I Læringsverkstedet Støtvigenga barnehage har de for øyeblikket sju barn. Fra venstre : Eva Merete Olsen, Mona Bommerlund, Olav og Malin Øra Mathisen.

Enkelte barn har behov for ekstra oppfølging – slik har to barnehager løst det

Hva gjør man når barnet har ekstra behov for oppfølging, men barnehagen er stengt? Slik har to barnehager i Læringsverkstedet løst det.

Publisert Sist oppdatert

13. mars stengte alle landets barnehager, og de vil i alle fall være stengt til over påske. Dette har ført til utfordringer for både store og små. Hverdagen er snudd på hodet, og familiene må selv ta ansvar for å sjonglere mellom jobb, oppfølging og aktivisering av barn. For enkelte er hverdagen kanskje ekstra utfordrende. Spesielt om man har barn som har behov for ekstra tilrettelegging og oppfølging. Dette er noe som kan kreve ekstra tid og krefter fra foreldre.

– Det er viktig at denne gruppen ikke blir oversett, og vi ønsker å være der for de som trenger ekstra tilrettelegging. Vi har med tungt hjerte lest om fortvilte foreldre som føler seg overlatt til seg selv, opplyser Læringsverkstedet til barnehage.no.

En av dem som har fått ekstra tilrettelegging er sønnen til Malin Øra Mathisen, Olav. Fire og et halvt-åringen har Downs syndrom og har ekstra behov for oppfølging i hverdagen. Nå er han fire timer daglig i barnehagen. Slik kan han få den oppfølgingen han trenger.

– Dette betyr veldig mye for oss. Han er vant til å være i barnehagen og trives med de rutinene som er der. Det at han nå får et tilbud i barnehagen bidrar til at lillebroren hans får mer oppmerksomhet av oss, sier Mathisen til barnehage.no

Noe av det viktigste for henne var at han får fortsette med språktreningen.

– Det er noe han ikke er interessert i å gjøre hjemme, for han er vant med at dette er noe han gjør i barnehagen. For han er rutiner viktig, og vi klarer å opprettholde rutinene i større grad ved at han får være i barnehagen, sier hun.

 Viktig

– Vi tenker at det er viktig å kunne gi et tilbud til de som trenger det når vi er i den situasjonen vi er i.

Det sier Roger Olsen. Han er styrer i Læringsverkstedet Støtvigenga barnehage. I første omgang sørget barnehagen for å gi et tilbud til familier som hadde foreldre med samfunnskritiske funskjoner.

– Men vi diskuterte hele tiden også mulighetene for å gi tilbud til andre barn som vi tenker at trenger det. Dette er en balansegang for oss som barnehage. På den ene siden skal man gjøre sitt for å holde barnemassen nede på grunn av smittevernstiltakene som er satt i gang, men på den andre siden skal vi klare å ivareta dem som har behov.

Normalt er det 71 barn som går i barnehagen, for øyeblikket gir barnehagen et tilbud til syv barn. I tillegg til dette ringer de rundt til alle familiene.

– Det sendes også ut informasjon, de ansatte sender brev, og vi gir tips til ulike formingsaktiviteter som kan gjøres hjemme. Vi er en barnehage som har et stort fokus på nærmiljø og natur, så vi har også sendt ut forslag til turaktivteter og oppgaver som barna kan gjøre på turen.

– Hvordan er hverdagen i barnehagen nå?

– Vi er veldig mange færre barn og ansatte, og det er et helt annet tempo i hverdagen enn hva det vanligvis er. Vi etablerer oss på en avdeling om gangen og flytter oss litt rundt uke etter uke, slik at vi kan få vasket ned og desinfisert. Det er også mye uteaktiviteter, som er et smittevernstiltak i seg selv.

Språktrening

I Bodø jobber Marita Marvold Kolin. Hun er pedagogisk leder i Læringsverkstedet Trålveien Idrettsbarnehage. Her er det flere barn som har behov for spesialpedagogisk oppfølging.

– De barna som trenger oppfølging, har kanskje enda mer behov for det nå.

Blant annet har hun ansvar for språktrening for ett av barna som skal begynne på skolen til høsten. Her ble løsningen å ha daglige videosamtaler.

– Her fant vi sammen med foreldrene en løsning på hvordan vi kunne gjøre det best mulig. Og også barnet ble hørt og var positiv.

Kolin har blant annet tatt med seg noe spesialpedagogisk materiell hjem. I tillegg har hun delt noen spill som egner seg.

– Men det er viktig at vi snakker sammen hver dag for å ha en daglig oppfølging. Da kan vi øve sammen på begrepene, og det blir som den daglige øvingen, bare på video.

Også foreldrene har fått materiell hjem, i tillegg til muligheten for å låne iPad slik at de skal kunne ha de riktige tekniske hjelpemidlene med appene som brukes i den spesialpedagogiske opplæringen.

– For oss er det viktig å være fleksible og strekke oss langt for å gi barna et så godt spesialpedagogisk tilbud som mulig.

Powered by Labrador CMS