KRONIKK
Barnehagen som samfunnsbygger: Samskaping med nærmiljøet gjennom generasjonsmøter
Barnehager har en unik mulighet til å bidra til inkluderende lokalsamfunn.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Ved å samarbeide med nærmiljøet og legge til rette for generasjonsmøter mellom barn og eldre, kan barnehagene skape fellesskap som gir glede, mestring og tilhørighet. Slike møter gir barna verdifull erfaring med omsorg og empati, samtidig som de skaper meningsfulle øyeblikk og økt trivsel for de eldre. Dette handler om mer enn bare generasjonsmøter – det handler om å bygge bro mellom generasjonene og styrke lokalsamfunnet.
Konseptet Livsgledebarnehage, som eies av Livsglede for Eldre, inkluderer i dag over 620 barnehager over hele Norge som engasjerer seg aktivt i lokalsamfunnet. Gjennom besøk på sykehjem, omsorgsboliger, aktivitetssentre og andre møteplasser for eldre, sprer de glede og bidrar til en meningsfull hverdag, der begge generasjoner opplever å være betydningsfulle for hverandre.
Generasjonsmøter som helsefremmende tiltak
Når generasjoner møtes for å gjøre noe aktivt sammen, som for eksempel gjennom lek, sang eller samtale, opplever de en tilhørighet som kan redusere følelsen av isolasjon og ensomhet. Samtidig bidrar det å delta i noe meningsfullt til en følelse av å bidra og å høre til i et fellesskap, noe som er avgjørende for god psykisk helse og trivsel.
Slik som folkehelsekampanjen ABC for god psykisk helse sier; å gjøre noe aktivt, gjøre noe sammen, gjøre noe meningsfylt. Generasjonsmøtene fungerer dermed som et effektivt helsefremmende tiltak ved å legge til rette for kontakt og forståelse på tvers av alder.
Generasjonsmøter som skaper tilhørighet
Generasjonsmøter handler om å bygge relasjoner på tvers av alder, med fellesskapet i fokus. Barna lærer omsorg og empati, og de eldre opplever å bli sett og verdsatt. Rammeplanen for barnehagen understreker viktigheten av at barn må få oppleve sosial tilhørighet, noe de gjør når barn og eldre deler aktiviteter og opplevelser.
Livsgledebarnehagene tilrettelegger for denne samskapelsen ved å inkludere eldre i dagligdagse aktiviteter som spill, sang, ulike formingsaktiviteter, samtaler og måltider, for å nevne noe. Dette styrker tilhørigheten og båndene mellom generasjonene, noe som er i tråd med rammeplanens verdier om omsorg, vennskap og fellesskap.
Gleden av å glede andre
Et eksempel på effekten av generasjonsmøtene kan illustreres av en ansatt i en livsgledebarnehage:
«En gutt som hadde besøkt et sykehjem, sa til den voksne han gikk sammen med på veien tilbake til barnehagen etter et generasjonsmøte: «Vet du hva han gamle mannen sa til meg? Han sa: Nå koser jeg meg!»
Gutten smilte fra øre til øre da han fortalte det. En uke senere, da gutten spilte brettspill sammen med den samme voksne, stoppet han plutselig, så opp og sa: «Husker du hva den gamle mannen sa? Han sa: Nå koser jeg meg!»»
Historier som denne viser hvordan barn lærer verdien av å glede andre og får forståelse for sin betydning for andre mennesker. Dette speiler teorien om «mattering» – betydningen av å bli sett og gi noe verdifullt til andre.
Livsgledebarnehage - en styrke for lokalsamfunnet
Gjennom samarbeid med eldreomsorgen bidrar Livsgledebarnehagene til å styrke båndet mellom barnehagen og lokalsamfunnet. Generasjonsmøtene skaper rom for gjensidig læring, fellesskap og et sosialt nettverk som beriker både barns utvikling og fellesskapets trivsel. Dette gir mennesker i alle aldre muligheten til å oppleve tilhørighet, tilknytning og verdsettelse i sitt eget lokalsamfunn.
For barna gir disse møtene en unik arena for læring og vekst. De lærer å vise omsorg, empati og respekt for andre generasjoner, samtidig som de får en dypere forståelse av hva det innebærer å bli eldre. Gjennom aktivitetene får barna mulighet til å utvikle viktige sosiale ferdigheter og bygge relasjoner basert på gjensidig glede og respekt. Disse opplevelsene blir verdifulle minner som gir barna større forståelse for å være en del av et fellesskap og deres egen rolle i det.
De eldre, på sin side, opplever å bli verdsatt og inkludert, noe som kan ha stor betydning for deres egen trivsel og opplevelse av livskvalitet. For mange eldre kan disse møtene forebygge ensomhet og gi nytt liv til hverdagen, samtidig som de føler at deres livserfaringer blir sett og verdsatt. Denne kontakten mellom barn og eldre skaper et sosialt lim som binder generasjonene sammen og gjør lokalsamfunnet sterkere.
Ved å være en aktiv Livsgledebarnehage, styrker barnehagen sin rolle som samfunnsbygger. De bidrar til et bærekraftig fellesskap der mennesker i alle aldre får oppleve tilhørighet og får ta del i meningsfulle aktiviteter. Samtidig utvikler barnehagen en kultur preget av sosialt engasjement og omsorg for andre og samhandling i lokalsamfunnet, der alle kan bidra til hverandres livskvalitet og trivsel.