Kartleggingen ble gjennomført i regi av Utdanningsforbundet Akershus løpet av en uke mot slutten
av oktober i fjor. Rundt 200 barnehager meldte interesse for å delta. 575 avdelinger/baser
deltok.
Antall barn og ansatte ble registrert hver halvtime gjennom
hele barnehagens åpningstid.
Tidlig og sent
«Resultatene viser at bemanningsnormen er oppfylt i
tidsrommene 06.30-08.30 og 16.30-17», skriver
Utdanningsforbundet Akershus på sine nettsider.
Kartleggingen ble delt i tre typer avdelinger. Småbarn (1-3
år), store barn (3-6 år) og blandede grupper (1-6 år).
Barn per ansatt onsdag i uke 43 - småbarn.Kilde: Utdanningsforbundet Akershus
Barn per ansatt onsdag i uke 43 - store barn.Kilde: Utdanningsforbundet Akershus
«Vi ser tendenser til alenearbeid. Bemanningen er noe bedre
på fredager. Det er liten forskjell mellom ulike typer avdelinger, men det kan
se ut som om blandede grupper har litt tettere bemanning», skriver forbundet.
De påpeker også at bemanningen per barn er lav i utetid/sovetid, fordi tiden mellom 11.30 og 14.30 ofte sammenfaller med gjennomføring av pauser, avdelingsmøter, planleggingstid og andre møter.
«Særlig for de store barna som er ute er dette bekymringsfullt. Det svekker kvaliteten på uteperioden og gir signaler om at dette ikke er en viktig del av barnehagedagen. Noe som ikke stemmer.»
– Svekket kvalitet
Utdanningsforbundet er bekymret for kvaliteten i barnehagene.
Annonse
«Bemanningsstrekket vi ser i kartleggingen er problematisk.
Når grunnbemanningen ikke er til stede antar vi at kvaliteten i det pedagogiske
arbeidet blir svekket. Det blir en belastning for ansattgruppen og vi kan anta
at dette er en stor emosjonell belastning for de som er på avdeling og de som
av en eller annen grunn har gått fra avdelingen.»
Forbundet setter dette i sammenheng med
barnehagelærermangel og utviklingen i søkertall til barnehagelærerutdanningen. Det
fins to mulige løsninger på problemet, konkluderer de:
Barnehagene skal etter normen ha en bemanning på minimum én ansatt per tre barn under tre år og én ansatt per seks barn over tre år. Bare ansatte som jobber direkte med barna teller med.
Lærlinger kan ikke telles med som en del av grunnlaget for bemanningsnormen.
Administrativt ansatte holdes utenfor regnestykket. En som jobber 50 prosent som styrer og 50 prosent på avdeling vil telle som en halv ansatt i grunnbemanningen.
Kravet i bemanningsnormen stilles for barnehagen som helhet, ikke på gruppenivå.
Det kan benyttes prosentvise stillinger for å oppfylle normen.
Kommunen kan gi dispensasjon fra bemanningsnormen for inntil ett år av gangen når særlige hensyn tilsier det.
Ifølge Utdanningsdirektoratet oppfylte 99 prosent av barnehagene bemanningsnormen om maksimalt 6 barn per ansatt i 2024. Bemanningstettheten er lavere jo større barnehagene er.
Udir har også laget en bemanningskalkulator, der man i tillegg kan søke opp og sjekke status for enkeltbarnehager.
Det Utdanningsforbundet har kartlagt er ikke bare hva som er bemanningen på papiret, men også når pauser, pedagogenes planleggingstid og sykdom er en del av bildet, slik hverdagen er i en barnehage, skriver VG, som også har omtalt undersøkelsen.
Kine Midtun, som er styremedlem i Utdanningsforbundet Akershus, peker på flere typiske situasjoner der man som ansatt føler at bemanningssituasjonen går utover barna.
– Det er hele tiden. Er det sykdom, må du kanskje velge bort plantid. Det går utover aktiviteten du skulle planlagt til neste uke. Eller skal du gå fra avdelingen, og la barna være igjen med én til to ansatte? Skal dere kanskje få hjelp fra en annen avdeling? Da blir de også påvirket, sier hun til VG.
– Dette er en varslet krise, og har vært tema så lenge jeg har jobbet i barnehage, men nå ser vi at det sprekker. Det er barna som er skadelidende her. De har ingen vern. Vi har arbeidstiden vår og en del vern som arbeidstagere, men vi tar også barnas side. Nå må det skje noe, sier styremedlem Leif-Inge Westbø til samme avis.