Gründerne bak Mattemaur Toril Strømmen (t.v) og Rita Aarø viser fra det pedagogiske mattespillet Mattemaur. Bak de magnetiske brikkene, er mengder som barna skal telle og så velge hvilket tall som hører hjemme der.

Leker seg til mestring

Synes barn at tall er kjedelig? – La dem bevege seg mens de lærer, sier gründerne av Mattemaur.

Publisert Sist oppdatert

Som lærere i småskolen, hadde Rita Aarø og Toril Strømmen sett seg leie på manglende pedagogisk læringsmateriell for de yngste elevene. Å sitte i ro og lære, er en stor utfordring for mange fem, seks- og sjuåringer, og etter en stund klarer de verken sitte stille eller tilegne seg kunnskap.

- Så mister de fokus og læringen stopper, sier Aarø.

Det var slik Mattemaur ble født. I utgangspunktet laget de to lærerne verktøyet for eget bruk. De kunne ikke forstå hvorfor barn skulle presses inn i en læringssituasjon der de ikke lærer.

Stor interesse

- Så ballet det på seg. Interessen økte og nå produserer vi altså for salg, sier Aarø med et stort smil.

Som følge av interessen har de begge gått ned i stilling som lærere for å forvalte bedriften.

- Men vi kommer ikke til å slutte som lærere. Det er viktig å holde kontakten med praksisfeltet, sier Aarø.

Aktiv i læringsprosessen

Hva er Mattemaur? Det er et pedagogisk mattespill som passer for barn fra førskolealder og oppover. Det kan brukes både ute og inne og gir barn trening i addisjon og subtraksjon. Mengdetrening som lek, altså.

- Det kan brukes som lotto for de yngste barna. Og også som stafett, med tidtaking og mer. De litt eldre barna synes det er gøy å ta tiden på seg selv og konkurrere med seg selv, forklarer Aarø.

Verktøyet gir barn muligheten til å være aktive i læringsprosessen.

Øker interessen for realfag

- Da vi testet Mattemaur, skulle barna løse oppgavene mens de satt ved pulten. Spesielt guttene ble kjapt ferdige og ville gå fra bordet. Da ba Toril om å la dem forsøke på nytt, men denne gangen la de spillene på gulvet og ba barna samle seg. Det viste seg at de slett ikke var ferdige. De trengte bare å bevege seg. Og med spillet på gulvet, lekte de om og om igjen, mens de bevegde seg rundt og kommuniserte med hverandre, sier Aarø.

- Dette er en flott måte å øke interessen for realfag allerede i barnehagen! Om barna vet at nå skal de inn i matteland der de får leke og utfolde seg, får de positive matteopplevelser og opplever mestring. Det er det vi trenger for at barn ikke skal gå lei av tall før de er ferdig med barneskolen, sier Strømmen.

- De vet at når det er mattelek får de gjøre noe praktisk. De skal ikke sitte stille og fokusere på å være stille, sier Strømmen.

Motivasjon og mestring

- Det er viktig å finne ut hva som motiverer det enkelte barn og la dem gjøre dette. Og Mattemaur fungerer utmerket som dem som synes tall og mengder er litt vanskelig også, legger Aarø til.

- Realiteten er at vi trenger barn og unge som er glade i realfag. For å få det til, er motivasjon og mestring avgjørende.

- Derfor laget vi Mattemaur, sier Aarø som kan melde om strålende tilbakemeldinger så langt. Nå gleder de seg til å tilby spillet til barnehager og håper på god respons også der.

Gründerne legger til at det er bruksanvisning bak hvert brett, samt intruksjonsvideo og tips på hjemmesiden.

Les mer om Mattemaur her.

Om Mattemaur:

  • Våren 2011 mottok Mattemaur NTNUs realfagspris for arbeidet med praktisk matematikk i skolen.
  • Toril Strømmen er allmennlærer, opprinnelig fra Horten, og har arbeidet ved Halsan barneskole i Levanger siden 1998. Fra høsten 1996 og ut skoleåret 1998 arbeidet Toril med voksenopplæring og ved Nesset ungdomsskole i Levanger.
  • Rita H. Aarø er allmennlærer og spesialpedagog, opprinnelig fra Molde, og har arbeidet i barneskolen siden høsten 2000. De første årene ved Kattem skole i Trondheim, og fra høsten 2005 ved Halsan barneskole.
  •  I 7 år har de arbeidet på samme trinn ved Halsan barneskole.
Powered by Labrador CMS