Katrine M. Fagereng står bak bloggen Barnehagetanta som hun har drevet siden 2012.
Blogg
Katrine M. Fagereng står bak bloggen Barnehagetanta som hun har drevet siden 2012. (Foto: Mariell Tverrå Løkås/Privat)

Hvordan få til gode utviklingssamtaler?

Hvordan kan man best utnytte tiden og få mest ut av samtalen med foreldrene? Det har Kathrine Mathilde Fagereng noen innspill på.

  • Blogg

Det er høst og flere er sikkert godt i gang med foreldresamtaler/utviklingsamtaler.

Utviklingsamtaler er et begrep som skolen bruker, og som barnehagen nå er i ferd med å bytte mot begrepet foreldresamtaler. I løpet av et barnehageår skal foreldrene få tilbud om to utviklingsamtaler på rundt 30 minutter der vi snakker sammen om barnets utvikling hjemme og i barnehagen.

I løpet av barnehagehverdagen får vi vanligvis ikke så mye tid til å snakke med foreldrene, annet enn litt kjapt om praktiske ting og gjensidig tilbakemeldinger om hvordan barnet har det hjemme og i barnehagen, og da er det godt å få litt mer tid til å snakke sammen.

I rammeplanen står det: «Samarbeidet mellom hjemmet og barnehagen skal alltid ha barnets beste som mål. Foreldrene og barnehagens personale har et felles ansvar for barnets trivsel og utvikling».

Her er noen tips til hvordan man kan gjøre det: 

Noen uker før samtalene starter henger vi opp skjemaer med dato og tidspunkt som passer best for oss, der foreldrene får muligheten til å sette seg opp på tidspunktene som passer best for dem. Hvis ingen av tidspunktene passer, så finner vi det sammen.

Er det noe foreldrene elsker, er det å se bilder av barnet fra barnehagehverdagen. Noen glimt av barnet i ulike settinger, sammen med andre barn. Jeg pleier å plukke ut noen snakkebilder som jeg kan snakke om sammen med foreldrene. Det kan godt henge sammen med ulike punkter som jeg har satt opp i utviklingsamtalen, som belyser noe av det jeg ønsker å formidle der.

Dette trenger ikke å ta mye tid, jeg redigerer ikke bildene og lager heller ingen video av det. Jeg plukker ut bilder av barnet og legger bildene i egne mapper med barnets navn, også trykker jeg gjennom bildene på datamaskinen under samtalen.

Før utviklingsamtalen sender vi ut et skriv til foreldrene med spørsmålene vi skal gå igjennom i samtalen. Jeg informerer foreldrene om at vi får mye mer utbytte av samtalen hvis de også er forberedt. Dette skrivet får de i god tid før samtalene starter.

Ofte har foreldrene mistet skrivet eller glemt å forberede seg, så det er lurt å minne de på det i forkant av samtalen.

Det er ikke heldig at vi tar opp ting med foreldrene som de burde hatt en anelse om på forhånd. Hvis du skal ta opp noe spesielt med foreldrene, så informer om det på forhånd slik at de kan forberede seg på det. Samtalene blir også bedre når foreldrene har fått tenkt seg om og er forberedt.

Slipp foreldrene til under samtalen, det er viktig at vi kan snakke om vi ser det samme barnet i barnehagen som foreldrene ser hjemme.

30 minutter går som regel alt for fort, og det er mye som skal sies på disse minuttene, men det er fortsatt viktig at det blir en gjensidig dialog for barnets beste.

Dette innlegget ble opprinnelig publisert på bloggen Barnehagetanta. Der finner du også to ulike skjema som kan være til hjelp for utviklingssamtalen

Debatt

Til toppen