– Det er veldig gøy å legge rått egg i eddik et par dager. Resultatet er virkelig fascinerende, sier realfagspedagog Oda Bjerknes .

Skal dele erfaringer med barnehagelærere fra hele verden

– For meg handler det om å skape nysgjerrighet og undring, og om at barna skal få lyst til å prøve selv, sier Oda Bjerknes som skal fortelle om sitt arbeid med realfag i barnehagen under en internasjonal konferanse i slutten av mars.

Publisert Sist oppdatert

Teacher Tech Summit er verdens største faglige utviklingsmøte for lærere. I fjor deltok over 46.000 lærere fra 149 land på konferansen, ifølge arrangøren T4 Education.

25. og 26. mars braker det løs igjen, og i år er Oda Bjerknes blant bidragsyterne. Under konferansen vil hun snakke om hva hun gjør for å skape interesse for realfag.

Nysgjerrighet og undring

Bjerknes er ansatt i Espira, som realfagspedagog. Før koronapandemien tok hun daglig imot barn og ansatte i Espira-parken i Oslo. Her har barna tilgang på ulike digitale verktøy, kjemiutstyr og annet materiell i møte med matematikk, fysikk, kjemi og biologi.

– Under pandemien har muligheten til å ta imot besøk vært svært begrenset, så da har jeg jobbet mest digitalt, forteller Bjerknes.

Om konferansen:

Teacher Tech Summit ble for første gang arrangert våren 2021.

Konferansen arrangeres av T4 Education som ble etablert i 2020 som følge av koronapandemien. Målet deres er å skape en plattform hvor lærere og skoler fra hele verden kan dele erfaringer og danne nettverk.

I år går Teacher Tech Summit av stabelen 25. og 26. mars. Konferansen er digital og gratis å delta på.

(Kilde: t4.education)

De siste to årene har Bjerknes laget videoer der hun gjennomfører ulike realfagseksperimenter. Disse har hun delt på Espiras egen YouTube-kanal.

– Eksperimentene tar utgangspunkt i fagområdene natur, miljø og teknologi og antall, rom og form i rammeplanen. Jeg bruker veldig enkle ingredienser, som man for eksempel kan finne i kjøkkenskapet, og legger vekt på at det skal være mulig for alle barn å gjennomføre eksperimentene, sier hun.

– Fokuset er ikke på at barna skal lære en bestemt ting. For meg handler det om å skape nysgjerrighet og undring, og om at barna skal få lyst til å prøve selv. På den måten vil de også lære noe avhengig av hva som pirrer deres nysgjerrighet.

– Hva legger du mest vekt på i arbeidet med realfag?

– Først og fremst må det vi gjør være gøy. Videre bør det være litt spennende – kanskje vi ikke helt vet hvilken reaksjon vi kommer til å skape. Når jeg gjør aktiviteter sammen med barn i Espira-parken skal barna gjøre aktiviteten selv, altså helle oppi, blande sammen og skape reaksjoner med sine egne hender. De har frihet til å utforske selv. Det er like viktig i barnehagen og i klasserommet, sier Bjerknes.

Lære av hverandre

Lørdag 26. mars skal Bjerknes fortelle om sitt arbeid under Teacher Tech Summit. Det gleder hun seg til.

– Mitt oppdrag da er å snakke om hvordan jeg skaper engasjerende digitalt læringsinnhold for barn i barnehagealder. Det var en ganske lang utvelgelsesprosess for å komme med på konferansen. Jeg har pitchet ideer og laget videoer, så det var veldig gøy å bli valgt ut, sier Bjerknes.

– Ideen er at vi skal lære av hverandre på tvers av landegrensene. Selv om den nordiske barnehagetradisjonen skiller seg ganske mye ut, tror jeg det er mye vi kan ta med oss fra andre kulturer og tradisjoner, sier hun.

Egg i eddik

– Har du tips til noen enkle eksperimenter man kan gjøre i barnehagen?

– I en show and tell-video som skal vises på konferansen, blander jeg sammen eddik og natron. Dette er en av mine favoritter. Det er superenkelt, og gir en rask reaksjon, sier Bjerknes.

Hun anbefaler også å prøve å legge et rått egg i eddik i et par dager.

– Resultatet er virkelig fascinerende.

Å lage ikke-newtonsk væske av maisenna og vann kan være en fin kjemiaktivitet for barnehagebarn i alle aldre, foreslår Bjerknes.

– Min erfaring er at disse aktivitetene er like morsomme for de voksne som for barna, sier hun.

Blander du maisenna og vann så får du en ikke-newtonsk væske.
Powered by Labrador CMS