DEBATT

Fra venstre Frida Husøy, Kjersti Hauge, Amalie Hammersland og Anna Emilie Hagen.

«Åja, du studerer barnehagelærer altså? Visste ikke at man må utdanne seg til det»

Skråblikk fra fire barnehagelærerstudenter.

Publisert Sist oppdatert
  • Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.

Visste du at barnehagen er et sted hvor barna kan løpe fritt, og leke med hva de vil uten at noen passer på dem?

Visste du at det ikke gir noe mening at det heter barnehagelærer, når barna ikke lærer noe som helst før de begynner på skolen? For på eget initiativ vil barnet utvikle et godt ordforråd, lage seg mat, kle på seg selv, skifte sine egne bleier, og ikke minst; skaffe seg gode verdier og holdninger. For det beste med å jobbe i barnehage er å sippe kaffe dagen lang, mens du oppdaterer deg på siste nytt i nabolaget.

Hvis du trodde at disse barnehagetantene har noe som helst peiling på noe annet enn å «se» på barna leke hele dagen, så må du tro om igjen.

Barnehagens åpningstider er ofte mellom 07.00-17.00 hver dag i uken, så det er jo ikke slik at vi tilbringer noe særlig tid med barna i løpet av dagen. Ser en dette i perspektiv av barnets våkne timer, får foreldrene kanskje en time om morgenen og to på kvelden. Vi er fremdeles noe usikre på om vi egentlig har innflytelse på barnas oppdragelse og utvikling.

«Åja, du studerer barnehagelærer altså? Visste ikke at man må utdanne seg til det.»

Dette er ikke en uvanlig kommentar å få, og vi har full forståelse for at man klarer å lire av seg slike kommentarer. Det er jo ikke sånn at en bachelorgrad innen barnehagelærer fører med seg noe som helst annet enn litt bedre lønn. Vi lærer jo ikke akkurat noe fornuftig i løpet av de tre årene, som barns utvikling, lek, læring, natur, helse, bevegelse, samfunn, etikk, livssyn, språk, matematikk, kunst, kultur, kreativitet, ledelse eller samarbeid.

Har barnet ditt sosiale utfordringer og vanskeligheter med å få seg venner? Vi tenker at ditt barn kun egner seg til å være lampen i rollespillet, og kan godt sitte alene i frileken. Vi lar barna krangle, slå, bite og ta leker fra hverandre. Vi gidder ikke å oppdra andres barn, så det får de finne ut av selv.

Du skjønner, når du begynner å jobbe i barnehagen får du utdelt et par ørepropper for å stenge all støy ute.

Har barnet ditt språkvansker, kanskje som følge av at hen vokser opp i et flerspråklig hjem? Da må du ikke tro at vi er opptatt av å fange det opp allerede i barnehagen, få bistand fra PPT og sørge for at de får den oppfølgingen de trenger. For det finner de vel sikkert ut av i skolen, det er jo ikke sånn at vi samarbeider med dem heller. Så får vi håpe at skolen hvor de faktiske lærerne er, tar opp saken og hjelper ditt barn. De er jo tross alt gjerne én lærer fordelt på 30 barn, så det å fange opp utfordringer hos det enkelte barn bør vel være overkommelig.

Forhåpentligvis sitter du og rister litt på hodet og ser ironien i påstandene over.

Men så du den ikke, bli barnehagetante du også! Det beste med å være barnehagetante er å slippe å kjøpe julegaver til alle tantebarna dine.

Powered by Labrador CMS