På grunn av kraftig fall i søkere til
barnehagelærerutdanningen la Institutt for barnehagelærerutdanning ved Universitetet
i Stavanger (UiS) i fjor om heltidsutdanningen sin slik at den ble
samlingsbasert.
– Vi har sett på resultatene fra Studiebarometeret og
hatt dialog med studentene våre. Noe de gir oss tilbakemelding på, er at de
ønsker seg mer fleksible studier, sa instituttleder Anita Berge til barnehage.no i fjor vinter.
Håpet var å tiltrekke seg flere søkere under opptaket
senere samme år.
– Hvordan var søkningen til studiet?
– Søkertallene i 2024 viste også en nedgang, men
nedgangen var ikke så stor som i 2023, forteller Berge.
Gjør endringer
Etter å ha evaluert den nye studiemodellen har
universitetet besluttet å gjøre noen endringer for kullet som starter på
barnehagelærerutdanningen heltid, høsten 2025:
– I den samlingsbaserte modellen la vi opp til å ha et
mellomrom på én eller to uker mellom samlingene på campus. En del av studentene
har gitt tilbakemelding om at de synes ukene hvor det ikke er undervisning og
de har ansvar for eget studiearbeid, er ganske krevende, forteller Berge.
– Vi har hele veien ansett omleggingen til samlingsbasert
modell for å være et pilotprosjekt. På bakgrunn av erfaringene til både lærere
og studenter tenker vi nå at vi må fleksibilisere utdanningen på en litt annen
måte.
Vikarjobb
Annonse
For studenter som starter på barnehagelærerutdanningen
høsten 2025 vil det være tre dager med undervisning på campus i uka, opplyser
Berge.
– Vi kaller det en fleksibel heltidsmodell.
De to dagene studentene ikke har undervisning, kan for
eksempel brukes til å jobbe som vikar i barnehage, i tillegg til selvstudium,
påpeker instituttlederen.
– Dette kan være en vinn-vinn situasjon for både studentene og
barnehagene. Vi vet at mange jobber ved siden av studiene, og hvis de først
skal jobbe, så er det jo en fordel at de får prøvd ut yrket de skal ut i. Da
får de også erfaringer som vil komme dem til gode i studiearbeidet, sier hun.
– Noe av intensjonen med en slik organisering av studiet,
er også å bidra til å imøtekomme behovet barnehagene i området har for vikarer.
Berge forteller at universitetet denne uka har hatt møte
med barnehageeiere i regionen.
– Vi inviterte dem til å spille på lag. Nå vet de at de
har mulighet til å bruke våre studenter som vikarer.
Anita Berge, leder ved Institutt for barnehagelærerutdanning, UiS.Foto: UiS
Kortere dager
Berge forteller at de også har fått tilbakemeldinger fra
2024-kullet om at de har hatt for lange undervisningsdager når de har vært
samlet på campus.
– Undervisningsdagene på campus, kortes derfor litt ned
for neste kull. Det vil være samme mengde undervisning, bare at den nå vil
foregå over kortere dager og det vil bli undervisning hver uke, forteller hun.
Instituttlederen understreker at de som startet på barnehagelærerutdanningen
i fjor, fortsatt vil følge den samlingsbaserte studiemodellen, med noen
justeringer.
– Vi jobber også med å få inn enda mer studentaktive
læringsformer i utdanningen og bruke flere digitale ressurser, som igjen kan
åpne for økt fleksibilitet for studentene, sier Berge.
– Langsiktig arbeid
15. april er frist for å søke høyere utdanning gjennom
Samordna opptak.
– Vi er veldig spente på hvordan søkertallene blir
fremover. Vi ser at vi er helt avhengige av å samarbeide med sektoren. Det
hjelper ikke bare å omorganisere og fleksibilisere utdanningen. Barnehagene må
også spille på lag med oss når det gjelder å motivere til utdanning, for vi
tror mange av de potensielle studentene allerede finnes i barnehagene – som
vikarer, assistenter og barne- og ungdomsarbeidere, sier Berge.
– Den siste tiden har både regjering,
UH-sektoren og organisasjonene innen barnehage og skole hatt fokus på å jobbe
sammen for å øke rekrutteringen til lærerutdanningene og læreryrket. Har du tro
på at dette vil vises på årets søkertall?
– Jeg håper det, men jeg tror også at dette er et langsiktig
arbeid, for lærerutdanningene har opplevd nedgang i søkertall over flere år.
Det er nok mange faktorer som spiller inn. Vi er nødt til å jobbe sammen, og på
flere områder. Da har jeg veldig tro på å legge til rette for at flere barn og unge
får øynene opp for hva yrket barnehagelærer inneholder, sier Berge.
Hun viser til en undersøkelse gjennomført av kollegene Carl
Cato Wadel og Per Einar Sæbbe blant studenter som startet på
barnehagelærerutdanningen ved UiS høsten 2024.
– Mange svarte at de søkte studiet på bakgrunn av
erfaring med arbeid i barnehage. Slik erfaring virker motiverende og
rekrutterende, sier Berge.
Hun roser derfor et initiativ fra Gjesdal kommune. På
slutten av fjoråret lyste de ut 30 lekeressursstillinger for ungdomsskoleelever, og fikk hele 116 søkere.
– En av våre undervisere skal ut og besøke disse elevene og
snakke om arbeid i barnehagen, og på den måten gjøre dem oppmerksomme på
barnehagelærerutdanningen.
– På UiS har vi også samarbeid med videregående skoler,
som går ut på at elever på barne- og ungdomsarbeider kommer på besøk til
universitetet og får informasjon om barnehagelærerutdanningen. Da får de for
eksempel en smakebit fra en undervisningsøkt om lek, og mulighet for å snakke
med faglærere og studenter. Jeg tror slike tiltak er medvirkende for å øke
rekrutteringen på sikt, sier Berge.