Foto: Getty Images
Ser ulikt på app-bruk i barnehagen
Tidsbesparende eller tidstyv i hverdagen? Diskusjonen går i Oslo.
– Mange
foreldre er veldig fornøyde med at vi bruker app, men de ser ikke den andre
siden. De ser ikke at det tar veldig mye tid fra barna. Det skulle jeg ønske at
flere tenkte på.
Det sier Merve
Kutluca, pedagogisk leder i en av Alnas barnehager og leder for Utdanningsforbundets
bydelslag til Avisa
Oslo (krever abonnement).
Barnehageansatte
bruker ulike apper for å loggføre i barnas hverdag, for eksempel hvilke aktiviteter
de er med på, og til å sende bilder til foreldrene. På den måten ivaretas
dokumentasjonskravene, og foreldre holdes oppdatert.
– Noen kan jo
mene at digitaliseringen har effektivisert driften, men det går på bekostning
av tiden med barna. I det vi begynner med en aktivitet, må vi kanskje
dokumentere det. Da er det frem med telefonen og legge ut bildene, sier Kutluca
til avisen.
Hun beskriver
en hverdag der appen må fram flere ganger i løpet av dagen, blant annet til beskjeder
til og fra foreldre.
– Apper som
eksempelvis Vigilo benyttes hovedsakelig til å registrere barn inn og ut, og
når beskjeder skal gis foreldre/foresatte. I den perioden barn sjekkes inn og
ut, kan det hende man er i appen flere ganger, men tilbakemeldingene vi sitter
med, er at dette ikke oppleves forstyrrende, sier Monica Joteing, som leder
Alnas barnehageenhet, til Avisa Oslo.
Tvert imot hevder
hun at appen oppleves som effektiv og tidsbesparende. Ansatte må følge med om
det kommer beskjeder på appen, men Joteig sier denne kommunikasjonen i praksis
ikke er mer utfordrende enn å følge med på SMS-er.
Dersom man bruker
appen til å sende bilder og andre oppdateringer forventes det at dette gjøres i
plantid eller på tider i løpet av dagen hvor det passer best for avdelingen,
poengterer barnehageenhetens leder.
MDG-nestleder
Ingrid Liland mener Oslo byråd har et ansvar for å gjennomgå hvordan appene
brukes – og se på om det er behov for nye retningslinjer. Overfor Avisa Oslo peker hun også på mer
tradisjonelle alternativer til det digitale, som informasjonstavle eller praten
med foreldrene når de henter barna.
Utdanningsbyråd
Julie Remen Midgarden (H) sier det er viktig at den enkelte barnehage finner en
balanse som både sikrer foreldrene informasjon, og de ansatte tid med barna –
og at hun har tillit til at hver enkelt barnehage eller bydel klarer å styre
dette.