DEBATT

"Jeg skulle ønske jeg følte meg helt klar. Klar til å møte og håndtere utfordringer på en god måte. Klar til å møte alle barn, uavhengig av funksjonsnivå. Klar til å vite hva jeg skal gjøre i vanskelige situasjoner", skriver student Karoline Solgaard. Foto: Getty Images/privat

Er man klar for arbeidslivet etter en bachelorutdanning?

"På dette tidspunktet burde jeg følt meg klar til å møte arbeidslivet. Det er en følelse jeg ikke har", skriver nyutdannet barnehagelærer Karoline Solgaard.

Publisert

Utdanningen startet høsten 2015, og etter en god natt søvn og et par eksamener var jeg ferdigutdannet. Hvor er tiden blitt av? Den nokså trygge studenttilværelsen er over, og arbeidslivet venter. Bacheloroppgaven er levert, og jobben som pedagogisk leder er i boks. Jeg har fullført en treårig høgskoleutdannelse med 100 dager praksis i barnehagefeltet og hatt en rekke eksamener hvor jeg har vist frem all kunnskapen jeg har tilegnet meg.

Jeg har tilegnet meg mye kunnskap og kompetanse. Tross dette er usikkerheten stor og jeg tenker «er jeg klar?» Om noen måneder jobber jeg som pedagogisk leder og jeg lurer på om utdanningen har gitt meg tilstrekkelig kompetanse til denne jobben. På dette tidspunktet burde jeg følt meg klar til å møte arbeidslivet. Det er en følelse jeg ikke har. Det jeg derimot har er kunnskap om språkutvikling, matematikk, natur, helse, bevegelse, musikk, drama, forming, lek, utvikling, læring og ledelse.


Jeg er sikker på at det vil være et forventningspress til meg som nyutdannet. Det er ingen tvil om at jeg kommer inn i barnehagefeltet med mye kunnskap. Jeg håper virkelig at jeg får brukt for all denne kunnskapen og at jeg aldri glemmer hva som er forskjellen på gran og furu. Jeg lurer på om jeg kommer til å få brukt for alt jeg har lært, og hva gjør jeg med det jeg ikke har lært?

Jeg skulle ønske jeg var mer klar til å møte barnehagen slik den er i praksis - og ikke bare i lærebøkene.

Karoline Solgaard

Jeg skulle ønske jeg følte meg helt klar. Klar til å møte og håndtere utfordringer på en god måte. Klar til å møte alle barn, uavhengig av funksjonsnivå. Klar til å vite hva jeg skal gjøre i vanskelige situasjoner. Jeg skulle ønske jeg var mer klar til å møte barnehagen slik den er i praksis - og ikke bare i lærebøkene.

Likevel skal jeg nå etter tre år og en bacheloroppgave være klar til å utføre et godt pedagogisk arbeid sammen med mine medarbeidere. Vi som team og barnehage skal ta vare på det som for mange er en dyrebar skatt og dette skal gjøres på en god, trygg og tillitsfull måte. Jeg er ferdigutdannet barnehagelærer, men jeg blir aldri ferdig utlært.

Det er nå jeg skal lære og tilegne meg kunnskap og selv om usikkerheten er tilstede, gleder jeg meg til å tre inn i verdens viktigste jobb!

Powered by Labrador CMS