Karin Paulsen har vært «lesegleder» ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger i elleve år.

Slik skaper du leseglede i barnehagen

– Les masse ny litteratur! oppfordrer lesegleder Karin Paulsen.

Publisert Sist oppdatert

Karin Paulsen jobber til daglig som norsklærer i barneskolen og som skolebibliotekar, og har vært «lesegleder» ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger i elleve år.

Under Nasjonal konferanse om lesing 2016, kom hun med tips til litteratur for barnehagebarn. Den erfarne leseglederen oppfordrer de voksne til å lese massevis av nye bildebøker.

– Vi voksne har lett for å velge bøker vi selv likte som barn. Det er ikke sikkert de fenger like mye i dag. Les masse ny litteratur, så kan du som voksen formidler velge og vrake. Mange av de nyere bildebøkene er såkalt allalderlitteratur. Det vil si at det er bøker som henvender seg til både voksne og barn og kan leses på flere plan. Det gjør det ekstra gøy for den voksne å lese, og den gleden smitter fort over på barna. Det finnes utrolig mange supre bildebøker! sier Paulsen.

(Se Paulsens litteraturtips nederst i saken.)

Hvordan skape leseglede?

Høytlesing har mange positive effekter. Å lese for barn skaper samhørighet og gode opplevelser mellom barn og voksne. Det bidrar også til å øke barnas ordforråd og konsentrasjon, samt til å stimulere fantasien deres. En studie utført i forbindelse med forskningsprosjektet På Sporet ved Lesesenteret, viser dessuten at jo større betydning bøker har i barnas liv fra de er små, jo mer forberedt er de på å lære å lese når de begynner på skolen.

Mens noen barn tidlig fatter interesse for bøker, kan andre trenge litt ekstra hjelp til å oppdage bøkenes magiske verden. Her er leseglederens tips for å spre leseglede i barnehagen:

- Valg av bøker: Når du skal velge ut bøker for de minste barna bør det være bøker som ikke har et for stort persongalleri, men med en enkel historie slik at barna klarer å følge den.

– Når barna er større kan det å for eksempel ta en bok som du tenker hører til deres referanseunivers være spennende, og bruk veldig gjerne nyere bildebøker. Her finnes mye sprelsk og spenstig, sier Paulsen. 

Har det skjedd noe spennende i barnehagen? Kanskje har det vært en elg utenfor? Da kan det kanskje være spennende å lese en bok som kan knyttes opp mot denne hendelsen. Tenk også at du skal finne en bok som fenger hele barnegruppen, både jenter og gutter.

- Bruk «teasere»: Sett frem boken dere skal lese, eller et element fra boken et sted i barnehagen en stund i forveien:

– Man kan for eksempel ha en fast plass hvor man lar en bok stå fremme gjerne noen dager før man skal lese den, slik at ungene vet at det skal skje noe med denne boken, men ikke akkurat hva. Det skaper litt nysgjerrighet og gjør dem spente på hva som skal skje. Du som voksen bør tenke gjennom på forhånd hvordan du vil formidle boka og hva du vil legge vekt på, sier Paulsen.

- Skap en førforståelse av teksten: Få tak i barnas bakgrunnskunnskap.

– Førforståelse, eller førlesing, er det en gjør før selve lesingen begynner. En studerer forsida, får barna inn på rett fokus. Hva vet de om temaet, hva tror de boka handler om? forklarer Paulsen.

Når man skaper en førforståelse får barna gjerne en større leseopplevelse, fordi de sammenholder det de vet fra før med det nye de får høre om. Det å gjøre antakelser gjør ofte barna mer interessert og engasjert i boken.

- Skap subjektiv relevans: Gjør boken relevant for barna. Fokuser på elementer som du tror vil fange barnas interesse, enten fordi de har hørt om det, har opplevd noe lignende eller det er noe barna har lyst til å gjøre.

– Du kan få ungene interessert i veldig mange bøker hvis du bare klarer å skape det riktige fokuset på akkurat den boken, forteller Paulsen.

Skal dere lese en bok som handler om forelskelse kan man for eksempel innlede med et spørsmål som: «Har du noen gang sett en søt jente/gutt før?»

– Da har du barna med deg med en gang, fordi det er noe de kan kjenne seg igjen i, sier Paulsen.

- La barna være aktive deltakere:

– La dem få lov til å være aktive selv, når du leser boken. Legg inn lesestopp underveis og hør hvilke tanker barna får; hva de tror vil skje videre og hvorfor de tror det. De kan også rollespille eller dramatisere deler av boka, foreslår Paulsen.

Paulsens litteraturtips for barnehagebarn:

  • Hva gjør de dagen lang? av Ellisiv Solskinnsbakk
  • Ingen spøk å telle til 13 av Mona Fossdal
  • Mons Marius er ei løve av Bente Bratlund
  • Det var ikke jeg! sa Robinhund av Alice Lima de Faria
  • Denne elgen er min av Oliver Jeffers
  • Reisen av Veronica Salinas
  • Hoggormen og Gjøken av Bjørn Arild Ersland
  • Stinke og stanken av René Zografos
  • Miko den modige av Ed Vere
  • Øya av Eli Hovdenak
  • Ballen av Mari Kanstad Johnsen
  • Vindtrollet av Sigri Sandberg
  • Havets skrekk av Jan-Kåre Øien
  • Monsterkokkene lager hai-te av Wenche With
  • Småbarnsuppe av Bjørn Ousland
Powered by Labrador CMS