DEBATT
Øverst fra venstre: Hilde Hofslundsengen, Hege Fimreite, Sigrid Bøyum og Lillian Pedersen.
Avlogget – også i barnehagen?
«I en tid der flere snakker høyt om at vi må være mer digitalt avlogget, kan det se ut som om barnehagelærere er mer pålogget enn noen gang», skriver innleggsforfatterne.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Ved hjelp
av apper blir barnehagelærernes tid og hender brukt til å dokumentere hverdagen, sende bilder og skrive oppsummeringer til foresatte.
Oppmerksomheten blir
vendt fra barna til mobilen og hensynet til barnas personvern virker også å
være satt til side.
70-120 bilder
Vi sender
våre barnehagelærerstudenter ut i praksis med klar beskjed om å legge mobilen i personalgarderoben.
I barnehagen møter de imidlertid barnehagepersonalet med mobilen i hånden klare til å ta bilder av barna for å sende til de foresatte. I en helt vanlig
barnehage vi kjenner til, har det i år variert mellom 70 og 120 bilder hver
måned. Hyggelig tenkt, men den digitale påloggingen går nødvendigvis ut over
noe. I barnehagen mest trolig det å gi barna oppmerksomhet.
Vi vil illustrere
med en praksisfortelling:
Fireåringen Gunnar og pappaen hans
kommer til barnehagen tidlig om morgenen. Det er ingen som tar imot i
garderoben så tidlig, så de går inn til fellesområdet. Der sitter det et barn
som spiser frokost og en barnehagelærer. Barnehagelæreren ser og trykker på
mobilen som hun holder i hånda. Gunnar blir stående i døråpningen og vente, men
barnehagelæreren legger ikke merke til at han har kommet eller ønsker han velkommen. Gunnar snur seg mot pappa og sier: «Jeg vil ikke være her!»
Kanskje registrerte
barnehagelæreren oppmøte, kanskje la hun ut bilder til foresatte. Uavhengig av
velbegrunnede årsaker, opplevde Gunnar dette som en avvisning.
Eksempelet med
Gunnar er ikke enestående. Det er en økende bruk av mobiltelefon i barnehagen.
«Vi er bevisste på å være raske slik at mobilen ikke ødelegger for samspillet
med barna» sier barnehagepedagog Vibece Falkenberg til TV2 nyheter. For oss ser ikke dette ut til å stemme.
Tidstyv, tidstyv skal du hete, for du stjal min
gode venn!
Lav
bemanning er løftet fram som den største utfordringen i dagens barnehage. Flere
hender og mer tid til hvert barn har vært slagordene. Vi er enig i at
bemanningen i barnehagen trenger å styrkes. Men vi mener også at det er grunn
til å ha et kritisk blikk på hva de eksisterende hendene brukes til.
Tiden det
tar å ta bilder, sørge for at alle barna er med på minst ett av bildene, skrive
om barna og legge ut - er det god bruk av hender og tid? I en artikkel på NRK.no finner de at barnehagelærere kan bruke mobilen til dokumentasjon opp mot to timer hver dag.
Vi undrer oss på om
denne ekstrasørvisen forbedrer samarbeidet med de foresatte så mye at det skal
prioriteres fremfor å bruke tid med barna.
Ville de foresatte fremdeles ønsket
så mange bilder om de visste at tiden ble tatt fra samværet med barna
deres?
Barns beskyttelse av sitt privatliv
I FNs
barnekonvensjon fremheves det at barn har krav på beskyttelse av sitt
privatliv.
I leken inntar barna ulike roller, det er på liksom, i en sammenheng
hvor et bord kan bli et romskip og et gammelt tre kan bli en ny galakse. I
denne fantastiske verdenen kommer det plutselig en voksen med mobilen for å
knipse et bilde eller ti, leken stopper opp og «fortryllelsen» er brutt.
Selv
vi voksne ville oppleve det som forstyrrende om lederen vår til stadighet tok
bilde av oss når vi var på jobb. Det er all grunn til å tro at dette også
gjelder barna.
I Veileder
for barnehagelærere (NOU 2019) fremheves et prinsipp om dataminimering. Kan et
omfang på rundt 700 bilder per år til hver familie kalles dataminimering? Er det
et faktisk behov for foresatte å få stadige oppdateringer og bilder?
Som det
konkluderes med i den ferske NOU-utredningen Det digitale (i) livet, så
handler mye om riktig bruk og gode pedagogiske valg når det kommer til digital teknologi i barnehagen.
Vår oppfordring
til barnehagelærere er å stå imot den tidstyven mobilen er. Bruk tiden med
barna! Og til dere foresatte, støtt barnehagelærerne i dette! La
barnehagelærerne bruke hendene – og tiden – til å bygge LEGO, vise bildebøker
og kaste ball sammen med barna.