Ser ulikt på app-bruk i barnehagen

Tidsbesparende eller tidstyv i hverdagen? Diskusjonen går i Oslo.

Publisert

– Mange foreldre er veldig fornøyde med at vi bruker app, men de ser ikke den andre siden. De ser ikke at det tar veldig mye tid fra barna. Det skulle jeg ønske at flere tenkte på.

Det sier Merve Kutluca, pedagogisk leder i en av Alnas barnehager og leder for Utdanningsforbundets bydelslag til Avisa Oslo (krever abonnement).

Barnehageansatte bruker ulike apper for å loggføre i barnas hverdag, for eksempel hvilke aktiviteter de er med på, og til å sende bilder til foreldrene. På den måten ivaretas dokumentasjonskravene, og foreldre holdes oppdatert.

– Noen kan jo mene at digitaliseringen har effektivisert driften, men det går på bekostning av tiden med barna. I det vi begynner med en aktivitet, må vi kanskje dokumentere det. Da er det frem med telefonen og legge ut bildene, sier Kutluca til avisen.

Hun beskriver en hverdag der appen må fram flere ganger i løpet av dagen, blant annet til beskjeder til og fra foreldre.

– Apper som eksempelvis Vigilo benyttes hovedsakelig til å registrere barn inn og ut, og når beskjeder skal gis foreldre/foresatte. I den perioden barn sjekkes inn og ut, kan det hende man er i appen flere ganger, men tilbakemeldingene vi sitter med, er at dette ikke oppleves forstyrrende, sier Monica Joteing, som leder Alnas barnehageenhet, til Avisa Oslo.

Tvert imot hevder hun at appen oppleves som effektiv og tidsbesparende. Ansatte må følge med om det kommer beskjeder på appen, men Joteig sier denne kommunikasjonen i praksis ikke er mer utfordrende enn å følge med på SMS-er.

Dersom man bruker appen til å sende bilder og andre oppdateringer forventes det at dette gjøres i plantid eller på tider i løpet av dagen hvor det passer best for avdelingen, poengterer barnehageenhetens leder.

MDG-nestleder Ingrid Liland mener Oslo byråd har et ansvar for å gjennomgå hvordan appene brukes – og se på om det er behov for nye retningslinjer. Overfor Avisa Oslo peker hun også på mer tradisjonelle alternativer til det digitale, som informasjonstavle eller praten med foreldrene når de henter barna.

Utdanningsbyråd Julie Remen Midgarden (H) sier det er viktig at den enkelte barnehage finner en balanse som både sikrer foreldrene informasjon, og de ansatte tid med barna – og at hun har tillit til at hver enkelt barnehage eller bydel klarer å styre dette.

Powered by Labrador CMS