DEBATT
Barnehage-PR i GDPR
«Så fint at vi kan vise Per så frank og så fri, sier vi, og samtidig støtte opp under barnehagens markedsføringsstrategi.»
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Over glossende filtre, krystallklare skjermer og i up-beat musikalsk forfengelighet, ser vi barnehagebarn som lever ut sin hverdag i metasfærisk herlighet. Det forløses av et hjertetikker, et stjernefjes som entusiastisk kikker og bestemødres overøsende replikker. Tommel opp og «Herregud så koselig, se barna leker så fint, MÅ dele det på fjesboka. En. Gang. Til.»
Dette er barnehagen god på, Instagram, Facebook og portalen, så pent og pyntelig, akkurat etter malen. Ja, så fint at vi kan vise Per så frank og så fri, sier vi, og samtidig støtte opp under barnehagens markedsføringsstrategi.
Da er det viktig at barnehagelæreren har telefonen parat og ikke går glipp av blinkskuddet. Eller... kanskje man bare bilde-orkestrerer? For det er ganske ork og tidkrevende å både være barnas advokat og også barnehagebedrift-influenser.
Men hvordan var det egentlig igjen, er ikke telefonen en distraksjon fra profesjonen?
«Mobilforbud, dette er dagens viktigste møte» står klistret på porten og «Vent litt Per, vi skal leke i klatrestativet straks, skal bare ta et bilde til insta» - eller fjorten? Deretter må man skrive ledeteksten, vise at man har det gøy, sensurere noen ansikter og bruke riktige emneknagger så vi når større brukermasser: #Barnehage, #BarnehageLivet, #Lek, #Gøy, #HvaVarDetteMedProfesjonIgjen? #LedigeBarnehagePlasser.
Selvfølgelig alt ut fra bedriftens direktiv: Vi må vise hvor god barnehagen er, vi gjør så mye bra og det må foreldrene oppdage. Og en liten fotnote bare, men vi trenger flere søkere i hovedopptaket. Foreldrene er potensielle kunder må du forstå, 99% offentlig finansiert plass og fotoshoot for at driften skal bestå. Personvern har vi også tenkt på. Det er viktig å spørre barnet om samtykke først. Lille Lise på to år sa «Ja» og så sa hun «Leke, bæsj, tørst». Hun er såpass kompetent at hun vet om internettets bør, er det så farlig med dette privatlivet nå lenger, for det var jo før.
Derfor tar vi valget for deg, eller, barnet er kompetent, du samtykket jo og foreldrene dine krysset av i boksen. Det må jo bety at du vil oppleve og forstå din barnehage-instakarriere som like kult når du en gang blir voksen.
Men tilbake til barnehage-influ... Nei, altså, barnehagelæreren.
Vet dere hva: «Hysj, hysj», noen ganger kan dere jo bruke deres personlige telefon, fordi i denne bedriften forfekter vi kvalitet av den høyest sorten, men vi kan ikke erstatte avdelingstelefonen fra 2014 med halvknust skjerm og sandkasse i ladeporten.
Dessuten tar den dårlige bilder.
Så det betyr: Husk å slette fra strømmen, fra skyen, fra alle tenkelige steder- og tenk personvern, personvern, personvern, og samtidig konsept, konsept, konsept.
«Hvorfor?» spør du. Det er jo det som selger. OG det har i tillegg monumental betydning for hvilken barnehage foreldrene velger. Gjennom sosiale medier vil vi at de skal se hvordan vi har det og komme på besøk, for å se på alle barnehagebarna som bor i samme strøk.
Men nok om dette!
Jeg skal ta et bilde nå, av Jens, Anne og Pål som klatrer i et tre, prøve å støtte utforskning og passe på at de ikke faller ned. Samtidig må jeg huske på at mobilbruk ikke er i barnehagens dimensjon, men at jeg fint kan ta bilder til alskens formål så lenge vi kaller det dokumentasjon.