– En ting jeg synes er ganske magisk, er å sette frem lekemateriellet på spennende måter, sier Trude Anette Brendeland.
– En ting jeg synes er ganske magisk, er å sette frem lekemateriellet på spennende måter, sier Trude Anette Brendeland.

– Å skape magiske øyeblikk handler mye om å viske vekk litt hverdag

Det er mye man kan gjøre for å skape litt ekstra spenning og magi i barnehagehverdagen, mener barnehagelærer og forfatter Trude Anette Brendeland. Her er hennes tips.

Publisert Sist oppdatert

– Det å kunne by på noen overraskelser, enten i samlingsstunden eller gjennom små drypp i hverdagen, er veldig verdifullt.

Det sier Trude Anette Brendeland som kaller seg Fantasifantasten. Hun er utdannet barnehagelærer med fordypning i barnekultur og kulturformidling, og har tidligere jobbet som pedagogisk leder i barnehage.

Brendeland er brennende opptatt av lek og har i flere år holdt kurs og foredrag for barnehageansatte, blant annet om lekemiljø og samlingsstunden. Til daglig holder hun til i sitt lekeverksted og kontor ved Fantoft gård barnehage i Bergen.

Kle seg ut

Det er mye man kan gjøre for å skape litt ekstra spenning og magi i barnehagehverdagen, påpeker Brendeland.

For eksempel kan de ansatte by på litt dramatikk ved å kle seg ut og spille ulike roller.

– Når jeg holder kurs for barnehageansatte i mitt lekeverksted hender det at jeg legger inn en økt hvor jeg sender deltakerne ut til barnehagebarna som leker utenfor, ikledd tutu, med tryllestav og en liten boks med noe spennende i.

– Barna elsker det. Det holder at de voksne har kledd seg ut for at barna blir interessert og begynner å snakke med dem. «Hva har du i boksen?» spør de. Og så blir det fine dialoger som kan føre til lek, forteller hun.

Invitasjoner til lek

– En annen ting jeg synes er ganske magisk, er å sette frem lekemateriellet på litt spennende måter, sier Brendeland.

Hennes lekeverksted er fullt av slike lekeinvitasjoner.

– Mens barna leker ute kan man for eksempel sette frem alle de grønne klossene man har på en innbydende måte sammen med et bilde av en jungel. Når barna kommer inn igjen blir de kanskje inspirert til å bygge noe som har med dette å gjøre, sier hun.

Skattejakt

På barnehagens uteområde er det også gode muligheter for å lage til litt overraskelser, mener Brendeland.

– I barnehagen som mitt lekeverksted er tilknyttet, liker de for eksempel å grave ned skatter – fine steiner eller lignende – og så drar barna på skattejakt. Det graves, jobbes og filosoferes over hvor skattene kommer fra og hvordan man kan gjemme dem i tilfelle det kommer tyver som vil ta dem. Det er veldig moro, forteller hun.

Bildet er tatt i Brendeland sitt lekeverksted i Bergen.
Bildet er tatt i Brendeland sitt lekeverksted i Bergen.

Stemningsfulle samlingsstunder

Også samlingsstunden kan være en kilde til magiske opplevelser, mener Brendeland.

– Samlingsstunden har vært en del av norsk barnehagepraksis så lenge jeg kan huske, men vi bruker denne stunden forskjellig.

Hun forteller at hun selv har jobbet i barnehager som har tilnærmet seg samlingsstunden på veldig ulike måter.

– Jeg har sett kontrastene, og hvor fantastisk en samlingsstund kan være når den virkelig fungerer, sier Brendeland som har skrevet boka «Magiske samlingsstunder».

– En ting jeg oppdaget ganske raskt er at det er lurt å sette seg ned og finne ut hva man vil med samlingsstundene. Er det for å gi barna en oversikt over dagen? Er det bare en rutine? Eller er det fordi vi ønsker å gi barna opplevelser? Hvis man er opptatt av å gi barna oversikt over dagen, er det kanskje nok med et fem-ti minutters møte om dette, for eksempel mens man sitter og spiser frokost. Så kan man konsentrere seg om andre ting i selve samlingsstunden, sier hun.

Lys og lyd

Hvis man ønsker å bruke samlingsstunden til å skape magiske stunder, er det særlig to ting man kan gjøre, mener Brendeland:

– Det ene er å jobbe med prosjektarbeid i samlingsstunden. Jeg liker å bruke samlingsstunder til å lage noe der og da. Hvis vi snakker om edderkoppen, kan barna få hvert sitt garnnøste og så lager vi edderkoppspinn rundt omkring i hele rommet. Er regnbuen tema, kan vi bruke modellerkitt til å lage regnbuer. Eller vi kan male hver vår del av en eventyrskog, hvis eventyr er tema for prosjektet. Min erfaring er at slike fellesaktiviteter får i gang gode dialoger. Barna opplever at de er viktige og delaktige.

– Det andre man kan gjøre er å skape eventyrstunder som får det til å kile litt ekstra i magen, sier Brendeland.

Når hun holder eventyrstund for barn i sitt lekeverksted pleier hun å bruke virkemidler som lys og lyd for å skape stemning.

– Det skapes en forventning om at noe spennende skal skje når barna får komme inn i et mørkt rom hvor det er spennende lys i en krok, interessant musikk eller et eller annet som er på utstilling. Det trenger ikke være så avansert. Det kan være nok med en lyslenke og en krakk med en krone på eller et «gullegg», sier Brendeland.

Ta med noe som kan presenteres på en litt hemmelighetsfull måte, oppfordrer Brendeland.
Ta med noe som kan presenteres på en litt hemmelighetsfull måte, oppfordrer Brendeland.

– Min erfaring er at man ikke bør komme tomhendt til samlingen. Det er lurt å ha med seg noe man kan presentere på en litt hemmelighetsfull måte, som man kan ta utgangspunkt i og snakke om.

Dette kan være alt fra en gammel kaffekanne med noe spennende oppi til en hemmelighet i en boks, foreslår hun.

Viske vekk litt hverdag

Å skape magiske stunder i løpet av barnehagedagen handler mye om å viske vekk litt hverdag, mener Brendeland:

– Med en gang man skrur ned lyset og setter på musikk får man en helt annen stemning i rommet.

Powered by Labrador CMS