– Leken er helt grunnleggende for å skape tilhørighet., sier pedagogisk leder Anne-Linn Bang i Enerhaugen barnehage.

Barnehagedagen 2020: – Alle barn har en unik historie med seg inn i barnehagen

– Gjennom leken skaper man fellesskap og tilhørighet, sier pedagogisk leder Anne-Linn Bang i Enerhaugen barnehage i Oslo.

Publisert

Tirsdag 10. mars markeres Barnehagedagen i barnehager over hele landet. Tema i år er tilhørighet, under slagordet «Ulike sammen».

En av barnehagens viktigste oppgaver er å arbeide for at alle barn opplever å ha tilhørighet og være inkludert i barnehagefellesskapet. Det skal være rom og plass til alle barn uansett funksjonsnivå, kjønn, sosial, etnisk og kulturell bakgrunn, påpeker Utdanningsforbundet, Foreldreutvalget for barnehager (FUB) og Fagforbundet som står sammen om Barnehagedagen.

I Enerhaugen barnehage på Tøyen i Oslo er de opptatt av å skape tilhørighet på tvers av ulike kulturer og språk i barnehagen.

Om Barnehagedagen:

  • Det er Utdanningsforbundet, Fagforbundet og Foreldreutvalget for barnehager (FUB) som står sammen om Barnehagedagen.
  • Formålet med dagen er å synliggjøre hva barna får oppleve, erfare og lære i barnehagen.
  • I år markeres Barnehagedagen tirsdag 10. mars, under slagordet «Ulike sammen». Hensikten med årets temavalg er å synliggjøre hva tilhørighet betyr for kvaliteten i barnehagen.
  • Barnehagedagen ble markert for første gang i 2005.

 (Kilde: fubhg.no)

– Vår grunnholdning er at alle barn har en unik og verdifull historie med seg inn i barnehagen, enten de har foreldre som kommer fra Drammen, Pakistan, Somalia eller Vrådal. Vår jobb er da å lytte til disse historiene og sørge for at hvert barn og hver historie får sin plass i fellesskapet. Vi skal se hver enkelt, sier pedagogisk leder Anne-Linn Bang.

Reiste til «steder i hjertet»

I fjor hadde barnehagen et prosjekt gjennom hele året som de kalte «Med mange land og steder i hjertet», forteller den pedagogiske lederen.

– Da «reiste» vi til alle steder som barnas familier hadde bakgrunn fra. Vi «kjørte» bil til Vrådal og «fløy» til Somalia. Alle barna fikk hver sin dag. Mange foreldre bidro også. De hadde med seg klær og bilder som de viste frem. Det var gøy å se hvor stolte barna var over å vise frem seg og sin familie, sier Bang.

– Vi reiste blant annet til Bergen, Molde, Tønsberg, Somalia og Pakistan, og det ble ikke lagt vekt på at noen steder var mer eksotiske enn andre, sier hun.

Felles erfaringer

Den pedagogiske lederen forteller at leken alltid er sentral når de arbeider med slike prosjekter.

– Leken er helt grunnleggende for å skape tilhørighet. Gjennom leken skaper man fellesskap, for lek er noe alle barn har til felles, sier hun.

– Vi er opptatt av å legge til rette for at barna får felles erfaringer, som de kan snakke om og som de kan ta med seg videre inn i leken, sier den pedagogiske lederen.

Pedagogisk leder Anne-Linn Bang i Enerhaugen barnehage.

Åpenhet

Bang og kollegene ønsker også å skape et miljø der barna føler det er rom for å diskutere og spørre hverandre og de ansatte om alt det de lurer på.

Den pedagogiske lederen erfarer at der det er rom for at de voksne snakker om kultur, religion og språk, så tør barna også å stille spørsmål og gå inn i diskusjoner med hverandre.

– Vi opplever ofte at barna diskuterer disse temaene, og at de for eksempel sier: «Sånn er det hjemme hos meg». Ofte oppstår disse samtalene naturlig når vi holder på med en aktivitet eller sitter rundt matbordet. Det blir mange gode og interessante samtaler, sier den pedagogiske lederen.

Hele barnet

Bang påpeker at det i dag er mye fokus på at barn skal lære seg godt nok norsk før de begynner på skolen. Det er viktig, understreker hun.

– Men jeg mener det også burde være mer fokus i barnehagene på hvor mye vi kan lære av å leve sammen, og ikke bare fokus på hvor mye barn med et annet morsmål enn norsk kan lære av de norskspråklige, sier Bang.

I fjor hadde barnehagen et prosjekt gjennom hele året som de kalte «Med mange land og steder i hjertet».

– Hvert barn er verdifullt i seg selv: Hele barnet, ikke bare de aspektene som får det til å passe inn i den firkantete boksen som handler om norskkunnskaper og skolestart.

– Skal vi klare å gi alle barn en følelse av tilhørighet må vi ivareta hele mennesket, slik at det ikke blir sånn at man først føler tilhørighet når man snakker godt norsk, sier Bang.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Drar tilbake i tid på Barnehagedagen

I dag, på selveste Barnehagedagen, inviteres foreldrene inn i barnehagen for å få et innblikk i hva barn og ansatte i Enerhaugen barnehage har holdt på med dette året.

– Vi har laget vår egen «tidsmaskin», som vi reiser med til ulike tidsepoker. Vi går igjennom en tunell og kommer til en annen tid; dinosaurtiden, vikingtiden, steinalderen. Sist var vi i antikken, sier Bang, og fortsetter:

– I fjor reiste vi til land og steder i hjertene våre. Årets prosjekt handler om å forstå at vi er del av en større historisk sammenheng og at folk har levd annerledes tidligere. Når vi har besøkt antikken har vi blant annet hatt fokus på filosofiske samtaler, for eksempel om hva det vil si å være en god venn.

– På Barnehagedagen skal foreldrene få en liten smakebit av det barna møter i barnehagen. De skal få reise med tidsmaskinen til antikken og møte filosofen Sokrates, forteller den pedagogiske lederen.

Hun ser frem til å markere dagen sammen med alle barna og familiene deres

PS: Markerer dere Barnehagedagen? Send gjerne bilder (godkjent for media) og en kort beskrivelse av hvordan dere har markert dagen til epostadressen: red@barnehage.no!

Powered by Labrador CMS