Ordfører Anja Hovland tilbrakte en dag i Slettebø barnehage nylig, for å lære mer.Foto: Eigersund kommune
Ordføreren hospiterte i barnehagen: – Kanskje vi bør tenke alternativt?
Hun er opptatt av tidlig innsats, Eigersund-ordfører Anja Hovland (H). Egen yrkesbakgrunn får henne til å tenke på særlig ett mulig tiltak for sektoren.
– Det var kjempekjekt, først og fremst. Hensikten med
hospitering er å lære mer og snakke med de som jobber der man kommer. Som politikere
sitter vi og tar avgjørelser på barnas vegne, og det er bra med større innblikk
i hvordan de har det. Både på godt og vondt, sier Hovland.
I kjernetiden
I Slettebø barnehage tilbrakte hun timene mellom 9 og 14,
torsdag 9. januar.
Barnehagen har omkring 80 barn, fordelt på seks avdelinger i
to bygninger som ligger tett på hverandre. Den ene oppført i 2000, den andre i
2015, på en tidligere gartneritomt nord for Eigersund sentrum.
– For meg var det fint å være til stede og få oppleve den
fantastiske hverdagen, med læring, lek og måltider. Og så snakke med de ansatte
om deres arbeidshverdag, oppsummerer ordføreren.
Barna tilbrakte mye tid med utelek i snøen denne dagen.Foto: Eigersund kommune
Hun ble tatt imot av styrer Marianne Skarås, og rakk å være med
på både utelek, måltid og personalets pauser. Både i huset der småbarn holder
til, og hos 3-6-åringene i nabobygget.
– Det kom en hyggelig e-post, og vi svarte ja på
henvendelsen med det samme. Vi syntes det var veldig kjekt at hun viste
interesse, sier Skarås.
Pilot-status
Om hva som opptok de ansatte, og hvilke inntrykk hun tok med
seg, sier ordføreren:
– Litt det samme som det vi hører på nasjonalt hold. At det
er et svært givende yrke, som gir mange gode opplevelser. Men også at det er
mange krav. Det er en kabal som skal gå opp med plantid og annet, og så vet vi at
det er vanskelig å få tak i vikarer. Det slites det med i hele landet.
Annonse
Et naturlig samtaletema ble foreløpig status i et pågående
forsøk med en ekstra stilling i en av kommunens barnehager, med mål om å se
effekt på sykefravær og tidlig innsats.
– Vi har hatt en foreløpig evaluering, og så blir det
interessant å følge piloten videre for å se om dette er noe vi bør vurdere. Det
er ikke nødvendigvis sånn at økt bemanning reduserer sykefravær, men om tidlig
innsats tenker vi som så; at jo tidligere du kommer inn, dess mer kan du
forebygge forhold som kan bli mer ressurskrevende på et senere tidspunkt, sier
Hovland.
Tror på yrkesfag
Hennes egen yrkesbakgrunn fra videregående opplæring, ble særlig
aktuell da samtalen i barnehagen kom inn på rekruttering, herunder utdanning og
karrieremuligheter.
Som tidligere kontaktlærer, rådgiver og avdelingsleder for
helse og oppvekst, har Hovland vært tett på blivende barne- og
ungdomsarbeidere. Og hun har gjort seg noen tanker om hvilket utgangspunkt et slikt
løp gir, sammenlignet med ren studiespesialisering.
– Ett år helse- og oppvekstfag, ett år barne- og
ungdomsarbeiderfag. Fulgt av to år som lærling i barnehage. Det gir noen
knagger som en elev på studiespesialisering ikke har, noe jeg mener bør
anerkjennes i større grad enn i dag.
- Kanskje vi bør tenke alternativt? spør Eigersund-ordføreren.
Y-vei inn på studiet
Hun sikter til muligheter for videre utdanning, for dem som
ønsker.
– Per i dag er man nødt til å ta studiespesialisering eller
et påbygningsår, dersom man vil fortsette med å ta barnehagelærerutdanningen
etter fire år med videregående opplæring.
Anja Hovland (H) er ordfører i Eigersund.Foto: Arne Ove Østebrøt
Den andre muligheten er å arbeide i barnehage i fem år og
til man når en alder av 25, for å kunne søke på bakgrunn realkompetanse.
Hovland ser gode grunner for å lempe på kravet til
studiekompetanse for de som allerede har tatt fagbrev som barne- og
ungdomsarbeidere.
- Jeg synes vi skulle vurdert en Y-vei inn til
barnehagelærerutdanningen, slik vi har innen enkelte andre studieretninger. Det
kunne bidratt til at flere tok barnehagelærerutdanningen, og at enda flere av
de som begynte, gjorde det med erfaring fra arbeid i barnehagen, argumenterer
hun.
– En egen rase
Styrer Skarås deler troen på mer fleksibilitet i utdanningen,
men trekker fram enda et perspektiv:
– Jeg kunne ha ønsket meg en barnehagelærerutdanning hvor
man kunne velge flere ulike retninger underveis, som åpnet for flere
karriereveier, og for andre typer stillinger enn styrer, pedagogisk leder eller
skolefritidsleder, forklarer hun.
Muligheten til å diskutere både dette og andre tema med
ordføreren, satte hun pris på.
– Jeg hadde en del på hjertet, og hun var veldig
interessert. Det ble en god dialog, sier Skarås, som ellers kom inn på tema som
emosjonell belastning, og ansatte som «står i spagaten».
– Det er veldig mange gode folk som strekker vaktene og er
positive. Barnehagefolk er en egen rase, og de er gode til å stå på. Men de kjenner
nok på at de ikke får gitt så mye som de hadde ønsket, og sett og hørt alle
ungene i en travel hverdag.
Slettebø barnehage består av to hus tett i tett, ett for småbarn og ett der 3-6-åringene holder til.Foto: Eigersund kommune
Dannelsesreisen
Tiden ordføreren fikk på avdeling, og ikke minst utendørs
denne snørike januardagen, ble tilbrakt med fokus med barna. Også de så ut til
å sette pris på gjesteopptredenen.
– Jeg hadde ikke ordførerkjedet eller noe slikt, så for de
yngste barna var jeg en ekstra voksen. Det var fint å se hvor tillitsfulle de
var. Noen av de eldste hadde sett meg under julegrantenning, så da ble jeg møtt
med «jeg kjenner deg». Det var litt stas, sier Hovland.
Selv om hun poengterer at man ikke får inngående kjennskap
om barnehagen av å være fem timer på hospitering, er det hennes opplevelse at
besøket ga utbytte.
– Det er nyttig å ha vært der, fått kjent litt på hvor skoen
trykker, og hva ansatte står i. Barnehage er noe av det jeg er opptatt av, og
som jeg i løpet av mitt politiske virke har satt meg godt inn i. Nettopp fordi
jeg tenker tidlig innsats, lek og læring er så viktig. Barnehagen er første del
av dannelsesreisen og opplæringen til barn, avrunder Hovland.