonomi er det fagområdet hvor styrerne generelt
opplever at de har mindre kompetanse enn det stillingen krever.
Mellomstore barnehager
Fafo har også undersøkt om organisatoriske
rammebetingelser som eierskap og størrelse har hatt betydning for opplevd
nytte av studiet, men dette ser ut til å ha liten betydning. Utdanningen ser ut til å treffe godt uavhengig av om
barnehagen er liten/stor/kommunal/privat.
En liten forskjell registreres imidlertid i mellomstore
barnehager (22-29 ansatte), som i litt større grad gir uttrykk for litt større
utbytte av det de har lært om foreldres rettigheter, regnskap og økonomistyring
og hvordan de forholder seg til omgivelser.
Fafo tolker dette som at ledere mellomstore barnehager har
arbeidsoppgaver som er omfattende og krevende, samtidig som de ofte i mindre
grad enn ledere i store barnehager har tilgang til støtte og veiledning.
Litt ulik vektlegging
Rapporten viser at det er variasjon i de ulike
studiestedenes faglige profil, men ingen store forskjeller i hvordan
undervisningen er organisert. Udir oppsummerer slik:
«NHH skiller seg først og fremst ut med en mer generell
og strategisk ledelsesorientering. BI har også en tydelig ledelsestilnærming,
men med en sterkere barnehagefaglig vektlegging. Profesjonsstudiestedene DMMH
og USN har en mer utpreget barnehagefaglig tilnærming, mens lederstudiet ved
UiA skiller seg ut ved å ha en tydeligere statsvitenskapelig tilnærming.»
Studiene er organisert rundt fysiske samlinger hos alle, og
det legges stor vekt på praksisnære oppgaver og gruppearbeid. Det er større
variasjon når det gjelder arbeidsmetodikk og hvilke verktøy som vektlegges.