Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) uttaler seg i dag om båtbruk i barnehagen. Bildet er tatt mens han fremdeles var kunnskapsminister.

Næringsministeren: – Må lage regler som ikke gir full båtstopp i barnehagen

– Jeg ønsker at barn skal kunne lære om sjøen, være på sjøen og ha glede av å være på vannet, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) om de strenge reglene for båtbruk i barnehagen.

Publisert

Barnehage.no har tidligere skrevet om Strusshamn barnehage på Askøy og Sævarhagen FUS barnehage ved Stord som begge har valgt å slutte å bruke båt etter at de ble kjent med de strenge reglene for båtbruk i barnehagen. Magasinet Båtliv har blant annet en sak fra Bergstø barnehage i Lillesand, der kommunen søkte Sjøfartsdirektoratet om dispensasjon, men fikk avslag. 

Årsaken er at når båten brukes i barnehagesammenheng, regnes det som næring. Da gjelder de samme reglene som for større passasjerskip.

Skal se på regelverket

FAKTA: SLIK ER REGLENE

For barnehager som i barnehagedriften benytter egen båt, gjelder forskrift om drift av fartøy som fører 12 eller færre passasjerer. Denne forskriften gjelder for rederier som opererer i norsk territorialfarvann, og på elver og innsjøer. I denne sammenheng anses barnehagen for å være «rederi» etter forskriften.

Krav om kurs og sertifikat:

  • Den som fører båten må ha sertifikat tilpasset fartøyets størrelse. For båter under 15 meter er det krav om fritidsbåtskippersertifikat eller fiskeskippersertifikat klasse C.

I tillegg til båtførersertifikat må vedkommende:

  • Gjennomføre og bestå et kurs på 120 timer med sikkerhetsopplæring.
  • Legge frem helseerklæring for båtføreren
  • Ha gjennomført grunnleggende sikkerhetsopplæring i passasjer- og krisehåndtering og sikkerhet på passasjerskip.

Forskriften gjelder i alle tilfeller hvor båten er i bruk. Det innebærer at det ikke kan gjøres fravik fra kravet om fritidsbåtskippersertifikat, selv om båten kun benyttes i et avgrenset område, nært land, med få barn, med mange voksne og lignende tilfeller. Leier barnehagen inn en båt med båtfører er det viktig å påse at vedkommende har godkjent sertifikat i henhold til forskriften.

Krav til sikkerhetsutstyr ombord: 

  • Båten må ha VHF-radio ombord, og fører må minimum ha SRC - Short range certificate, som et VHF-sertifikat omtales som.
  • Skal man i tillegg ut over fartsområde 1 (elver og sjøer) og 2 (norsk farvann som er beskyttet mot bølger og vind fra åpent hav, samt alle innenforliggende farvann) må man ha blant annet redningsflåte, egnet CE-merket flyteutstyr, livbøye med lys, flytende kastering festet til minst 30 meter flytende line, tre fallskjermlys og tre håndbluss samt en redningsgrind eller tilsvarende innretning som gjør det mulig å plukke opp en person fra vannet.

Røe Isaksen har fått med seg at flere barnehager nå legger båtene på land fordi de ikke klarer å oppfylle kravene som er stilt fra Sjøfartsdirektoratet. 

– Det er veldig synd. Jeg ønsker at barn skal kunne lære om sjøen, være på sjøen og ha glede av å være på vannet. Derfor har jeg sagt til Sjøfartsdirektoratet at vi må se på regelverket, sier han, sier han til NTB i en sak publisert på abcnyheter.no.

Både Øystein Langholm Hansen (Ap) og Tom-Christer Nilsen (H) har stilt skriftlige spørsmål til næringsministeren om forskriften. Begge ber om en tilpasning slik at skoler, barnehager og frivillige organisasjoner kan fortsette virksomheten på sjøen. 

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) har på sin side bedt Sjøfartsdirektoratet se på regelverket.

I dag utdyper han hva han tenker rundt spørsmålet: I intervjuet sier han at han håper det lar seg gjøre å få til et regelverk som ivaretar sikkerheten til barna i kombinasjon med at barnehager og skoler får fortsette å bruke båt.

– Jeg har sagt at dette bør være ferdig innen 2019, og fram til det mener jeg at alle som benytter seg av båter i barnehage og skoler, kan ta kontakt med Sjøfartsdirektoratet og eventuelt få en dispensasjon, sier Røe Isaksen til nettstedet.

Fornuftig, ikke urimelig

Næringsministeren sier samtidig at han er opptatt av at bruk av båt i barnehager og skoler er svært god læring for barna, men understreker at det er viktig å sørge for barnas sikkerhet i opplæringssituasjonen. Han mener derfor det handler om at vi må sette noen fornuftige, men ikke urimelige krav for båter med inntil 12 passasjerer, ifølge nettstedet.

– Det må være et regelverk som gjør at det ikke blir full stopp for alle skoler og barnehager som har lyst til å benytte seg av båt.

Powered by Labrador CMS