DEBATT

- Det er begynnelsen på et nytt år og naturlig med et reflekterende øyeblikk over livet. Akkurat nå er jeg veldig opptatt av våre barn og det livet de lever i barnehagen.
- Det er begynnelsen på et nytt år og naturlig med et reflekterende øyeblikk over livet. Akkurat nå er jeg veldig opptatt av våre barn og det livet de lever i barnehagen.

Et reflekterende øyeblikk: – Tid er mangelvare

Det er så viktig med et kritisk blikk på hva og hvordan dagens barnehage skal være, skriver artikkelforfatteren.

Publisert

Det er begynnelsen på et nytt år og naturlig med et reflekterende øyeblikk over livet. Akkurat nå er jeg veldig opptatt av våre barn og det livet de lever i barnehagen.

Det skrives mye om barnehagen fra mange ulike sider - heldigvis! 

Det er så viktig med et kritisk blikk på hva og hvordan dagens barnehage skal være. Det er ikke lett å ha egne og selvstendige meninger om dette, for det er ganske pålagt i loven og rammeplanen om hvordan vi skal utføre jobben vår og hva vi skal gjøre.

Jeg tror at det for mange er vanskelig å se «skogen for bare trær».

Et tre har jo mange grener og det er mange grener som forteller oss hvilken vei vi må og skal følge. Det kan nok med fordel kuttes noen grener, kanskje vi da går litt større pusterom og kan se litt bedre? Håper dere følger meg i tankegangen.

Alt det vi pålegges tar fokuset bort fra barna - deres individualitet, egne væremåter, interesser, bidrag til miljøet i barnegruppen, at de får nok tid til å være i det de holder på med, og så videre.

Skal jeg være veldig idealistisk og se bort i fra alt det som stjeler tid - som for eksempel ulike møter - så har vi en hel dag å ta av. En hel dag med mange timer sammen med barna. Barnehagen åpner jo rundt klokken sju om morgenen og stenger rundt halv fem. Mange barn er bortimot i barnehagen alle disse timene - det er jo kjent. Rundt ni timer altså... 

Ni timer med en ganske fastlagt hverdag, med mange ting som skal skje og mange oppbruddsituasjoner og overganger fra det ene til det andre.

Barnehagelærer Vibeke Svendsen.
Barnehagelærer Vibeke Svendsen.

Barna har lite innvirkning på alt det som skal skje i løpet av dagen. De må være med på aktiviteter - aktiviteter som er planlagt og forberedt av voksne - og de må avslutte når den voksne bestemmer det. Så er det gjerne samlingsstund - med et bestemt innhold og en bestemt varighet. Etter det er det gjerne måltid - men først håndvask. Barna spiser så - helst må de være ferdige i løpet av rundt en halvtimes tid, slik at de voksne rekker legging og påkledning av barna før pausene starter. Etter soving og utetid er det gjerne inn for å spise litt igjen - så er det kanskje bleieskift og deretter frilek til barnehagen stenger. 

Mange vil sikkert synes at jeg beskriver  barnehagen og hverdagen litt negativt .

Etter mange år i barnehage er jeg fullstendig klar over at det skjer veldig mye godt. Det er heldigvis mange som sier fra om alt det gode som skjer i barnehagen. Samtidig er det minst like viktig å lytte til dem som sier fra om hvordan det kan oppleves å være en voksen eller et barn i dagens barnehage. 

For det er ingen tvil: Tid er en mangelvare.


Powered by Labrador CMS