Barna i Kulturparken FUS barnehage er vant til å få prøve ut forskjellige estetiske arbeidsmåter. Her tegner de selvportretter med tusj, som de skal få male over etterpå.
barnehagedagen
Barna i Kulturparken FUS barnehage er vant til å få prøve ut forskjellige estetiske arbeidsmåter. Her tegner de selvportretter med tusj, som de skal få male over etterpå. (Foto: Silje Wiken Sandgrind)

- Barn trenger å bruke alle sansene sine for å lære, og da er det veldig viktig også å få med de estetiske fagene

I Kulturparken FUS barnehage legges det vekt på at barnas skapertrang skal få blomstre. – Det fine med estetiske aktiviteter er at det ikke finnes noen fasit, sier pedagogisk leder Maren Løken.

Tirsdag markeres Barnehagedagen i barnehager over hele landet. Tema i år er kunst, kultur og kreativitet i barnehagen, med slagordet «La meg skape!»

I Kulturparken FUS barnehage i Oslo, er de opptatt av at de 70 barnehagebarna skal få mange muligheter nettopp til å skape. Enten det er gjennom å gå på lydjakt og ta opp spennende lyder, lage en diger drage som kan henge i taket, blande farger i søledammene ute eller andre spennende aktiviteter.

– Vi ønsker å gi barna mange forskjellige verktøy som de kan uttrykke seg gjennom estetisk, sier pedagogisk leder Maren Løken på avdeling Miramarmora.

– Vår mening er at den estetiske dimensjonen er veldig viktig i barnas liv, i forhold til å utvikle seg til et helt menneske. Barn lærer på ulike måter. De trenger å bruke alle sansene sine for å lære og da er det veldig viktig også å få med de estetiske fagene. Dette med «å skape» handler om å gå ut i det ukjente, teste ut og prøve noe nytt. Det er veldig nært opp til barns lek, for leken er også en arena hvor barna kan teste ut ting, legger daglig leder Kristin Nyberg til.

Musikk og forming

Barnehagen som ligger et steinkast unna kulturinstitusjoner som Munchmuseet, Miniøya og Øyafestivalen, har musikk og forming som sine hovedområder og jobber med rammeplanen gjennom dette.

– Vår filosofi er å ha ansatte i barnehagen som først og fremst gløder for leken, som er det aller viktigste i barnehagen vår, men også for musikk og forming slik at de kan inspirere barna og gi dem ideer og opplevelser, sier den daglige lederen.

– Vi blir også veldig glade hvis vi finner igjen noe av det vi prøver å inspirere dem til i barnas lek, fortsetter Nyberg.

Saken fortsetter under bildet.

Daglig leder i Kulturparken FUS barnehage, Kristin Nyberg. Foto: Silje Wiken Sandgrind

Bruker snøen som lerret

De ansatte i Kulturparken FUS ønsker at alle barna – fra yngst til eldst – skal få leke seg med en stor variasjon av estetiske uttrykksformer og materialer.

– Det legges vekt på å bruke masse ulike materialer, teknikker og verktøy slik at hvert enkelt barn kan finne noe som fenger dem, sier den daglige lederen.

Om Barnehagedagen:

  • Det er Utdanningsforbundet, Fagforbundet og Foreldreutvalget for barnehager (FUB) som står sammen om Barnehagedagen.
  • Formålet med dagen er å synliggjøre hva barna får oppleve, erfare og lære i barnehagen.
  • I år markeres Barnehagedagen tirsdag 13. mars, under slagordet «La meg skape!» Hensikten med årets temavalg er å rette søkelyset mot barnas skaperevne som en kilde til, og resultat av, lekeglede og lekeevne. 
  • Det er 14. året dagen markeres.

(Kilde: fubhg.no)

Å male kan man for eksempel gjøre med mange forskjellige redskap og på ulike underlag – også på snø. I løpet av vinteren har barna malt mye i snøen på uteområdet til barnehagen.

– Vi har bygget en lang snøorm og flere snømenn. Barna har brukt flasker med hull i, fylt med en blanding av maling og vann, og sprayet maling på snøen. Det har vært veldig populært. Hele uteområdet vårt har vært dekorert med forskjellige farger i vinter, forteller pedagogisk leder Maren Løken.

– Vi prøver å ta med en del av det vi holder på med ut fordi vi synes det er viktig at barna får være mye ute og ha god plass å boltre seg på, opplyser Kristin Nyberg.

Lages mye lyd

Den daglige lederen mener også musikk er et flott verktøy som gir barna muligheter til å både skape og ikke minst kommunisere.

– Musikken er fin å bruke for de barna som mangler språk. Den er veldig kontaktskapende og skaper samhold, sier den daglige lederen.

Saken fortsetter under bildet.

Pedagogisk leder Maren Løken. Foto: Silje Wiken Sandgrind

Barnehagen har et eget musikkrom som de bruker så ofte som mulig, opplyser barnehagelærer Maren Løken.

– Vi prøver også å ha mye instrumenter tilgjengelig på avdelingene som barna kan ta i bruk når de ønsker. Det lages mye lyd her, sier hun med et smil.

– Ofte har vi musikksamlinger og musikkgrupper der barna blant annet får utforske forskjellige instrumenter. Nylig hadde vi om De tre bukkene Bruse og testet ut sammen med barna hvilket instrument som kunne passe til hver bukk, forteller Løken.

– Gi plass til barnas initiativ

Den pedagogiske lederen mener det er flere ting man bør reflektere over når man skal ha estetiske aktiviteter i barnehagen.

– Man må se på hva barna viser interesse for. Er det et tema eller et kunstnerisk uttrykk som fenger de fleste?

– Det er også viktig at man ikke er fast bestemt på at aktiviteten skal gjennomføres på én bestemt måte. Det kan skje ting underveis, for eksempel at barna plutselig får en impuls på at de har lyst til å male med hendene istedenfor med pensel. Det er viktig å være åpen for at barna kan ha egne ideer om hvordan de har lyst til å løse oppgaven, råder Løken.

Barnehagelæreren mener samtidig at barna selv bør få bestemme når de er ferdige.

– Det viktigste er at barna skal få muligheten til å skape, ikke at vi voksne får gjennomført aktiviteten akkurat slik vi hadde tenkt på forhånd. Hvis rammene rundt en aktivitet er for strenge og man sier til et barn som føler seg ferdig at det ikke er ferdig, vil man kvele den kreative prosessen og det kan hende at barnet får en dårlig erfaring med denne aktiviteten, sier Løken.

Det fine med estetiske aktiviteter er nettopp at det ikke finnes noen fasit, mener den pedagogiske lederen.

– Maling, tegning, fargelegging med kull – det er ingen som løser oppgavene likt. Det er det som er så bra med slike aktiviteter. Man skal finne sin egen måte å gjøre det på, sier hun.

Saken fortsetter under bildet.

– Vi ønsker å gi barna mange forskjellige verktøy som de kan uttrykke seg gjennom estetisk, sier pedagogisk leder Maren Løken på avdeling Miramarmora. Foto: Silje Wiken Sandgrind

Har sin egen festival

Når man er kulturbarnehage og nærmeste nabo til Tøyenparken som hver sommer huser både Miniøya og Øyafestivalen, er det kanskje ikke så overraskende at også Kulturparken FUS har sin helt egen kulturfestival.

– Det handler litt om å hente inspirasjon fra nærmiljøet. Mange av barna våre hadde erfaring med å være på Miniøya og de snakket mye om festival. Vi prøver alltid å plukke opp hva barna er opptatt av og tenkte at vi kunne lage vår egen festival, forteller daglig leder Kristin Nyberg.

Festivalen har fått navnet Verdens beste festival og til sommeren skal den arrangeres for femte gang.

– Barna kommer med forslag til aktiviteter og de lager festivalbånd og plakater. Vi bruker mye tid på planlegging, sier Nyberg.

– Vi har måttet utvide festivalen fra én til to dager fordi det var så mange ideer at vi ikke fikk plass til dem på én dag. I løpet av festivalen gjør barna mange forskjellige aktiviteter, og vi prøver også å involvere barnas familier. Vi har blant annet hatt foreldreband, en bestefar har holdt fysikkshow med tørris og vi har hatt besøk av en onkel som er flammesluker, sier den daglige lederen.

Under festivalen pleier barnehagen også å tilby ansiktsmaling – med en liten vri.

– Det vanlige er jo at de voksne sminker barnas ansikter, men hos oss er det barna som sminker foreldrene sine. Det pleier å være noen herlige fjes som vandrer rundt her, sier Nyberg og smiler.

Saken fortsetter under bildet.

Barna bruker speil som hjelpemiddel når de skal tegne sitt eget ansikt. Foto: Silje Wiken Sandgrind

Klar for å feire Barnehagedagen

Festivalen arrangeres i juni. Før den tid gleder barn og ansatte i Kulturparken FUS seg til å markere Barnehagedagen.

– Vi skal spenne opp flere store laken på uteområdet vårt som blir til store lerret. Så skal barna få male på dem sammen med foreldrene sine, forteller pedagogisk leder Maren Løken.

– Det blir veldig spennende, avslutter hun.

PS: Skal dere gjøre noe spennende for å markere Barnehagedagen? Send gjerne bilder og en kort beskrivelse av hvordan dere har markert dagen til red@barnehage.no!

Debatt

Til toppen