Trude Anette Brendeland kaller seg Fantasifantasten og er utdannet barnehagelærer med fordypning i barnekultur og kulturformidling. Hun har skrevet flere bøker og holder kurs og foredrag for barnehageansatte.
Trude Anette Brendeland kaller seg Fantasifantasten og er utdannet barnehagelærer med fordypning i barnekultur og kulturformidling. Hun har skrevet flere bøker og holder kurs og foredrag for barnehageansatte. (Foto: Silje Wiken Sandgrind)

– Lek handler om livslyst

– Når barn kommer inn i et rom som fungerer – et rom som inspirerer til lek – blir de glade og lykkelige, sier Trude Anette Brendeland som er aktuell med boka «Lekelyst – med rom for innelek».

Brendeland driver nettstedet fantasifantasten.no og holder kurs for barnehageansatte, blant annet om hvordan skape magiske samlingsstunder og hvordan lage lekerom i barnehagen som inspirerer til lek.

Det er nettopp spørsmålet om hvordan skape spennende lekerom som er tema for hennes nyeste bok «Lekelyst – med rom for innelek», som gis ut på forlaget Pedagogisk Forum.

– Det jeg ønsker med denne boka er å hjelpe barnehageansatte til å se lek som barnas uttrykksform og en arena for utforskning, men kanskje aller mest at lek handler om livslyst – en grunnleggende opplevelse av livslyst, sier Brendeland til barnehage.no.

«Lekelyst – med rom for innelek» er skrevet av Trude Anette Brendeland og gis ut på forlaget Pedagogisk Forum.

I boka deler hun sine tips til hvordan du kan innrede lekerom som inspirerer til lekende samspill.

– Det er tips til hvordan du kan lage gode lekerom for både de yngste og for de eldste barna. Rom innredet for små barn kan være helt topp for femåringer, men bare en liten stund. Barna må ha litt mer utfordringer etter hvert som de blir eldre, man må støtte opp under progresjonen i leken, sier Brendeland som til daglig holder til i Evetyrhuset lekeverksted som tilhører Fantoft gård Sammen-barnehage i Bergen.

– Lag små øyer i rommet

Brendeland er brennende opptatt av lek og har hjulpet mange barnehager med utforming av lekerom.

Et av tipsene hun kommer med i boka, er å lage et bygg- og konstruksjonsrom til de eldste barna.

– Tips nummer én for de eldste barna er å gjøre om på det såkalte bilrommet, som det er vanlig å ha i barnehagen, og heller innrede det ut fra verb. For hva kan man gjøre i et bilrom? Hvis man kaller det et bygg- og konstruksjonsrom, hvor bilene også kan bo, blir det plutselig noe helt annet. Det kan bli et realfagsrom hvor barna kan utforske lys og skygge, speilingseffekt og veldig mye annet spennende, råder Brendeland.

For de yngste barna kan et stort gulvareal virke som et hav. Brendeland er tilhenger av å lage noen små øyer i dette havet, som barna kan komme i land på. Foto: Silje Wiken Sandgrind

Når det gjelder lekerom for de yngste barna anbefaler hun å dele opp rommet i små møteplasser. Et stort gulvareal kan virke som et hav for et lite barn. Derfor er det smart å lage noen øyer i rommet, for eksempel ved å bruke et teppe eller en lav madrass og legge noe interessant oppå, som en haug med sko eller sanseposer,som barna kan samhandle og kommunisere rundt, mener Brendeland.

– Jeg ser for eksempel i tilvenningen at barna blir tryggere mye fortere når rommet hjelper dem på den måten. De slipper den voksne før. Den voksne er ikke det eneste ankeret for trygghet og interesse, de får hjelp av rommet, sier hun.

Vil utfordre tradisjonelle tenkemåter

– Med denne boka ønsker jeg å utfordre tradisjonelle måter vi tenker på om lek. Vi utstyrer ofte rommene veldig tradisjonelt, men så har vi egentlig ikke tenkt over hvorfor vi gjør som vi gjør, sier Brendeland.

Og legger til:

– Jeg håper barnehageansatte skal få litt ideer slik at rommene kan hjelpe dem, både til å sørge for at barna får uttrykke seg og får mulighet til å utforske og prøve ut. At det skapes rom for livslyst. Når barn kommer inn i et rom som fungerer, blir de glade og lykkelige, avslutter hun.

Debatt

Til toppen