Ved å trykke på ulike knapper på bie-roboten kan barna få roboten til å bevege seg i den retningen de ønsker.
Ved å trykke på ulike knapper på bie-roboten kan barna få roboten til å bevege seg i den retningen de ønsker. (Foto: Silje Wiken Sandgrind)

Her får barnehagebarna prøve seg på koding

– Dette er kunnskap og ferdigheter som før var forbeholdt ingeniører og datateknikere, men som nå har blitt så tilgjengelig at til og med en femåring kan sitte og leke med prinsippene bak koding. Det er kult, sier Rannei Solbak Simonsen ved Teknisk museum.

Femåringene Helle og William sitter lent over en treplate som ligger på gulvet. Oppå den er det plassert en liten robot formet som en bie og et bilde av en blomst.

– Vi skal styre bien mot blomsten, forklarer Helle.

Dette skal de få til gjennom å programmere bie-roboten ved å trykke på ulike knapper som angir hvilken retning og hvor langt roboten skal kjøre.

– Koding er kunnskap for fremtiden. Dette er kunnskap og ferdigheter som før var forbeholdt ingeniører og datateknikere, men som nå har blitt så tilgjengelig at til og med en femåring kan sitte og leke med prinsippene bak koding. Det er kult, sier Rannei Solbak Simonsen ved Vitensenteret ved Teknisk museum i Oslo.

Vil skape undring

Rannei Solbak Simonsen forklarer barna hvordan de skal få bie-roboten til å nå frem til blomsten.
Rannei Solbak Simonsen forklarer barna hvordan de skal få bie-roboten til å nå frem til blomsten.

Mandag hadde over 200 førskolebarn fra Norlandia-barnehagene på Romerike, tatt turen til Teknisk museum for å teste ut museets utvidede tilbud for barnehagebarn.

Her kan barna blant annet prøve seg på koding, leke med matematikk, gjøre kjemieksperimenter sammen med dragen Berta, samt ekseperimenter som demonstrerer hvorfor det er viktig å vaske hendene.

– Vi er ikke opptatt av at barna skal lære masse fagkunnskaper mens de er her. Det er ikke det som er poenget. Det vi vil er å skape undring og legge til rette for at barna kan oppleve noe spennende og få nye erfaringer, sier Simonsen.

– Vi ønsker at barna skal forbinde læring, realfag og koding med noe gøy, fortsetter hun.

– Hvorfor ønsker dere å introdusere barna for realfag og teknologi så tidlig?

– Jeg tror at jo tidligere man introduserer det, jo lengre sitter interessen. Hvis vi skal få barn interessert i matematikk eller i koding må de ha et forhold til hva det er, sier Simonsen.

Fokus på vitenskap

Museet holder vanligvis stengt for publikum på mandager, men denne dagen var det fylt med barnehagebarn fra Norlandia-barnehagene på Romerike.

Denne uka arrangeres Norlandia Quest, et årlig arrangement for alle kjedens barnehager, som er knyttet til deres satsing på kunnskap og innovasjon.

Hvert år skal barnehagene fordype seg i et nytt tema. Årets tema er vitenskap, opplyser pedagogisk leder i Norlandia Neskollen Melkevegen barnehage, Lilly Hagen.

– Da er det er snakk om vitenskap i ordets videste forstand og det kan jo være nesten hva som helst. Det er viktig for oss at den enkelte barnehage får lov til å velge ut fra hva barna er opptatt av og undrer seg over, og hva som er naturlig å ta tak i der barnehagen ligger. Det betyr at noen barnehager for eksempel samarbeider med et vitensenter med fokus på hav og utfordringer som ligger der, mens andre barnehager er opptatt av helt andre ting. Vi som ligger nær Gardermoen kan for eksempel være opptatt av fly, forteller Hagen.

– Barna skal få undre seg, utforske og komme med nye ideer, sier hun.

– Må legge til rette

Matematikklek med fokus på bevegelse.
Matematikklek med fokus på bevegelse.

Hagen syntes det var midt i blinken at barnehagebarna fikk prøve seg på koding og andre realfaglige aktiviteter på Teknisk museum som en del av årets Norlandia Quest.

Hun mener det er viktig at barn introduseres for teknologi tidlig.

– Det handler om å mestre en del av den verden som omgir oss og kanskje lære noe om hvordan man kan bruke teknologi på fornuftige måter. Vise barna hvordan ting faktisk fungerer slik at de kanskje ikke blir så veldig blendet av teknologien og bare bruker den til underholdning, men at de faktisk får en grunnleggende forståelse av at man kan bruke teknologi til noe. Barnas egen interesse er der. Vi må bare legge til rette og vise dem det, sier Hagen.

– Det gikk!

I kode-rommet på Teknisk museum høres summing fra både barn og bie-roboter på jakt etter blomster.

Etter et par forsøk kjører den vesle roboten til Helle og William, først litt mot venstre og deretter rett frem.

– Ja, det gikk! utbryter William idet roboten kommer frem til blomsten. 

Debatt

Til toppen