Abid Raja (V), Kari-Anne Jønnes (H) og Kjell Ingolf Ropstad (KrF) går til kamp for mangfold og valgfrihet i barnehagesektoren.
Abid Raja, Kari-Anne Jønnes og Kjell Ingolf Ropstad går til kamp for mangfold og valgfrihet i barnehagesektoren.

V, KrF og H med felles advarsel: – Går ut over barna

En rekke forslag til endringer i barnehageloven er på høring. Særlig tre grep vil få stor negativ effekt, mener Kjell Ingolf Ropstad (KrF), Abid Raja (V) og Kari-Anne Jønnes (H).

Publisert Sist oppdatert

Forslagene vil skape usikkerhet og uforutsigbarhet, og de vil gå ut over barn, foreldre og drivere av private barnehager, mener stortingspolitikerne på borgerlig side.

– Dette kan være det siste året vi som foreldre selv får lov til å bestemme hvilken barnehage barna våre skal gå i. Det vil ikke lengre være vårt ønske om barnehageplass som bestemmer hvilke barnehager det skal være flest plasser i, det skal være opp til kommunen. Det svekker forutsigbarheten og likebehandlingen av barnehagene våre og det svekker valgfriheten til foreldrene, sier Jønnes.

– Regjeringen fortsetter sin ideologiske kamp mot private og ideelle barnehager. Det er verdt å minne om at rundt halvparten av norske barn går i en slik barnehage og at foreldrene jevnt over er mer fornøyd enn i de kommunale barnehagene. De pakker forslagene sine inn i et ønske om mer kommunal styring, men i realiteten svekker det forutsigbarheten for de ideelle og private barnehagene. Det går til syvende og sist ut over kvaliteten og innholdet i tilbudet til barna, ser Ropstad.

Vi synes de går altfor langt og raserer verdens beste barnehagesektor

Kari-Anne Jønnes (H)

– Dette er nok et eksempel på en regjering som vil frata deg og dine nærmeste makten over de viktige valgene i livet. Fritt behandlingsvalg er avviklet, friskolene får dramatiske kutt, valget om hvilken videregående skole du skal gå på er flyttet bort fra eleven og over på fylkeskommunen og nå svekkes foreldrenes valgfrihet i barnehagene, sier Raja.

I et utfyllende notat, gjør trioen rede for utviklingen i barnehagesektoren, situasjonen for private og ideelle barnehager i dag – samt regjeringens forslag og ikke minst: Deres egne alternativer.

På spissen

Jønnes, Raja og Ropstad skriver blant annet:

«Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti mener samarbeidet mellom kommuner og private/ideelle barnehager i det store og hele har fungert godt. Høringsforslaget fra regjeringen setter på spissen en problemstilling som vil være definerende for velferdstilbudet vårt de neste årene: Skal det være en mangfoldig sektor av velferdsleverandører som ikke er eid av kommunen? Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti sier ja til det. Private og ideelle barnehageaktører har vært en driver for kvalitet og systematikk som har kommet hele sektoren til gode. Da må vi sikre at disse aktørene har forutsigbare rammevilkår som gjør det mulig både å drive og å utvikle seg. Det forutsetter en finansieringsløsning som gir rom for egne prioriteringer og langsiktig arbeid, ikke detaljstyring og variasjon ut fra årlige endringer i barne- eller personalgruppen.»

Etter deres mening er det særlig følgende tre grep i regjeringens forslag som får stor negativ effekt for mangfoldet i sektoren.

1) Gi kommunene mulighet til å redusere antall plasser en privat barnehage er godkjent for hvert tiende år, inkludert allerede om to år.

2) Å gi alle kommuner mulighet til å detaljstyre tilskuddet private barnehager får flere ganger i året og etter et omfattende og intrikat regelverk, som gir lite forutsigbarhet og går bort fra prinsippet om likebehandling. Det er overveiende sannsynlig at dette vil føre til færre private/ideelle barnehager over tid.

3) Forslaget om å kunne begrense kostpenger vil gjøre mangfoldet av barnehagene mindre fordi mange har mat som en del av sitt konsept, og ta bort et godt mattilbud i noen barnehager.

Ikke perfekt

For å ta punkt to først, så erkjenner Jønnes, Raja og Ropstad at dagens system ikke er perfekt. Den største svakheten, slik de ser det, er at finansieringen utmåles på bakgrunn av to år gamle regnskapstall. Det gir en forsinkelse i at kostnadsdrivende krav som innføres, ikke dekkes før to år senere.

I tillegg er det en utfordring at det kommunale snittet beregnes ut fra barnehager som har ulik finansiering. For eksempel koster det mer å drive små barnehager i utkanten av en kommune.

Men regjeringens forslag til løsning, er alt annet enn god, ifølge de tre:

– Vi mener det foreslåtte regelverket bryter med prinsippet om likebehandling, er byråkratiserende, skaper uforutsigbarhet og skalper utrygghet for foreldre og barn, som også mister valgfriheten.

Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti vil:

  • Beholde et statlig regelverk for hvordan tilskudd skal utmåles.
  • Åpne for tilpasninger hvor enkeltbarnehager, kommunale eller private, med svært avvikende finansiering kan trekkes ut av snittberegningen i en kommune.
  •  Vurdere et eget eiendomstilskudd til erstatning for kapitaltilskuddet, basert på nasjonale regler.
  • Innføre samtidig finansiering ved endringer i kravene til barnehagene.
  • At kommunene bruker sikkerhetsventilen for pensjonsutgifter, slik intensjonen var.

Stor usikkerhet i nær framtid

Forslaget om å gi kommunene adgang til å redusere antall plasser i private barnehager, strider mot foreldrenes valgfrihet og skaper en usikkerhet om hva slags barnehage som skal drives i framtiden, mener Raja, Jønnes og Ropstad.

«Usikkerheten vil være spesielt stor i nærmeste framtid, fra loven er innført. Da kan kommunene med to års varsel redusere antallet plasser drastisk», skriver de i notatet.

Raja, Jønnes og Ropstad viser til at private barnehager i dag er prisgitt søkere, hvilket gir god grunn til å levere et så godt tilbud som overhodet mulig.

Regjeringens forslag er at kommunene hvert tiende år skal kunne kutte kapasiteten i barnehagene, så lenge det varsles to år på forhånd. Med en slik tiårshorisont, vil mange kommuner «sikre seg» mot å ha for mange plasser, og dermed trekke ned de private når de kan, poengterer den borgerlige trioen.

«Samtidig vet vi at fødselstallene kan endre seg. Det gjøres hvert år grep for å få flere barn i Norge. SSB sine prognoser snur kraftig fra 2030 og varsler enda flere barn da. Da vil det være en ulykke om kommunene har tatt ned de private plassene, når de trenger dem som mest».

Høyre, Venstre og KrF vil derfor gå imot, og beholde prinsippet som at det er foreldres valg av hvilke barnehager de ønsker som styrer hvilke barnehager som får fortsette, og hvilke som må legge ned.

Ønsker ikke matbegrensning

I dag er mattilbudet en del av konseptet til mange private barnehager. For mange foreldre ligger det også en besparelse i at måltidene gis i barnehagen, fremfor å måtte tilberedes og sendes med hjemmefra med det som medfølger av matsvinn, skriver Raja, Jønnes og Ropstad.

Så mens regjeringen foreslår å lovfeste at kommunen kan gi forskrift om maksimalt nivå for kostpenger, vil ikke Høyre, Venstre og KrF gi kommunene mulighet til å begrense kosttilbudet. I stedet vil de at kostpenger skal inkluderes innenfor moderasjonsordningen som fins for foreldrebetalingen.

Dette er det tredje av grepene som de borgerlige stortingsrepresentantene vurderer som mest problematiske.

I utgangspunktet er de heller ikke for forslaget må å gi kommunene rett til å bestemme antall timer åpent daglig, og antall uker feriestengt i private barnehager. Eller å gi kommunene mulighet til å ha egne forskrifter om prioriteringer av barn ved opptak.

Begge deler fordi de mener kommunens styring av private barnehager bør skje gjennom samarbeid, heller enn pålegg.

Å gi kommunene rett til å stille vilkår (for eksempel om profil eller driftsform) ved godkjenning av nye private barnehager, vurderer de som unødvendig byråkratisering, da kommunene i praksis kan si nei i dag.

Å lovfeste at kommunen kan gi forskrift om pedagogisk bemanning og annen relevant kompetanse ut over nasjonale regler, mener imidlertid trioen at kan være fornuftig, så lenge det finansieres av kommunen hos de private barnehagene også.

Signal til regjering og velgere

– Hvorfor har dere gått sammen om dette notatet?

– Det er rett og slett fordi vi synes det er viktig å stå sammen i denne saken. Vi er et klart alternativ til det regjeringen foreslår. Vi synes de går altfor langt og raserer verdens beste barnehagesektor, og vi vil stå sammen om merknader når saken skal behandles av Utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget, svarer Kari-Anne Jønnes til barnehage.no.

– Vi har egentlig en forventning om å bli invitert til reelle forhandlinger. Barnehageforliket har stått seg bra i 20 år, og vi er enige om at det trengs justeringer for å tilpasse det til dagens situasjon. Men det må skje på en måte som ikke raserer sektoren, fortsetter hun.

– Ved å gå ut sammen, synliggjør vi felles meninger og felles forventninger. Det er et tydelig signal til regjeringen. Og også en viktig beskjed til velgerne, så de vet hvor de har oss.

– Hvor avgjørende vil du si at utfallet av den pågående prosessen kan bli for barnehagesektoren?

– Jeg mener det er helt avgjørende, for hvis regjeringens forslag skulle gå gjennom slik som det foreligger, fjerner de to av de tre viktigste punktene som lå til grunn for barnehageforliket: foreldres valgfrihet og likebehandlingen av barnehager. Det siste var lav og lik pris, og det er oppfylt. Men de to andre, som jeg mener er selve grunnlaget for suksessen, vil bli fjernet.

Avslutningsvis føyer Jønnes til at hun oppfatter det som at regjeringen med sitt forslag til nye regler, skyver kommunene foran seg:

– De mener at hver enkelt kommune skal håndtere det betydelige arbeidet og det juridiske ansvaret når en fjerner nasjonalt regelverk. Det mener jeg er en ansvarsfraskrivelse. Det betyr egentlig at regjeringen sier til kommunene at dette får dere ordne opp i, og så står en igjen med nasjonale retningslinjer, uten å sørge for et nasjonalt regelverk som setter kommunene i stand til å oppfylle.

Her kan du lese hele notatet: 

Powered by Labrador CMS