Barna i Asphaugen barnehage er ute hele året, og pedagogisk leder Ada Kramer er en av tre som har gått naturpilotkurs i barnehagen. Nå er de klare for Friluftslivets uke.

– At vi er en bybarnehage er ikke til hinder for friluftsliv

I morgen starter Friluftslivets uke. Asphaugen barnehage tar oppfordringen om å bruke naturen som læringsarena på alvor.

Publisert

– Å dra på fjæretur er knyttet både til opplevelser i naturen og til å lære seg nærmiljøet å kjenne. Dessuten er det artig for alle, sier pedagogisk leder Ada Kramer i Asphaugen barnehage. 

Den kommunale barnehagen ligger midt i byen i Bodø, men det tar bare noen minutter å sykle ned til bystranda i Breivika. Den brukes ofte. Akkurat denne dagen har to av de voksne tatt med seg et knippe av ungene for å utforske livet i fjæra. 

Anledningen er å markere starten på Friluftslivets uke, som starter i morgen. 

– Stranda ligger i gangavstand fra barnehagen, men det går enda raskere om vi bruker syklene. Vi har to boks-sykler med plass til seks barn i hver. Samtidig har vi mange muligheter til å bruke utearealene i barnehagen. Selv om vi er en bybarnehage, sier pedagogisk leder Anita Evjen Pettersen. 

Barnehagen har plass til 99 barn. Dermed jobber de ofte med aktiviteter på ulike stasjoner. Også når Friluftslivets uke skal markeres med en rekke friluftsaktiviteter - som samtidig kan være utgangspunkt for god læring, knyttet opp til de ulike kapitlene i rammeplanen. 

FAKTA Asphaugen barnehage

Har plass til 99 barn

Barn per voksen: 5,1

Pedagogtetthet: 58,8 %

Foreldretilfredshet: 4,7

Kostpenger: 260 kroner

(Tall fra barnehagefakta.no)

– Det er blant annet mye matte i det å koke saft hvis man bare tenker seg om, sier Pettersen, og forklarer: 

– Vi har holdt på i to dager med bærplukking, og på den tredje dagen ble det saft. Vi har målt opp sukker for å finne riktig mengde. Samtidig har vi sett på farge og størrelse. Det er litt viktig at man ikke gjør det for vanskelig. Jeg synes vi er blitt ganske gode på å integrere fagområdene i de fleste oppleggene vi gjør. 

Ulike stasjoner

Pedagogisk leder Anita Evjen Pettersen sier de ansatte er blitt flinke til å bruke innholdet i rammeplanen når aktiviteter utendørs skal planlegges og gjennomføres.

De ulike stasjonene er tilpasset barnas alder og ferdigheter. De minste barna veier ulike gjenstander ved hjelp av en planke, og har nettopp hatt en hyggelig stund med barnehagens egen musiker, Kristoffer Unstad.

De minste barna bruker planken som vektstang, og finner ut hvor mye sand som må til for å få planken ned på sin side.

På den neste stasjonen holder Sissel Berg et nettbrett i fanget. Der vises bildet av en edderkopp, forstørret gjennom et digitalt mikroskop. 

– Mikroskopet er helt fantastisk, sier hun, og barna er enige.

De kommer bort med både bær, blader og andre ting de finner ute ved barnehagens egne solbærbusker. 

– Vi har også vår egen grønnsakshage. Der får barna være med på og lære hele prosessen. Samtidig blir vi stadig flinkere til å utnytte ressursene naturen gir oss. Enten vi går i skogen, i fjæra eller i fjellet, sier pedagogisk leder Sølvi Dahl. 

På hennes stasjon har barna hjulpet til i prosessen med å lage lapskaus. 

– Det handler om både livsmestring og helse, nærmiljø og samfunn. I tillegg handler det om rom, antall og form når vi kutter grønnsaker, sier hun. 

– Det at barna får være med på å lage tradisjonsmat fra bunnen av, er en ypperlig anledning til å snakke om hva som er bra for kroppen, at noe kan man spise mer av og noe mindre av, og det å kjenne etter når magen er full.

Sølvi Dahl (til høyre) har fått gode hjelp fra barna til å tilberede dagens lunsj.

Alt knyttes til rammeplanen

Anita Evjen Pettersen forteller at barnehagen i tillegg har en balanselinje som en stasjon, der barna kan holde på på egenhånd. 

– Vi gjør mange aktiviteter relatert til friluftsliv gjennom hele året. Tre ansatte har vært på Naturpilot-kurs, og har litt ekstra ansvar for å dra i gang aktiviteter ute. Å påstå at man ikke kan drive med friluftsliv i byen, er bare tull, sier hun med et smil. 

Etter hvert som fokuset på dette har økt, har også barnehagen skaffet seg mer utstyr. De har blant annet sin egen snøkanon, snøformingssett, bålpanner til bruk i gapahuken de har bygget på uteområdet, og syklene som gjør det lettvint å dra på tur. 

Mikroskopet Sissel Berg viser, har vært hyppig brukt. Denne dagen var det småkryp som ble studert ekstra nøye.

– Vi er veldig opptatt av å knytte alt vi gjør opp mot rammeplanen, og at det er mye som kan gjøres veldig enkelt. Bare i de aktivitetene vi gjør i dag rekker vi over nesten halve rammeplanen, sier Pettersen. 

Brosjyre til inspirasjon

Naturen som læringsarena er tema også for Naturpilotene, som i samarbeid med Friluftslivets uke har laget en brosjyre med en rekke gode tips til aktiviteter, samt oppskrifter på sunn mat som enkelt kan tilberedes ute. 

Brosjyren er sendt til alle barnehagene i landet. 

Vibeke Mæhlum i Nasjonalt kunnskapssenter for barnehager er prosjektleder for Naturpilotene. Hun oppfordrer alle barnehagene til å ta i bruk den ferske brosjyren.

– Målet med denne er å få barnehagene på tur i friluftslivets uke. Vi gir dere forslag til aktiviteter, mat og måltider når dere er på tur. Alle aktivitetene vi har foreslått er knyttet opp mot den nye rammeplanen og kan tilpasses alle barna i barnehagen, sier Mæhlum til pbl.no.

Hun nevner blant annet aktiviteter som å finne veien på tur, på jakt etter småkrypene og utforskning og sammenligning av størrelse og vekt. Aktiviteter som gjøres ute; enten på tur eller på barnehagens eget område. 

– Bruk også friluftslivets uke til å eksperimentere med nye måltider over bålet, er Mæhlums oppfordring.

– Derfor har vi laget forslag til spennende måltider dere kan lage, hver dag hele uken gjennom. Jeg nevner blant annet havsuppe med tang og tare, grove lapper og en nydelig fiskewok som kan tilberedes over bålet, avslutter hun. 

Lærerikt i fjæra

Fiskewok står ikke på menyen til gjengen på bystranda. Krabbene de har fanget, er nok ikke store nok til at det blir store måltidet. 

Da er det mer interessant å kikke i boka der barna lærer hva de ulike krabbene, skjellene og tangsprellene heter. 

– Jo mer vi har med bøkene, jo mer bruker vi de. Her kan ungene virkelig boltre seg. De studerer, leker og undrer seg, og lærer noe nytt hele tiden, sier Ada Kramer. 

Se flere bilder fra Asphaugen barnehage: 

Powered by Labrador CMS