Friluftspedagogen Linn lager cider til foreldrene i Solskogen.

Velkommen til et annerledes foreldremøte

Foreldremøter er ikke hva det engang var. Og takk for det! – Vi var lei av glissent oppmøte og måtte tenke nytt, sier styrer i Trålveien Læringsverkstedet barnehage i Bodø, Linda Jensen Horn.

Publisert Sist oppdatert

Da Trålveien Læringsverkstedet barnehage i Bodø startet på et nytt barnehageår, hadde de lyst å tenke nytt om de tradisjonelle foreldremøtene. De ville gjerne aktivisere foreldrene og var lei av møter der styrer sto foran en lite engasjert gruppe foreldre og øste ut informasjon som egentlig kunne vært sent som brev.

– Dette blir det lite kommunikasjon og samarbeid av. Deretter har foreldrene gjerne splittet seg opp til de ulike avdelingene for mer enveis informasjon. Enkelte avdelinger har hatt godt oppmøte og andre har hatt to til tre foreldre. Vi ønsket å stå frem som en enhet, og vise foreldrene hvordan vi jobber med fagområdene med ungene deres i hverdagen, sier styrer i Trålveien Læringsverkstedet barnehage, Linda Jensen Horn.

Dermed satte de ansatte i gang med å forberede temaene på personalmøter og i grupper. De lagte et opplegg som foreldrene kunne delta i og tok for seg kreativitet, natur, Hjerteprogrammet (Læringsverkstedets eget pedagogiske opplegg), språk og matematikk.

(Sjekk bildeserien over for inspirasjon).

Lanserte barnepass

– I tillegg har vår matansvarlig planlagt sammen med en kollega hva som skulle representere kostholdsplanen til Læringsverkstedet, «Et godt måltid» som en avslutning på møtet, sier Jensen Horn.

Dessverre har det sjeldent vært noe godt oppmøte på foreldremøtene til Trålveien – som sikkert mange andre barnehager kjenner seg igjen i.

– Når vi først skulle legge så mye tid og energi i planlegging og gjennomføring, måtte vi også sikre oss at det faktisk kom mange foreldre. Slik kom forslaget om barnepass under selve møtet. Så vi hang opp lapper hvor foreldre kunne melde seg på med antall voksne og pass til antall barn, sier styreren.

Overveldet over oppmøtet

Foreldrene måtte også melde avbud om de ikke kunne komme. Slik fikk begge foreldrene mulighet til å stille, og det løste også problemet for dem som ikke hadde stor tilgang på barnevakt. Hele personalgruppen fikk hver sine ansvarsområder og alle var dermed aktive under hele møtet.

Og hva skjedde? Jo, foreldrene strømmet på.

– Vi var overveldet over hvor mange som også benyttet seg av tilbudet om barnepass. Vi startet klokken 17 med en kort felles informasjonsbit, og så fikk alle velge seg en fargeblyant hver. Slik ble de naturlig delt i fem ulike grupper; rød, blå, grønn, lilla og oransje. Læringsvennene våre tok dem med i de første gruppene, og deretter ble de loset videre med sola til de hadde vært innom alle områdene. Figuren «Hjertrud» (fra Hjerteprogrammet. Journ. anm) tok dem med i grillhytta hvor det ble holdt en hjertesamling, forklarer Jensen Horn.

Innføring i pedagogikken

På matematikkstasjonen hadde figuren «Telle-Tariq» lagt til rette for matteoppgaver og en innføring i hverdagsmatematikk. På formingsstasjonen ville figuren «Farge-Paletta» at foreldrene skulle finne frem sin kreative side og lage seg selv i selvvalgt materiale. Også gjenbruksmateriale. På naturstasjonen møtte foreldrene «Ute-Mons2, som samlet gruppa i Solskogen, hvor det var tent bål og varm sider ble servert. Her fikk også foreldrene en innføring i hvordan barnehagen bruker referanseområdene og de mulighetene som ligger der.

Og til slutt hadde figuren «Rime-Rolf» en fin samtale med foreldrene om språk, og hva de la i begrepet språkutvikling. Her fikk foreldrene også delta i en lytteøvelse, tegn-til-tale og en sang. Alt foregikk ute på barnehagens uteområde og i skogen rett ved, slik at det var kort vei å gå imellom de ulike områdene.

Ba om tilbakemelding

Inne var det personal som hadde med seg en gruppe barn og lagde mat på kjøkkenet. Ivrige små hender hjalp til med å kutte og servere.

– De eldste barna fikk også se film på storskjerm sammen med ansatte. De aller yngste boltret seg sammen på en avdeling for seg selv, med mye kos fra de ansatte, legger styreren til.

Etter at foreldrene hadde vært igjennom samtlige grupper ble de samlet rundt et langbord ute, som var kledt med papir. Nå skulle de få ta i bruk fargeblyanten sin ved å gi barnehagen tilbakemelding på hvordan opplevelsen deres hadde vært.

– Dette kunne være i form av tekst, tegning, rim, eller hva de måtte ønske. Vi fikk utrolig flotte tilbakemeldinger! Og det var kjempegøy å kunne rulle dem sammen og ta vare på dem til senere bruk. Vi fikk masse skryt for barnepass, og samtlige ytret at dette var kjempegøy og lærerikt, forteller Jensen Horn fornøyd.

Betyr mye for de ansatte

– Hva betyr det for de ansatte å bli involvert på denne måten?

– De har gitt tilbakemelding på at de føler seg mer betydningsfulle. Noen har gruet seg litt for å presentere i gruppene til foreldre, men de har i etterkant følt en veldig mestring og glede over at alt gikk så flott, sier styreren.

Følg barnehage.no på Facebook og Twitter.

Og papirrullene fra foreldrene var en fryd å lese:

«Positivt med ny vri på foreldremøte, veldig bra! Spesielt positivt med å ta md barna slik at begge foreldre får delta.»

«Fint å se skogen/steder vi ikke har sett. Da er det lettere å snakke med ungene om det.»

«En positiv og innholdsrik måte å holde et foreldremøte på.»

Det ble til og med tilbakemelding i form av rim:

«Til barnehagen vi dro, for å få litt info. Vi fikk leke, bygge og synge. Det var nesten så det begynte å gynge. Det ble en hyggelig stund. Jeg fikk et smil om min munn»

Til slutt kom ungene ut til foreldrene for å nyte sin kveldsmat sammen ute. På menyen sto det laksesodd, vegetargryte, hjemmelagde tortillachips og dessert med friske bær, fløte og honning.

– Selve arrangementet varte fra klokken 17 til 19.30, og det var akkurat passe. Så var det rett hjem og i seng!

Har du tips til et godt foreldremøte? Del i kommentarfeltet under eller send oss ditt tips til red@barnehage.no.

Powered by Labrador CMS