Lavdim Alihajdaraj tar doktorgrad ved Universitetet i Sørøst-Norge.
Foto: Getty Images / Privat
Forsker på pedagogisk ledelse i utdanningen: – Avgjørende for kvaliteten
Stipendiat Lavdim Alihajdaraj har selv kjent på hvor sammensatt pedagogisk ledelse er. – Den spenner fra det nære og relasjonelle i hverdagen med barn og ansatte, til det mer strategiske og strukturelle. Nettopp dette mangfoldet gjør temaet så viktig.
Våren 2025 startet Alihajdaraj på et
doktorgradsprosjekt om pedagogisk ledelse i barnehagelærerutdanningen.
Prosjektet skal undersøke hvordan pedagogisk
ledelse tematiseres og vektlegges i utdanningen – og hvordan dette oppleves i
møte med yrkespraksis.
– Vi vet at pedagogisk ledelse er avgjørende
for kvaliteten i barnehagen. Da er det også viktig å undersøke pedagogisk
ledelse i utdanningen av framtidens barnehagelærere, sier Alihajdaraj som er
ansatt ved Universitetet i Sørøst-Norge.
Spørreundersøkelse til barnehagelærerutdannere
Som en del av prosjektet sendes det i slutten
av oktober ut en spørreundersøkelse til barnehagelærerutdannere.
Dette gjelder både faglærere ved universiteter og høgskoler, og praksislærere i
barnehager.
– Svarene vil gi verdifull innsikt i hvordan
pedagogisk ledelse tematiseres i undervisning og praksis, hvordan studentene
forberedes på lederrollen, og hvilke kompetanseområder som anses som særlig
viktige. Jeg håper derfor at alle som mottar undersøkelsen, tar seg tid til å
svare, sier stipendiaten.
En lederutdanning og et lite utforsket felt
Barnehagelærerutdanningen er en
lederutdanning og pedagogisk ledelse skal vektlegges og være til stede gjennom
hele studieløpet, som både teori og praksis, påpeker Alihajdaraj.
Selv om pedagogisk ledelse i barnehagen har
vært diskutert i mange år, er det fortsatt begrenset med forskning på dette
temaet i barnehagelærerutdanningen, opplyser han.
– For 15 år siden ble det i en evaluering av
utdanningen trukket frem at ledelse ikke var godt nok
dekket i utdanningen, og at det var tydelige forbedringsbehov knyttet til
studentenes evne til å anvende ledelseskunnskap. Man har også noen mindre nyere
studier som viser at det er mange barnehagelærere som opplever utfordringer når
det gjelder ledelsesansvaret i barnehagen, forteller stipendiaten.
Arbeidslivsrelevant
Alihajdaraj mener endringer i sektoren, større andel
barnehagelærere i personalgruppa og styrking av profesjonelle læringsfelleskap
for pedagogisk kvalitet, gjør forskningsprosjektet hans særlig aktuelt.
– Det understreker behovet for at
barnehagelærerutdanningen er relevant og gir studentene lederkompetanse som
svarer på dagens og morgendagens krav i barnehagen.
Prosjektet vil også inkludere
nyutdannede barnehagelærere for å undersøke hvordan utdanningen oppleves som
arbeidslivsrelevant og hvordan kunnskapen om pedagogisk ledelse faktisk tas i
bruk i yrkespraksis.
– Nettopp fordi pedagogisk ledelse er et
sammensatt begrep, som kan forstås på ulike måter, håper jeg at prosjektet mitt
kan bidra med ny kunnskap om hvordan barnehagelærerutdanningen kan
videreutvikles i tråd med endringer i sektoren. Målet er at nyutdannede
barnehagelærere skal stå bedre rustet til de komplekse lederoppgavene som
venter dem i barnehagen.
Erfaring
fra praksisfeltet
Alihajdaraj er selv utdannet barnehagelærer,
har master i pedagogikk og fordypning i spesialpedagogikk. Han har tidligere
jobbet som pedagogisk leder, spesialpedagog og virksomhetsleder for tre
barnehager i Færder kommune.
Erfaringene fra praksisfeltet gir et solid
utgangspunkt for å forske på hvordan pedagogisk ledelse forstås og praktiseres
i utdanning og arbeid, mener han selv.
– Jeg har kjent på hvor sammensatt pedagogisk
ledelse er. Den spenner fra det nære og relasjonelle i hverdagen med barn og
ansatte, til det mer strategiske og strukturelle. Nettopp dette mangfoldet gjør
temaet så viktig.
Rekrutteringsutfordringer
De siste fem årene er antall førstevalgssøkere
til barnehagelærerutdanningen nesten halvert, og mange studieplasser sto tomme
ved årets opptak.
– Det er bekymringsfullt, fordi fravær av
barnehagelærere kan gå ut over kvaliteten i barnehagene, sier Alihajdaraj.
– Forskning på pedagogisk ledelse i utdanningen
kan dermed bidra til å utvikle utdanningen slik at den oppleves som mer
relevant og attraktiv for barnehagelærere som skal ut i en lederjobb. Til syvende og sist handler det om barna og deres rett til et godt
barnehagetilbud.