DEBATT
Ragnhild Laird Iversen, barnehagelærerutdanner, USN
Foto: Privat
«Barna skal ha rett til medvirkning tilpasset bemanningen»
Hva skal vi med en barnehagelærerutdanning når vi har «Livets harde skole»? Hva skal vi med en barnehagelov, når alt vi trenger er et sted for oppbevaring?
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Jeg lanserer
forslag til revidering av barnehageloven, tilpasset et budsjett nær deg.
Det snakkes om en
bemanningskrise i norske barnehager. Dette på tross av at mange land ser til
Norge, og vårt barnehagesystem blir sett på som blant verdens beste.
Utdanningsforbundet ser to mulige løsninger på krisen: bedre bemanning eller kortere
åpningstid. Jeg lanserer en tredje mulighet: økt realisme. Jeg har derfor
omformulert første paragraf av barnehageloven, som en gavepakke til de
politikerne som etter år med påpeking av at norske barnehager er under press fortsatt
ikke ønsker å legge penger på bordet for å prioritere bedre vilkår. Her er en
revidert og mer realistisk utgave av barnehageloven:
Barnehagen skal i
forståelse med samfunnets behov oppbevare barn mens foreldre utøver lønnet
arbeid.
Barnehagen skal
opprettholde de grunnleggende verdiene til staten gjennom å sørge for at
statskassa ikke blir for slunken.
Barna skal få
utfolde skaperglede, undring og utforskertrang når det er nok personale på jobb
som har brukt fritiden til å utvikle ressurser inspirert av sosiale medier. De
skal få utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter med utgangspunkt i
programmer utviklet for samfunnsøkonomiske formål. De skal ha rett til
medvirkning tilpasset bemanningen.
Barnehagen skal
møte barna som best de kan, og anerkjenne at andre ting enn barndommen har
større verdi. Den skal bidra til at hjulene går rundt, og alt annet kan være en
bonus. Barnehagen skal speile samfunnet og akseptere at noen har bedre
forutsetninger enn andre for deltagelse.
Sånn, vær så god!
Bare å ta med på neste landsmøte. For hvor høye ambisjoner skal vi egentlig ha
for barnehagen? Selv finske barnehagelærere lengter til Norge, og da jeg
presenterte norske normer for indiske pedagogkolleger gapskrattet de. Mente vi
virkelig at det trengtes en voksen for å passe på seks barn? Det kunne de jo
gjøre hjemme! Og løsningen var åpenbar, ingen krav til kvalifikasjoner for
ansatte som jobbet med barn, ingen overordnede styringsdokumenter med høye
ambisjoner om lek, læring, danning og omsorg samtidig. Slik sparer en penger.
Men skulle denne
revideringen av loven mot formodning ikke bli vedtatt, oppfordrer jeg alle til
å lese barnehageloven i sin nåværende form, og reflektere over hvordan denne
skal kunne oppfylles om det ikke er nok kvalifisert personale i barnehagene.
Lykke til.