Kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H) er til stede under åpningen av sluttkonferansen for Goban, som starter i morgen. Bildet er tatt på et tidligere besøk i Regnbuen barnehage i Bodø.

Nå presenteres resultatene fra GoBaN: – Gode barnehager har nok voksne

I morgen presenteres hovedfunnene fra GoBaN-prosjektet. Der viser det seg at det er stor forskjell på kvaliteten i norske barnehager, og at gode barnehager har høy voksen-barn-tetthet og tilstedeværende pedagoger.

(upublisert) Opprettet Sist oppdatert

Samtidig kan de mindre gode barnehagene bli bedre på hygiene, sikkerhet, tilgang til materiell/leker og samspill og språk. 

Det kommer fram i en pressemelding fra Kunnskapsdepartementet. 

– Dette viser at det er viktig å satse på flere ansatte og flere barnehagelærere, slik vi har gjort med bemanningsnormen og skjerpet pedagognorm, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner. 

Det største så langt

Forskerne bak prosjektet Gode barnehager for barn i Norge (GoBaN) har fulgt over 1200 barn i årene 2013 – 2018, og dette har til nå vært Norges største forskningsprosjekt innenfor barnehagefeltet.

Forskerne har sett på hva som kjennetegner barnehager som er bra for barns trivsel og utvikling, og hvor gode barnehagene er i Norge. I morgen oppsummeres hovedfunnene på en egen sluttkonferanse.

Blant disse er:

  • Det er stor variasjon i kvaliteten på norske barnehager
  • Gode barnehager har høy voksen-barn-tetthet og tilstedeværende pedagoger
  • Mindre gode barnehager kan bli bedre på hygiene, sikkerhet, tilgang til materiell/leker og samspill og språk.

– Utviklingen går rett vei

– Flere ting tyder på at utviklingen går rett vei i norske barnehager når det gjelder bemanning. I høst innførte regjeringen en bemanningsnorm som sikrer maksimalt antall barn per voksen, og pedagognormen ble skjerpet for å sikre flere barnehagelærere blant barna, heter det videre i pressemeldingen.

Sanner viser blant annet til at regjeringen i 2019  har satt av over 430 millioner kroner til tiltak som fremmer kvalitet og kompetanse i barnehagen, og at det er satt av ti millioner kroner til nye studieplasser for barnehagelærere.

En OECD-rapport viser at Norge er blant landene med høyest voksentetthet i barnehagen. Norge har i gjennomsnitt 5 barn per ansatt, mot 11 barn per ansatt i gjennomsnitt i OECD.

– Vi skal ha barnehager der det er mange nok voksne. Foreldre skal være trygge på at barna får den oppfølgingen de trenger. Derfor fortsetter vi satsingen i 2019. Sammen med KrF har vi bevilget 262 millioner kroner for å sikre en god innføring av bemanningsnormen, og vi setter av 430 millioner til kompetanse- og kvalitetstiltak i 2019, sier Sanner.

Forventninger til barnehageeierne

Kunnskaps- og integreringsministeren sier videre at han forventer at barnehageeiere bruker resultatene fra forskningen til å forbedre tilbudet. Det gjelder særlig utfordringene innen hygiene, sikkerhet, tilgang til materiell og leker, og samspill og språk.

DETTE SKJER PÅ SLUTTKONFERANSEN FOR GOBAN - GODE BARNEHAGER I NORGE

MANDAG

Konferansen åpnes av kunnskapsminister Jan Tore Sanner, etter at rektor ved OsloMet, Curt Rice, ønsker velkommen.

Prosjektleder/førsteamanuensis Elisabeth Bjørnestad og forsker I Lars Gulbrandsen presenterer prosjektet og hovedresultatene. 

Betydningen av godt samspill i barnehagen:

Førsteamanuensis  Martine Broekhuizen og prosjektleder/førsteamanuensis Elisabeth Bjørnestad: Barnehagelærere og assistenters samspillsferdigheter overfor de yngste barna.

Stipendiat Anne Grethe Baustad: Økt bevissthet rundt samspillskvalitet i barnehagen.

Masterstudent Lena Sawe: Fagarbeidernes forståelse av egen yrkesidentitet.

Barnehagens betydning for barns læring, sosioemosjonelle- og kognitive utvikling:

Ph.d. Erik Eliassen: Effekten av tidlig barnehagestart på barns kognitive og sosiale utvikling.

Ph.d. Joakim Evensen Hansen: Språkarbeid og barns språklige utvikling.

Stipendiat Ingrid Midteide Løkken: Relasjonskvalitet og betydningen for barns sosiale kompetanse.

  • Professor Iram Siraj, University of Oxford: Better Provision in ECEC for ALL: Evidence from research.

TIRSDAG

  • Professor Edward Melhuish, University of Oxford: Child outcomes in relation to early experience.

Lek, læring og medvirkning:

Førsteamanuensis Rasmus Kleppe: Risikolek blant de yngste - et supplerende syn på kvalitet i barnehagen.

Stipendiat Tone Rove Nilsen: Barnehagens praksis med utvalg og tilgjengelighet av lekemateriell.

Stipendiat Marianne Ree: Medvirkning i fellesskap.

Førstelektor Karen Marie Eid Kaarby og førstelektor Cato Tandberg: Hvordan kan ITERS og ECERS være nyttige verktøy i utviklingen av det faglig -pedagogiske innholdet  i barnehagene i Norge?

Kvalitative tilnærminger til kvalitet:

Professor Marit Alvestad og universitetslektor Inger Benny Tungland: Rammer som støtter opp om kvalitet i barnehagen.

Professor Liv Gjems: Samspill som fremmer barns lek, læring og trivsel i barnehagen.

Stipendiat Kristin Danielsen Wolf: Foreldres syn på kvalitet i norske barnehager - om læring, lek og samarbeid.

Prosjektleder/førsteamanuensis Elisabeth Bjørnestad og førsteamanuensis Rasmus Kleppe: Bruk av ITERS-R og ECERS-R til egenevaluering i norske barnehager.

  • Professor Ingrid Pramling Samuelsson, Gøteborg Universitet: Dilemman och utmaningar i barnehagen – teori och praktik.

Paneldebatt med May Britt Sundal, yrkesseksjonsleder for kirke, kultur og oppvekst og AU-medlem i Fagforbundet, Lou Cathrin Noreen, seniorrådgiver i sekretariatet for FUB, Rikke Høistad Sjøberg, statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Anne Lindboe, administrerende direktør i PBL, Erling Lien Barlindhaug, avdelingsdirektør i KS, Morten Solheim, seniorrådgiver i Utdanningsforbundet. Debatten ledes av professor Ingrid Pramling Samuelsson og professor Thomas Moser.

Les mer på programsiden til sluttkonferansen og hjemmesidene til prosjektet

– Flere av problemene kan løses med lokale og rimelige løsninger, som for eksempel bedre rutiner for håndvask og tilsyn ved soving. Det er også viktig at barnehagelærerutdanningene gir pedagogene tilstrekkelig kompetanse, sier Sanner.

Resultatene fra GoBaN vil bli brukt som kunnskapsgrunnlag i stortingsmeldingen om tidlig innsats og inkluderende fellesskap som regjeringen legger frem til høsten, og i oppfølgingen av barnehagelærerrolleutvalget.

GoBaN ble initiert av Kunnskapsdepartementet i 2011, og prosjektet er finansiert med 20 millioner kroner. Regjeringen har siden satset mye på barnehageforskning. I 2017 ble det bevilget 50 millioner kroner til to nye sentre som skal forske på barnehager , og før jul fikk forskningsprosjektet NORCE 20 millioner kroner til forskning på rammeplanen for barnehage.

Powered by Labrador CMS